چطور بهترین آموزشگاه تیزهوشان را انتخاب کنیم؟

ویکی پدیا در مورد مافیا اینطور نوشته است :

"مافیا به‌طور خاص برای اشاره به شبکه خانواده‌های تبهکار با پس‌زمینه ایتالیایی آمریکایی به خصوص سیسلی، استفاده می‌شود؛ اما از این کلمه می‌توان برای انواع خانواده‌ها و باندهای تبهکاری، فارغ از ملیت ایتالیایی و زمینه فعالیت خاص استفاده کرد." متأسفانه مافیا به ایتالیا و آمریکا محدود نشد و مثل ویروس کرونا در سراسر جهان پخش شد. کشور ما، ایران، هم ازین قاعده مستثنی نیست و این ویروس خطرناک امروزه در بعضی از عرصه‌های خرید و فروش رخنه کرده است و رهایی از دام مافیا کاری نسبتاً دشوار؛ امّا شدنی و امکان پذیر به نظر میرسد.

چطور بهترین آموزشگاه تیزهوشان را انتخاب کنیم؟

* استفاده از واژه مافیا در این مقاله به معنای شبکه خلافکار یا تبهکار نیست و به هیچ وجه به شرکت، مؤسسه یا گروهی اشاره ندارد. منظور از مافیا شبکه پرقدرت فروش خارج از ضوابط است.

عوامل مافیایی معمولاً از قدرت تبلیغات بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند و هرجا می نگریم اثرات تبلیغات‌شان را می‌بینیم. گاهی هجمه تبلیغات آنها به قدری زیاد است که تصور می‌کنیم آنها بهترین و تنهاترین مراجع معتبری هستند که وجود دارند و  فقط به آنها می‌شود اعتماد کرد.  احتمالاً در هر رشته یا زمینه کاری که هستید در کنار این هجمه تبلیغات، انسان‌هایی واقعی را می‌شناسید که بی سر و صدا در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و جلب رضایت مردم و داشتن بالاترین کیفیت سرلوحه کارشان است و می‌خواهند صادقانه خدمات یا کالای خود را به فروش برسانند.

خوشبختانه شناسایی اینگونه افراد کار خیلی سختی نیست؛ تنها لازم است در وحله اول سطح آگاهی خودمان را بالا ببریم یعنی دقیقاً بدانیم چه چیزی نیاز داریم و طرف مقابل چقدر و تا چه اندازه می‌تواند به ما کمک کند و در وحله دوم با تحقیقات میدانی یعنی استفاده از فضای مجازی، اینترنت، پرس‌‌وجو و تجربه دیگران، این افراد را شناسایی کنیم و در وحله آخر خودمان راستی آزمایی کنیم. حال این پروسه چطور انجام می‌شود؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.

آیا آموزش درگیر مافیا شده است یا نه؟

متأسفانه بله، مافیا در آموزش هم ردپایی از خود به جا گذاشته است؛ امّا نه به قدرت مافیای دیگر رشته‌ها و زمینه‌ها. شاید فکر کنید مافیای آموزش شبیه باند تبهکاری هستند که به راحتی میتوان آنها را شناخت امّا باید گفت اصلاً اینطور نیست و شما به راحتی فریب تبلیغات همه جانبه و فراگیرشان را می‌خورید چون رنگ و لُعاب کاریشان بسیار جذاب و فریبنده است و به راحتی جذبشان می‌شوید.

خیلی‌ها در خصوص کنکور و مؤسسات کنکوری صحبت کرده‌اند؛ امّا من می‌خواهم در خصوص تیزهوشان صحبت کنم چراکه چندسالی است بازار تیزهوشان بسیار داغ شده است و خانواده‌های بسیار زیادی راغب شده‌اند که فرزندان خودشان را در دبیرستان‌های تیزهوشان ثبت‌نام کنند. از سوی دیگر اگر شما به عنوان یک خانواده‌ی مسئول بتوانید در ابتدای مسیر تحصیلی فرزندتان، شناسایی و انتخاب مؤسسات درجه یک را یاد بگیرید، قطعاً در انتخاب‌های بعدیتان من جمله انتخاب مدرسه؛ مؤسسات موسیقی، زبان و کنکور برای فرزندتان دچار مشکل نخواهید شد و از انتخاب خود پشیمان نمی‌شوید.

