لزوم حذف تنبیه بدنی | ماجرای اخراج دانش آموز سیستان و بلوچستانی از مدرسه چیست؟

تنبیه اشکال مختلفی دارد اما به نظر می رسد هنوز هم استفاده از تنبیه بدنی به عنوان یک ابزار تربیتی کاربردی! در برخی مدارس مرسوم بوده و بعضی معلمان هنوز هم معتقدند دانش آموز باید مزه «چوب معلم» را بچشد تا روند تربیتی او کامل گردد.

شاید در نظر برخی معلمان این نکته هنوز هم ماندگار است که صاحب اختیار دانش آموز بوده و هرطور که مایلند و به هر روشی که می پسندند می توانند اعمال ایده کرده و خشونت را در تعلیم و تعلم دانش آموزان به کار ببندند.

تخریب جایگاه اجتماعی معلمان

بر کسی پوشیده نیست جایگاهی که معلم در اجتماع دارد، جایگاهی بس ارزشمند و والاست که هیچ قشری به این اندازه از آن برخوردار نیست. معلمان ستارگان تابناک هر جامعه ای هستند که با تربیت و تعلیم آحاد آن جامعه زمینه ترقی و پیشرفت و کمال را برای طالبان علم و معرفت فراهم نموده و آنچه همه ما داریم مرهون محبت ها و تعالیم ماندگار این قشر فرهیخته جامعه است.

با این اوصاف پر واضح است معدود افرادی که با اخلاق ناپسند و بعضا با وحشی گری های خود موجب ایراد آسیب های جسمی سنگین و تبعات روحی – روانی  سنگین تر به دانش آموزان می شوند، تا چه میزان به جایگاه والا و تقدس واژه پر معنای معلم آسیب می زنند.

مطابق اظهارات پدر و فردی موثق از نزدیکان خانواده یک دانش آموزتنبیه شده، مطالبی در جهت اطلاع رسانی و دادخواهی برای احقاق حق او و همه دانش آموزان مظلوم واقع شده به استحضار مخاطبان قرار داده می شود.

اصل ماجرای دانش آموز قصرقندی چیست؟

داستان واقعی ما درباره دانش آموزی به نام امیرابراهیم باشنده فرزند مهیم ساکن درشهرستان قصرقند از توابع استان سیستان و بلوچستان، روستای هیت و مدرسه ابوحنیفه است. این دانش آموز به دلیل تنبیه بدنی که بر او اعمال می شود از ترس تکرار تنبیه و آزارمجددش یک هفته به مدرسه نمی رود. مادر او که خود معلم است برای جا نماندن فرزندش از درس، او را به مدرسه خودش که دخترانه است می برد و دو سه هفته ای زمان می برد تا خاطره تلخ تنبیه از ذهن کودک خارج شده و مجددا آماده ورود به مدرسه خودش شود اما مدیر مدرسه ابوحنیفه لجبازی نموده و او را اخراج می کند. 

چندی پس از آن در تاریخ 26 آذرماه سالجاری از طرف معاون مدرسه آقای مراد درزاده پیامک هایی برای پدر و خاله دانش آموز یادشده ارسال می شود مبنی بر اینکه به دستور مدیر مدرسه - آقای واحد بخش بلوچ زهی – امیر ابراهیم از سامانه مدرسه حذف شده، پرونده او را بگیرید و ببرید جای دیگر ثبت نام کنید!

پس از این اعلام، خانواده دانش آموز، آشفته و نگران پیگیرموضوع شدند و حتی افرادی را واسطه کردند که مشکل حل شود ولی مدیر مدرسه مصرانه قبول نمی کرد. با مدیر آموزش و پرورش شهرستان آقای محتشمی تماس گرفته شد و موضوع در میان گذاشته شده و ایشان هم مصرانه ذکر کرده خلافی صورت گرفته و امکان ندارد بگذاریم دانش آموز به مدرسه بازگردد.

همزمان با سیر این مراحل بارها به متولیان امر گفته شد که دانش آموز حال حاضر درایام امتحانات است و برای او پیمودن مسافت 12 کیلومتری تا شهر و یافتن مدرسه جدید امکان پذیر نیست و خانواده هم توان این کار را ندارد، اما موثر واقع نشد. با مدیر ارزیابی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان هم آقای گلدوی تماس حاصل شد که خانواده معترف به اشتباه خود هستند لیکن نباید دانش آموز به این شکل از درس دور شود؛ اما باز هم مشکل حل نشد. 

