شرایط تغییر سن در اسناد سجلی چیست؟

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، ولادت هر طفلي در ايران فارغ از اينكه پدر و مادر طفل اهل ايران هستند و يا نيستند بايد به نماينده يا مامور ثبت احوال اعلام شود.

ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز باید به مامور کنسولی ایران در اقامتگاه طفل و در صورت نبودن مامور کنسولی، به نزدیک‌ترین مامور کنسولی آن اقامتگاه و یا به سازمان ثبت‌احوال کشور اعلام گردد.

مهلت ۱۵ روزه اعلام ولادت

مهلت اعلام ولادت طفل تا پانزده روز پس از تولد طفل است. روز ولادت و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی‌آید و در صورتی که ولادت در اثنای سفر زمینی و یا هوایی و یا دریایی رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به مقصد محسوب می‌شود.

همچنین به موجب قانون مدنی، ولادت هر طفل و همچنین سقط هر جنین که بعد از ماه ششم از تاریخ حمل واقع شود، باید به نماینده ثبت احوال اعلام شود، اما برای طفل مرده به دنیا آمده و یا طفلی که قبل از اطلاع به نماینده ثبت احوال مرده باشد، سند ولادت تنظیم نمی‌شود و باید واقعه فوت در دفتر متوفیات قید شود.

در مورد اطفالی که در بنگاه‌های عمومی(از قبیل بیمارستان و زایشگاه و مسکین‌خانه و زایشگاه زندان و توقیفگاه و غیره) متولد می‌شوند دادن اطلاع به عهده رییس بنگاه است.

اعلام تولد طفل بر عهده کیست؟

اعلام تولد طفل به عهده پدر یا سرپرست یا ولی یا مادر خواهد بود. در وهله نخست این مسوولیت بر عهده پدر طفل است در صورتی که در محل باشد. در مرتبه بعدی بر عهده ولی یا سرپرست طفل یا خانواده‌ای که طفل در آن متولد شده است. در غیر این صورت اعلم تولد بر عهده مادر طفل در اولین موقعی که قادر به انجام دادن این وظیفه باشد، خواهد بود. همچنین قابله یا طبیبی که حین ولادت حاضر بوده مکلف است در ظرف یک هفته ولادت طفل را به حوزه ثبت احوال اطلاع دهد.

اصولا تولد هر طفل باید در ظرف ۱۵ روز از تاریخ ولادت در شهرها به حوزه ثبت احوال محل در دهات در صورت نبودن مامور ثبت احوال به کدخدایان برای ثبت در دفاتر محلی اعلام شود.

همچنین ثبت ولادت باید مستند به تصدیق پزشک یا مامای رسمی یا موسسه‌ای که طفل در آنجا متولد شده است باشد، در غیر این صورت واقعه به تصدیق دو نفر گواه ثبت می‌شود.

به گزارش ایسنا، اعلام‌کنندگان تولد طفل مکلفند در مدت مقرر برای ثبت تولد طفل با دو نفر شاهد در حوزه ثبت احوال حاضر شده و واقعه را به ثبت برسانند. در صورتی که اعلام‌کننده گواهی‌نامه رییس بنگاهی که طفل در آنجا متولد شده را در دست داشته باشد، ثبت واقعه بدون حضور شاهد به عمل خواهد آمد، همچنین در مواردی که اعلام‌کننده تولد طفل رییس یکی از بنگاه‌های رسمی باشد، بدون حضور شاهد، ثبت صورت می‌گیرد.

تغییر سن در سند سجلی، چه وقت مجاز است؟

اولا برابر قانون، تغییر تنها برای یک بار در طول عمر فرد پذیرفته می‌شود. ثانیا اختلاف میان سن واقعی و سن مندرج در شناسنامه، باید بیش از پنج سال باشد. در این جا اختلاف سن به حدی زیاد است که جنبه معتبر بودن سند سجل به خاطر مصلحت فرد نادیده گرفته می‌شود. سوم اینکه این اختلاف سن، باید به تایید کمیسیون مقرری که در ماده واحده حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها، به آن اشاره شده است، برسد.

البته برابر راي هيات عمومي ديوان عدالت اداري، مرجع رسيدگي و اظهار نظر نسبت به درخواست تغيير تاريخ تولد كمتر از پنج سال، بر عهده دادگاههاي دادگستري است.