فرض کنیم فرزند ما در پایه ششم یا پایه نهم متوسطه تحصیل می‌کند و می‌خواهیم او را در مدارس تیزهوشان ثبت‌نام کنیم. برای ثبت‌نام در این مدارس نیاز هست در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت کنیم و فرزندمان در این آزمون پذیرفته شود. به خوبی می‌دانیم برای موفقیت در این آزمون، فرزندمان باید در کلاس‌های آمادگی تیزهوشان شرکت کند؛ بنابراین به دنبال بهترین آموزشگاه تیزهوشان می‌گردیم. وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم تبلیغ بسته‌های آفلاین آمادگی آزمون تیزهوشان را می‌بینیم. در کوچه و خیابان با تبلیغات آزمون‌‎های تیزهوشان مواجه می‌شویم. بعضی از مؤسسات با تلفن منزل یا موبایل با ما تماس می‌گیرند و خدمات آموزشی خود را معرفی می‌کنند و این موج تبلیغات در همه جا با حجم زیاد وجود دارد.

اگر والدین مسئول و پیگیری باشید به این تبلیغات بسنده نمی‌کنید و خودتان  به پرس‌و‌جو و سرزدن به مؤسسات مختلف می‌پردازید. امّا وقتی به این مؤسسات آموزشی مراجعه می‌کنید، اغلب با این جملات زیبا و یکسان رو به رو می‌شوید:

  • ما بیشترین درصد قبولی کشور را داریم.
  • بهترین اساتید کشور در مؤسسه ما تدریس می‌کند.
  • ما بهترین مشاور ان و پشتیبانان آموزشی را داریم.
  • ما کلاس‌های رفع اشکال برگزار می‌کنیم.
  • ما بهترین جزوه یا کتاب را کار می‌کنیم.
  • ما آزمون‌های تیزهوشان در سطح کشوری برگزار می‌کنیم.

و این سؤال در ذهن شما ایجاد می‌شود که در این آشفته بازار واقعاً چه کسی راست می‌گوید؟ چطور بفهمیم کدام مؤسسه خدمات و امکانات خود را صادقانه بیان می‌کند؟

آیا قبول دارید که شرایط، شرایط گیج کننده‌ای است؟! البته برای خانواده‌ای که کمی تحقیق کرده و با چند نفر  از افراد دلسوز و باتجربه صحبت کرده است این شرایط گیج کننده هست؛ ولی برای خانواده‌ای که تحقیق نکرده و صرفاً به تبلیغات بسنده کرده یا  کورکورانه به حرف‌های  اطرافیان خود اعتماد کرده شرایط اصلاً گیج کننده نیست، چون دقیقا وسط گرداب قرار گرفته است و با یک انتخاب اشتباه، بعد از یکسال تلاش ناثمر و عدم نتیجه قبولی در آزمون تیزهوشان، می‌فهمد با سرنوشت فرزند خود چه کرده است.

چه تفکرات اشتباهی در انتخاب بهترین آموزشگاه تیزهوشان وجود دارد؟

معمولاً خانواده‌هایی که انتخاب اشتباه انجام می‌دهند، در یک سری تفکرات شبیه هم هستند. بیاید چند نمونه از این تفکرات اشتباه را باهم مرور کنیم:

1.  آنها ملاک انتخاب خود را  فقط معلمان یک مؤسسه در نظر می‌گیرند و اگر ببینند مؤسسات مختلف دبیران یکسانی دارند، انتخاب آنها ارزان ترین مؤسسه است چون تصور می‌کنند معلم تنها برگ برنده فرزند آنها در آزمون تیزهوشان است.

2. آنها آزمون تیزهوشان را دست کم می‌گیرند و فکر می‌کنند رقابت در این آزمون خیلی راحت است، پس وسواسی برای انتخاب خود به خرج نمی‌دهند.

3. آنها صرفاً با شرکت در  آزمون‌های آزمایشی تیزهوشان (آنهم در سطح کشوری) سر و ته قضیه را جمع می‌کنند؛ غافل ازینکه آزمون تیزهوشان به‌صورت مقایسه شهری (سؤالات آزمون، کشوری هست) و آزمون نمونه دولتی (نهم به دهم) مقایسه منطقه یا ناحیه‌ای است.