پس از عدم حصول نتیجه، خانواده دانش آموز با هدف یاری جستن از هم ولایتی ها، در گروهی در فضای مجازی که متعلق به روستاست اخراج فرزندشان را مطرح می کنند ضمن اینکه آنها مجبورمی شوند به قصرقند رفته و در مدرسه ابتدایی حیدر کرار ثبت نام کنند ولی بعد از چند روز مدیر مدرسه جدید عنوان می کند که امکان ثبت نام نیست چون او در سامانه آموزش و پرورش در مدرسه دیگری ثبت نام است!

در این بین موضوع که از طریق فضای مجازی عنوان شده بود به اطلاع نماینده مردم منطقه در مجلس می رسد و ایشان هم با رئیس آموزش و پرورش استان تماس می گیرد اما جناب رئیس کل قضیه را کتمان می کند و عنوان می کند مسئله مربوط به سال گذشته بوده و حل شده است.

پس از این اتفاق جناب رئیس با مدیر مدرسه ابوحنیفه تماس گرفته و  بعد از ده روز از اخراج اعلام می کند که دانش آموز دوباره ثبت نام شود و ساعت 8 شب همان روز معاون مدرسه به خانواده دانش آموز اعلام می کنند که بچه ثبت نام شده است. برای اثبات این مطالب صوت مدیر مدرسه موجود است که اعلام کرده چون به من دستور دادند مجبور به ثبت نام دانش آموز شدم. 

رفتار قابل تأمل یک مدیر مدرسه

حسب اطلاعات واصله مدیر مدرسه مذکورتخلفات متعدد دارند. عدم حضور ایشان در 80 درصد اوقات در مدرسه با شهادت مطلعین منطفه قابل اثبات است . ایشان باغ داری و زنبورداری می کند و فرصت حضور در مدرسه را – مگربه مدت محدود-  ندارد ضمن اینکه به عنوان باغدار نمونه منطقه نیز معرفی شده است.

نکته بعدی اینکه یک دانش آموزهمین مدرسه به همراه خانواده امسال به مدت سه ماه به پاکستان رفت و دوباره برگشت اما هیچ اتفاقی نیفتاد و از سامانه مدرسه حذف و اخراج نشد.

نکته دیگر اینکه تنبیهات بدنی دانش آموزان با عود های برگرفته از بوته های محلی صورت می گیرد به این نحو که آنها را مثل زغال داغ کرده اند و توسط مدیر مدرسه بسیاری دانش آموزان با آن داغ شده اند! و یا گوش هایشان با شیئی شبیه سوزن بارها آسیب دیده است. 

یادآور می شود خواهر این فرد مدیر که معلم هست سابقه تنبیه دانش آموزان را دارد. معلم دیگری نیز یک دانش آموز کلاس اولی را به گونه ای تنبیه کرده است که پیشانی او شکاف برداشته و چند بخیه خورده است. البته رئیس آموزش و پرورش شهر از معلم یادشده پشتیبانی کرده و اجازه شکایت به خانواده دانش آموز داده نشده است. مستندات این موضوع موجود بوده و قابل اثبات است.

از دیگر تخلفات این مدیر جهشی، جهش دادن! فرزند خودش بدون طی مراحل قانونی به چند کلاس بالاتر است. برادر زاده ایشان نیز بجای طی کردن کلاس اول سرکلاس دوم نشسته است. 

چندی پیش افرادی از وزارت آموزش و پرورش برای بازدید از مراحل توسعه و ساخت مدرسه با کوادکوپتر در حال فیلمبرداری بودند که آقای مدیر بدون اطلاع از هویت آنها با سلاح گرم داخل مدرسه شده و قصد زدن کوادکوبتر را داشت که فهمید اشتباه کرده، لذا به محلی ها اعلام کرد که چون من دوتا آهو در حیاط خانه دارم تصور داشتم برای شناسایی آنها آماده اند!

لزوم رعایت حدود قانون در مدارس

مطابق آنچه در آئین نامه اجرایی مدارس مصوب شده است هرگونه تنبیه بدنی، اهانت و تعیین تکلیف برای تنبیه، غیرقانونی تعریف شده و متولیان امر آموزش و پرورش در مدارس موظفند به جای تنبیه بدنی از تذکربه صورت خصوصی و عمومی، جابجایی کلاس، اخراج موقت چند روزه از مدرسه با اطلاع والدین و انتقال به مدرسه ای دیگر به عنوان تنبیه استفاده نمایند.

بهرحال با توجه به اتفاقات رخ داده مذکور، خانواده این دانش آموز پیگیرماجرا بوده و نسبت به موضوع شاکی هستند. این حق دانش آموزان مظلوم منطقه است که احقاق حق نمایند، لذا از مسئولان و متولیان امر مصرانه بررسی دقیق موضوع را خواهانیم. ان شاء الله که موضوع در اسرع وقت مورد عنایت و توجه ویژه قرار گیرد.