فقرریزمغذی دختران رابیش ازپسران قربانی می‌کند

به گزارش افکار نیوز،دکتر مجید حاجی فرجی دانشیار تغذیه و رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در گفتگو با سینا نیوز در خصوص فقر تغذیه کشور از ویتامین (D) و عواقب نافرجام آن بیان داشت: ویتامین (D) یکی از شایعترین ریز مغذیهای کشور است.

ویتامین(D) و کلسیم در بسیاری از فرآیندهای داخل سلولی بدن موثر می‌باشند. کمبود این ویتامین‌ها در رشد استخوان، پوکی آن در بزرگسالان و بسیاری از بیماری‌ های پیچیده و غیر واگیر از قبیل دیابت، ‌ام اس و غیره تاثیر مستقیم دارد.

بنابراین کمبود و فقر این ویتامین‌ها در کشور باید ریشه کن شود اما متاسفانه در کشور ما غذای غنی شده و به مقدار کافی از این ویتامین در مواد غذایی موجود نمی‌باشد و نمی‌توان آن را از طریق غذا تامین کرد.»

وی افزود: «ویتامین(D) بر اثر تابش اشعه آفتاب در بدن تلفیق و طی فرآیندی از کبد و کلیه عبور کرده و نیاز بدن را تامین میکند. متاسفانه به علل مختلف از قبیل موقعیت شغلی، آلودگی هوا وعوارض پوستی این سنتز به مقدار کافی انجام نمی‌شود.»

فقر ریز مغذی در کشور دختران را بیش از پسران قربانی می‌کند

دکتر حاجی فرجی با توجه به بررسی‌های انجام شده در انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور در سال‌های اخیر بین داشت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر و حدودا از سال ۱۳۸۶ به بعد چندین طرح انجام شد اما متاسفانه شیوع کمبود ویتامین(D) به ویژه در کودکان و نوجوانان بسیار بالاست.


و بار‌ها از طریق مسئولان اعلام گردید ۸۰ الی ۹۰ درصد کمبود‌ها به درجات مختلف به صورت ۸۰ درصد در کودکان پسر و ۸۹ درصد در دختران کودک و نوجوان ملاحظه می‌شود و به طور کل کشور با میانگین بالای ۸۰ درصد مواجه است. برای رفع این کمبود امید است بر اساس تحقیقات انجام شده از طریق مکمل‌های مناسب و غذاهای غنی شده با ویتامین(D) و کلسیم را برای تمام افراد جایگزین نمود.»

موفقیت طرح غنی سازی لبنیات در کشور

وی کمبود کلسیم در خانوار‌های ایرانی را از مهم معضل‌های حال حاضر دانست و افزود: «بر اساس تحقیقات مشخص شده ۷ درصد از افراد جامعه در سراسر کشور کمتر افرادی هستند که نیاز روزانه از کلسیم را دریافت می‌کنند. این معضل در کنار کمبود شدید ویتامین(D) و جذب مقدار ناکافی آن در کشورر با اختلال روبروست و رشد کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در این راستا طرح غنی سازی شیر با کلسیم در کودکان و توزیع آن در مدارس و در بحثبزرگسالان و خانوار‌ها رونمایی از طرح دوغ غنی شده با ویتامین(D) و کلسیم را داشته‌ایم که نشان داده درصدی از نیاز روزانه افراد تامین شده است.»

بیداد فقر ویتامین(A) در استان‌های جنوبی کشور

رئیس انستیتوتحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با توجه به مشکل کمبود ویتامین(A) در استانهای جنوبی کشور در پایان خاطر نشان کرد: «ویتامین(A) یکی ازمهم‌ترین و موثر‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در سیستم ایمنی بدن و سایر اختلالات آن می‌باشد. در برخی از نقاط کشور به ویژه استان هرمزگان و مناطق جنوبی با مشکل کمبود ویتامین(A) و علائم ناشی از آن شامل اختلالات چشمی، سیستم ایمنی و پوستی مواجه می‌باشیم.


دراین مناطق از طریق مراکز بهداشتی ویتامین (A) به عنوان مکمل و گاهی در کودکان و نوجوانان به صورت تزریقی سفارش و توصیه شده و در حال انجام است ولی کشور با این مشکل در این مناطق مواجه است همه اینها در بحث امنیت غذا و تغذیه کشور است که امروزه از مهمترین دغدغهها و برنامههای کشوری است که در برنامه توسعه پنجم و سند چشم انداز ۱۴۰۴ دیده شده است.