4. آنها به حرف معلم مدرسه فرزندشان استناد می‌کنند که گفته چون فرزندشان خیلی باهوش است فقط خواندن چند کتاب تست کافیست.

5. آنها تصور می‌کنند محتوای آزمون تیزهوشان از کتاب‌های درسی است و چیزی فراتر از آن نیست.

6. آنها فکر می‌کنند برای موفقیت در آزمون تیزهوشان فقط معلم خصوصی لازم است و به رقابتی بودن آزمون توجه نمی‌کنند.

7. آنها با خود می‌گویند فرزندمان در پایه ششم سرش خیلی شلوغ است و با نگاه کردن به 2 پکیج آفلاین در آزمون تیزهوشان موفق می‌شود.

8. آنها به دلیل مشغله زیاد به دنبال مؤسسه‌ای هستند که تمام مسئولیت آموزش دانش‌آموز را، آموزشگاه تقبل کند؛ درحالیکه این کار  اصلاً به صلاح دانش‌آموز نیست . هرچند بعضی از مؤسسات چنین توصیه‌ای می‌کنند که خانواده هیچ‌گونه دخالت یا نظارتی در امور درسی دانش‌آموز نداشته باشد.

9. آنها ملاک خوب بودن فرزندشان را صرفاً نمرات او در در آزمون‌های آزمایشی می‌دانند و به درجه سختی یا آسانی سؤالات آزمون‌های آزمایشی اصلاً توجهی نمی‌کنند.

10. آنها صرفاً هزینه کردن را ملاک قبولی ‌می‌دانند.

11.آنها به دنبال تضمین قبولی می‌گردند و مؤسسه‌ای که ظاهراً تضمین قبولی می‌دهد را انتخاب می‌کنند.

و ازین دست تفکرات اشتباه که همگی زمینه‌ساز انتخاب اشتباه هستند.

چطور از تصمیم اشتباه در انتخاب بهترین آموزشگاه تیزهوشان جلوگیری کنیم؟

هر سال حدود 200000 نفر، داوطلبِ آزمون تیزهوشان هستند و از این تعداد حدود 20000 نفر پذیرفته می‌شوند (تقریباً 10 درصد). بطور یقین از این تعداد داوطلب حداقل50% آنها برای آزمون تیزهوشان تلاشی نمی‌کنند و صرفاً شرکت‌کننده در آزمون تیزهوشان هستند؛ امّا الباقی داوطلبین یعنی حدوداً 100000نفرشان با برنامه وارد آزمون می‌شوند. (حال این برنامه می‌تواند فقط خواندن یک کتاب باشد تا برنامه‌ریزی فوق‌حرفه‌ای) که از این تعداد حدود 20000 نفر قبول می‌شوند. چه اتفاقی می‌افتد که حدود 80000 نفری که نسبتاً زحمت کشیده‌اند قبول نمی‌شوند؟

واقعیت این است که هیچکدام از این افراد اگر مطمئن بودند که قبول نمی‌شوند به هیچ عنوان قدم در مسیر پرچالشِ  تیزهوشان نمی‌گذاشتند و یکسال از عمر گرانبهای خود را صرف یادگیری روش‌های تست‌زنی و آمادگی آزمون تیزهوشان نمی‌کردند. پس چه اتفاقی افتاد که این دوستان قبول نشدند؟ (فراموش نکنیم همیشه استثناهایی هم وجود دارد که فردی واقعا عالی کار کرده باشد؛ امّا در آزمون تیزهوشان موفق نشده‌ که معمولاً تعدادشان اندک هست.)

حالا سؤال مهم این است که  چکار کنیم ما جزو کسانی نباشیم که هزینه مالی و زمانی کردیم امّا قبول نشدیم؟ برای اینکه شانس قبولی فرزندتان را بالا ببرید و بهترین نتیجه را بگیرید قطعاً باید زیر نظر مؤسسه‌ای فعالیت کنید و سعی کنید بهترین انتخاب را داشته باشید. جهت انتخاب بهترین مؤسسه برای سؤالات ذیل پاسخ پیدا کنید. (می‌توانید پاسخ سؤالات رو از مؤسسات جویا شوید.)

