پزشک خانواده از برنامه به کارنامه تبدیل می‌شود

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با بیان این که پزشک خانواده از برنامه به کارنامه تبدیل می‌شود، گفت: پزشک خانواده از سال ۸۲ در سطح یک در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار جمعیت شروع و به طور آزمایشی در دو استان فارس و مازندران اجرایی شده است.

او افزود: در این دولت نیز این برنامه از ابتدای دی در تمام سطوح ارجاع در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر آغاز شده است. اتصال سطوح یک تا سه نظام ارجاع جای کار دارد که باید با تلاش معاونان بهداشت و مدیران حوزه درمان، به طور کامل عملیاتی شود.

وزیر بهداشت با بیان این که رایگان شدن ارجاع در سطوح دو و سه در برنامه پزشک خانواده منوط به تصمیم دولت است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم با اجرای کامل برنامه، یک کانال قدرتمند از پزشکی خانواده ایجاد کنیم که هر کس وارد این کانال شد از مزایای آن بهره ببرد. مانند طرح دارویار که هر کس با نسخه الکترونیک به داروخانه مراجعه کند می‌تواند از مزایای بیمه‌ای طرح بهره‌مند شود.

عین اللهی با اشاره به این که در حال حاضر در فاز اجرایی برنامه در تمام سطوح در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر به سر می‌بریم، افزود: پیشنهاد‌های لازم برای اختصاص اعتبارات کافی جهت اجرای سراسری برنامه از طرف وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است و اگر این اعتبارات تامین شود از اردیبهشت ۱۴۰۲ قادر به اجرای سراسری برنامه در تمام کشور خواهیم بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهمیت تقویت شبکه بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: حوزه بهداشت در واکسیناسیون کرونا بهترین امتحان را پس داد و اکنون نیز باید با انجام جلسات مختلف و ایجاد کارگروه‌های تخصصی نسبت به اجرای برنامه پزشکی خانواده آمادگی لازم را در خانه ها، پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی کشور فراهم آورد.

پزشک خانواده از برنامه به کارنامه تبدیل می‌شود

عین اللهی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای اجرای سراسری برنامه پزشکی خانواده که همانا بیمه سراسری مردم و اجرای نسخه الکترونیک بود با بیمه ۶ میلیون ایرانی و افزایش نسخه نویسی الکترونیک از ۱۰ به ۹۰ درصد در کشور، ایجاد شده است و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت شاهد اجرای کشوری برنامه پزشکی خانواده خواهیم بود.