ایران مهم ترین شریک سازمان ملل در مبارزه با مواد مخدر است

  اسکندر مؤمنی ، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: امروزه مسأله مواد مخدر، یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود به جامعه یا منطقه  خاصی نیست بلکه از محدوده های جغرافیای فراتر رفته و ضمن پیوند با جرائم سازمان یافته، فساد، پولشوئی، خشونت، افراطی گری و اقدامات تروریستی تمامی مرزهای جهانی را در نوردیده است.

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: متأسفانه منطقه ما به واسطه همجواری با اصلی ترین منشاء کشت و تولید مواد افیونی در جهان و به تبع آن تحرک مجرمین جرائم سازمان یافته و فرامرزی، در معرض بیشترین خسارات انسانی  و گسترده ترین عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیاد قرار گرفته است.

افغانستان تولید کننده عمده «شیشه» درمنطقه

مؤمنی با بیان اینکه بازارهای مطمئن با سودهای اغواکننده در غرب باعث افزایش کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان شده است، خاطرنشان کرد: قاچاق این مواد از منشاء افغانستان به سمت بازارهای پر سود فرامنطقه و غرب سبب شده تا در حوزه های مختلف، جمهوری اسلامی ایران متحمل خسارات هنگفت مادی و معنوی فراوانی شود. مضاف بر این در سال های اخیر، افغانستان به تولید کننده عمده متامفتامین (شیشه) تبدیل شده است که مضرات آن به مراتب شدیدتر از مواد افیونی است.

وی اضافه کرد: تولید مواد افیونی و متامفتامین در افغانستان‌، نیازمند به پیش سازهای موادمخدر است که عمدتاً در جنوب شرق آسیا و اروپا تولید می‌شود. این موضوع حاکی از این واقعیت است که تجارت مواد مخدر، تجارتی دو سویه می باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مقابله با مواد مخدر، موضوعی فرامرزی و بین المللی است، خاطرنشان کرد: این مسأله نیازمند مستلزم همکاری های منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی است. این مهم نیازمند توجه تمامی اعضای جامعه بین المللی به «اصل مسئولیت مشترک و همه جانبه» است که در تمام اسناد سازمان ملل متحد بر لزوم توجه به آن تاکید شده است.

ایران مهم ترین شریک سازمان ملل در مبارزه با مواد مخدر است

همکاری ایران با 45کشور دنیا برای مقابله با مواد مخدر

وی در ادامه با تشریح بند ۸ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر، ابلاغی رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: در این بند بر لزوم تقویت و ارتقای دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی مرتبط با موادمخدر و روانگردان در جهت هدفمندکردن مناسبات تاکید شده است. از این رو ستاد مبارزه با مواد مخدر در چارچوب سیاست های کلان نظام و بر اساس سه اصل ابلاغی رهبر معظم انقلاب (عزت، حکمت و مصلحت) در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، طراحی، برنامه ریزی، و اجرا در سطوح دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای، فرمنطقه ای و بین‌المللی مشارکت فعال دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به همکاری ایران با 45 کشور دنیا  برای مقابله با مواد مخدر، اظهار کرد: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در همسایگی بزرگ ترین تولید کننده مواد افیونی در جهان، اقدامات و دستاوردهای چشمگیر کشورمان در عرصه های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر و نیز دیپلماسی فعال، در این حوزه موجب شده تا کشورمان با بیش از 45 کشور جهان تفاهم نامه های مختلفی را در زمینه مبارزه با مواد مخدر به امضاء رسانده و با آنها همکاری کند.

وی درباره همکاری‌های ایران با کشورهای منطقه و بین اللملل نیز این گونه توضیح داد: تبادل اطلاعات عملیاتی، انتقال تجارب موفق در زمینه کاهش تقاضا و مقابله با عرضه، مقابله با پولشوئی ناشی از مواد مخدر، رایزنی درخصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با موضوع مواد مخدر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ارتقاء ظرفیت‌ مدیران و کارشناسان دستگاه های فعال در این حوزه، از اهداف مشخص این اسناد است.

همکاری‌های چند جانبه ایران، افغانستان و پاکستان

مومنی یادآور شد: علاوه بر حوزه همکاری های دوجانبه، جمهوری اسلامی ایران در حوزه همکاری های چندجانبه نیز با ساختارهای مختلفی همچون سازمان همکاری های اقتصادی اکو، کنفرانس تعامل و اعتمادسازی (سیکا)، سازمان همکاری شانگهای، و ابتکار پیمان پاریس همکاری نزدیکی دارد.

وی به همکاری های ایران، افغانستان و پاکستان در سال 2007 برای مقابله با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در این رابطه لازم است به ابتکار سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان اشاره کنم که در سال 2007 تشکیل شد و مقر بازوی اجرایی آن یعنی واحد برنامه ریزی مشترک (JPC) در تهران قرار دارد. این ابتکار در سه سطح عملیاتی، مقامات ارشد و وزراء نشست‌ها خود را برگزار و نسبت به پیگیری و اجرایی شدن مصوبات اقدام می‌کنند. تاکنون هشت نشست در سطح وزرای سه کشور، با حضور معاون دبیرکل و مدیراجرایی دفترمقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) و نیز سیزده نشست مقامات ارشد، به صورت نوبه ای در پایتخت سه کشور عضو، برگزار شده است.  

ایران مهم ترین شریک سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین سرفصل های اقدامات ایران در حوزه همکاری های منطقه ای و بین المللی در عرصه مبارزه با مواد مخدر، همکاری ایران با سازمان ملل متحد در این عرصه است. جمهوری اسلامی ایران مهم ترین شریک سازمان ملل متحد در عرصه همکاری های مبارزه با مواد مخدر محسوب می‌شود. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران (UNODC) در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد و از آن تاریخ تاکنون هر ۵ سال یک برنامه همکاری مشترک میان دو طرف به امضاء رسیده است. هم اکنون در آستانه امضاء و آغاز پنجمین دور از همکاری های مشترک هستیم که قرار است به زودی میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیرخانه UNODC به امضاء برسد. این سند به صورت چهارچوب کلی برنامه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر به شمار می‌آید.

تحریم‌های ظالمانه پاشنه آشیل مبارزه با مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از چالش های حوزه مبارزه با مواد مخدر در عرصه بین الملل سخن گفت و تأکید کرد: از چالش‌های عمده کشورمان در ارتقاء همکاری ها با کشورها و سازمان ملل متحد، برخورد گزینشی، سیاسی سازی و اقدامات قهری یکجانبه است. در کمال تأسف، حوزه مبارزه با مواد مخدر که خود حوزه ای بشردوستانه و مبتنی بر نفع تمامی جوامع بشری است، متأثر از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا، و تاثیرپذیری کشورهای اروپایی از فشارهای سیاسی مزبور است. در این رابطه، تحریم ها و اقدامات یکجانبه قهری، موانع و مشکلاتی را در همکاری با دفتر UNODC و سایر کارگزای های سازمان ملل متحد به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران قویاً سیاسی سازی فضای همکاری ها و نیز توسل به تحریم ها و اقدامات قهری یکجانبه در عرصه همکاری های بین المللی بشردوستانه از جمله مبارزه با مواد مخدر را محکوم می‌کند و از کشورهای دوست و همسو می خواهد تا با این قبیل اقدامات مخالفت کرده و آن را محکوم کنند. چرا که آن چه انسان ها را به یکدیگر پیوند می دهد، سرنوشت مشترک بشری است و اقدامات چشمگیر ایران در این عرصه جهانی، به نیابت از سوی جامعه جهانی است.