1. چه کسانی در این مؤسسه تدریس می‌کنند؟ دلیل انتخاب مؤسسه برای بهره گیری از این دبیران چه بوده است؟ دبیران این مؤسسه چه شاخصه‌ای دارند؟ آیا مؤلف کتاب‌های برند تیزهوشان هستند؟ آیا سابقه تدریس در مدارس تیزهوشان را دارند یا سابقه تدریس در پنج مدرسه برتر شهرتان را دارند؟ آیا سابقه طراحی آزمون‌های تیزهوشان سراسری را دارند؟ آیا طراح آزمون‌های آزمایشی کشوری هستند؟

2. میزان قبولی آنها چقدر بوده است؟ آیا اسامی اعلامی جزء دانش‌آموزان این مؤسسه بوده‌اند؟ آیا کارنامه قبولی دانش‌آموزان پذیرفته شده در آزمون تیزهوشان را دارند؟ قبولی‌ها در کدام دوره‌های این مؤسسه شرکت کرده‌اند؟ (هرچند با توجه به آنلاین بودن، راستی آزمایی این مسئله واقعا دشوار است.)

3.چه کتاب‌هایی در این مؤسسه تدریس می‌شود و دلیل انتخاب این کتاب‌ها چه بوده‌اند؟ آیا کتاب تدریس می‌شود یا جزوه؟ آیا در طول سال تحصیلی کتاب جدید دیگری معرفی می‌شود؟ این کتاب جدید کی معرفی می‌شود و مبنای انتخابش چه بوده است؟

4. از کدام آزمون آزمایشی استفاده می‌کنند و آزمون‌های آزمایشی آنها به‌صورت کشوری است یا آموزشگاهی؟

تیم طراحی آزمون‌های جامع مؤسسه را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ و دانش‌آموزان با چه کسانی مقایسه و سنجش می‌شوند؟

5. صرفاً آموزشگاه برگزارکننده کلاس و آزمون هست یا نه؟ تکلیف به دانش‌آموز داده می‌شود؟ نحوه بررسی تکالیف چگونه است؟ تکلیف و انجام آن مسئله بسیار مهمی است و مؤسسه باید برای آن پروسه و برنامه داشته باشد. آیا تکلیف صرفاً توسط دبیر سر کلاس اعلام می‌شود یا مؤسسه هم اعلام می‌کند؟

آیا تکالیف بررسی می‌شوند؟ معمولاً اساتید زمان برای بررسی تکالیف ندارند، آیا آموزشگاه تکالیف را بررسی می‌کند؟ گزارش تکالیف به دبیران ارائه می‌شود؟ آیا خانواده از نحوه انجام تکالیف فرزندش مطلع می‌شود؟

6.سؤالات مورد اشکال دانش‌آموزان از تکالیف مشخص می‌شود؟ آیا این اشکالات رفع می‌شوند؟ پروسه رفع اشکال به چه صورت است؟ گزارش اشکالات تنظیم می‌شود؟ معمولاً اگر آموزشگاه تکالیف دانش‌آموزان را چک کند 2 نوع گزارش آماده می‌شود که یکی برای دبیر ارسال می‌شود و دومی برای والدین.

گزارش دبیر شامل اشکالات کلی ِ دانش‌آموزان و گزارش والدین صرفاً جهت اطلاع از وضعیت دانش‌آموزشان است.

7. گزارش عملکرد برای خانواده ارسال می‌شود؟ غیبت در کلاس یا آزمون توسط آموزشگاه پیگیری می‌شود؟

8. در خصوص ثبت‌نام آزمون تیزهوشان، نحوه ثبت‌نام، الویت بندی مدارس ، آموزشگاه چه خدماتی ارائه می دهند؟ و خانواده چطور می‌تواند مدارس تیزهوشان را اولویت بندی کند؟ آموزشگاه چگونه راهنمایی می‌کند؟

9. آیا پیگیری‌های قبل از ثبت‌نام ملاکی بر پیگیربودن آموزشگاه در مسائل آموزشی است یا خیر؟

10. آزمون‌های کلاسی برگزار می‌شود و این آزمون‌ها توسط چه کسی طراحی می‌شود؟

11. آزمون‌های کلاسی و آزمون‌های جامع تحلیل می‌شوند؟

12. کارنامه آزمون‌های جامع فرزندم چگونه تحلیل می‌شوند؟ آیا نقاط ضغف و قوتش شناسایی و برطرف می‌شود؟

13. اگر فرزندم آزمون را خراب کرد و روحیه و انگیزه‌اش را از دست داد مؤسسه چطور می‌تواند به من و فرزندم کمک کند؟

14.نقش والدین در موفقیت فرزندان از دیدگاه مؤسسه چیست؟ آیا مؤسسه در این زمینه پدر و مادر را راهنمایی می‌کنند؟

15. آیا مستنداتی جهت ارائه رضایتمندی خانواده‌هایی که سال‌های قبل با این مؤسسه همراه بودند به شما نمایش می‌دهند؟

16. در زمینه مالی و ثبت‌نام انعطاف دارند یا قاطعانه برخورد می‌کنند؟ مؤسساتی که انعطاف پذیرند قطعاً سیستم آموزشی منعطف دارند.

17. نحوه اطلاع رسانی مؤسسه چگونه است؟

18. پشتیبانی آموزشی آموزشگاه به چه صورت و چگونه انجام می‌شود؟ آیا پشتیبانی رایگان انجام می‌شود؟ آیا پشتیبانی رایگان کیفیت لازم را دارد؟ (با توجه به حقوق بالای پرسنل)

19.مؤسسه تیم مشاوره دارد؟ آیا تیم مشاوره همان تیم پشتیبانی‌اند یا از همدیگر مجزا هستند؟

20. مشاورین برای ارائه خدمات مشاوره برنامه و پلن دارند یا صرفاً بر اساس نیاز دانش‌آموز مشاوره می‌دهند؟

21. معرفی کتاب‌های آموزشگاه به چه صورت و بر چه مبنایی انجام می‌شود؟

22. پشتیبانان، مشاورین، مسئولین ثبت‌نام یا هرکس که از مؤسسه با شما صحبت می‌کند صبر و حوصله پاسخگویی به سؤالات شما را دارند یا خیر؟

23. پاسخ سؤالات شما را واضح و شفاف می‌دهند یا خیر؟ شما با این پاسخ‌ها قانع می‌شوید؟

02

واقعاً برای انتخاب بهترین آموزشگاه تیزهوشان اینقدر پرس‌وجو و تحقیق لازم است؟

همه ما موقع خرید تلفن‌همراه از همه پرس‌و‌جو و تحقیق می‌کنیم تا با توجه به بودجه‌مان بهترین انتخاب را داشته باشیم . یا تصور کنید خدایی نکرده بیماری در بیمارستان داشته باشیم و نیاز به دارویی کمیاب و گران‌قیمت داشته باشد در این موقعیت چیکار می‌کنیم؟ آیا باز سر قیمت چانه می‌زنیم؟ قاعدتاً نه، بلکه سعی می‌کنیم فارغ از هزینه و مبلغ، بهترین دارو را پیدا کنیم. بنابراین با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم سعی کنیم بهترین تصمیم را بگیریم.

در آزمون تیزهوشان قرار است سرنوشت فرزند شما رقم بخورد و هیچ چیز گران‌بهاتر از آن وجود ندارد، پس باید برای فرزندتان زمان بگذارید و بطور کامل تحقیق کنید. بیاید اینطور تصور کنیم که  انگار فردی به خواستگاری دختر شما آمده است آیا بدون هیچ شناختی با ازدواج او موافقت می‌کنید؟ قطعاً نه! در این مورد شما همه جانبه تحقیق می‌کنید؛ چراکه سرنوشت زندگی دخترتان برای شما خیلی مهم است.

اینجاهم سرنوشت تحصیلی و کاری فرزندتان ملاک است. پس حتماً برای انتخاب بهترین آموزشگاه تیزهوشان زمان بگذارید، مقایسه کنید و در نهایت آگاهانه انتخاب کنید. برای شروع بهتر است با تحقیقات میدانی نظیر پرس‌وجو از دیگران، سر زدن به سایت، فضای مجازی و... لیستی از بهترین آموزشگاه‌ها را مشخص کنید و سپس به‌صورت حضوری به مؤسسات مورد نظرتان مراجعه نمایید تا در وحله اول از قانونی بودن آن مطمئن شوید و بعد از آن سؤالات خود را به‌صورت چالشی بپرسید و از مشاوران آن مؤسسه بخواهید که کلیه مطالب و سؤالات شما را با جزئیات پاسخ دهند.  این کار را در چندین مؤسسه انجام دهید و سپس نتیجه را باهم مقایسه کنید با طی کردن این مسیر مطمئن باشید، که بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

درصورتیکه امکان آن را ندارید که به مؤسسه مراجعه کنید حتماً به‌صورت تلفنی با مشاورین مؤسسات مختلف  به‌طور مفصل صحبت کنید و سؤالات چالشی خود را از آنها  بپرسید و بعد از آن تصمیم‌گیری کنید. فراموش نکنید اینجا سرنوشت فرزندتان مطرح است پس مشاورین موظف هستند با صبر و حوصله پاسخگوی کلیه سؤالات شما باشند. در بعضی از موارد نیز می‌توانید از سایت و فضای مجازی کمک بگیرید. لطفاً این نکته را در نظر بگیرید که سایت و فضای مجازی به‌تنهایی نمی‌توانند پاسخگوی سؤالات  شما باشند؛ امّا می‌توانند اطلاعات تکمیل‌کننده و مقایسه‌ای خوبی به شما بدهند.

در حال حاضر بهترین آموزشگاه آمادگی آزمون تیزهوشان کدام است؟

بعد از طی‌کردن مسیر پرفراز و نشیبی که گفته شد، شاید برای شما سؤال باشد که در حال حاضر بهترین آموزشگاه آمادگی آزمون تیزهوشان کدام مؤسسه‌ است؟ کدامیک از این مؤسسات تمام فاکتورهای کلیدی که در این مقاله ذکر شد را ارائه می‌دهد؟

مؤسسات مختلفی در شهر تهران و شهرهای مختلف ایران فعالیت می‌کنند که می‌توانید با تحقیقات میدانی لیستی از با کیفیت‌ترین آنها را تهیه نمایید. در ضمن شما می‌توانید به‌صورت ترکیبی هم فعالیت کنید یعنی بخشی از کلاس‌ها را حضوری و بخش دیگر را آنلاین دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم آموزشگاه تیزهوشان و مرکز مشاوره تیزهوشان خط علم را در اولویت خود قرار دهید. شما می‌توانید سؤالات خود را از این مؤسسه بپرسید و با دیگر مؤسسات مقایسه کنید و در انتها تصمیم گیری نمایید.

مدیر این مجموعه آقای امیر نقدی؛ سالیان سال در عرصه تیزهوشان فعال هستند. این آموزشگاه در سال 1401 فقط در شهر تهران 38 نفر قبولی علامه حلی (1) و فرزانگان (1) تهران داشته‌اند که آمار بسیار بالایی است. شایان ذکر است این دو دبیرستان، بهترین دبیرستان‌های ایران هستند که هر ساله در مسابقات المپیاد علمی؛ مدال‌های طلای جهانی و رتبه‌های تک‌رقمی کنکور را از آن خود می‌کنند.

تعداد کل قبولی‌های آموزشگاه خط علم امسال در سراسر کشور با ارائه کارنامه قبولی 248نفر از 280 نفر بوده است، که رکوردی عالیست. پیشنهاد می‌کنیم اگر دانش‌آموز دبستانی یا دبیرستانی دارید قبل از رسیدن به زمان آزمون تیزهوشان یا کنکور، پیج اینستاگرام (@khateelm)و سایت https://khateelm.com/  این مؤسسه را دنبال کنید تا بتوانید شناخت کاملی در این خصوص پیدا کنید.

به امید موفقیت تمام دانش آموزان سرزمینمان؛ امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله کمکی در مورد سرنوشت فرزندتان کرده باشیم.

چطور بهترین آموزشگاه تیزهوشان را انتخاب کنیم؟