تهران فقیرترین شهر از نظر سرانه بهداشتی/تلاش برای ایجاد یک باغ شهر سلامت در پایتخت

مهدی پیرهادی روز شنبه در جریان طرح واکسیناسیون سراسری کارکنان شهرداری تهران ، گفت: در هزاره سوم، امنیت و سلامت یکی از مهمترین مولفه های سنجش و زیست پذیر بودن شهر است.
وی افزود: هرچند بر اساس قانون اساسی وزارت بهداشت متصدی اصلی سلامت است اما یکی از اصلی ترین دستگاه‌ها که می‌تواند به این وزارت کمک کند، شهرداری تهران است.
پیرهادی ادامه داد: شهرداری تهران هم بازوی اجرایی و هم بازوی تصمیم گیری دارد و به عنوان نهاد عمومی ارایه خدمات، در اسناد بالا دستی از آن یاد شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت شهر سالم در حوزه سلامت، گفت: در تامین سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات، مجموعه شهر سالم درمانگاه‌های متعددی در شهر تهران ایجاد کرده و به مجموعه علوم‌پزشکی در شهر تهران کمک‌ می‌کند.
پیرهادی در ادامه با اشاره به جلسه با روسای دانشگاه‌ها در شورای اسلامی شهر تهران ، تاکید کرد: در این جلسه اعلام آمادگی شد که برخی خدمات از جمله تغییر کاربری ها به کاربری بهداشت و سلامت، در راستای توسعه سلامت و بهداشت، انجام شود.
وی با بیان اینکه شهرداری به جهت سیاستگذاری و مشارکت در استقرار سرانه سلامت و عدالت در شهر در سیاستهای شهری تاثیرگذار است، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران مرکز سلامت روان را در برخی مناطق از جمله منطقه ۲ ایجاد کرده است.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به مصوبات شورای شهر در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بخشی از مصوبات شهر عاری از دخانیات، شهر دوستدار کودکان، شهر دوستدار سالمندان برای توسعه تقویت موضوع سلامت تصویب شده است.
وی با اشاره به مصوبه ارایه خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی به کارکنان شهرداری و سازمان ها و شرکت های تابعه، تاکید کرد که شهرداری باید در این خصوص اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه شهردار تهران خود در حوزه سلامت تخصص دارد ، اظهار داشت: از این رو شاید توقع بیشتر وجود دارد که در حوزه سلامت کارکنان اقدامات بیشتری انجام شود.

تهران فقیرترین شهر از نظر سرانه بهداشتی/تلاش برای ایجاد یک باغ شهر سلامت در پایتخت


وی با اشاره به اقدامات شهرداری در دوران کرونا عنوان کرد: در ایام کرونا شهر سالم ۷۸۹ هزار دز واکسن تزریق و ۱۴ هزار تست کرونا در سال ۱۴۰۰ انجام داد و متاسفانه ۳ نفر از بهترین همکارانمان را در این مسیر از دست دادیم.
پیرهادی با یادآوری این موضوع که در حوزه پیشگیری و غربالگری کارکنان اقدامات خوبی انجام شده اما عقب افتادگی زیاد است، افزود: ۴۲ هزار نفر از کارکنان در بخش کارمندی و کارگری معاینه سلامت شغلی انجام دادند.
وی با بیان اینکه بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود ۳۶۰ میلیون نفر در جهان درگیر هپاتیت هستند اما می شود این بیماری را کنترل کرد، گفت: این بیماران در معرض عوارض دراز مدت قرار دارند و در کشور ما نیز ۵ تا ۱۰ هزار نفر، جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند.
پیرهادی، فرسودگی تجهیزات و کلینیک ها را از جمله مشکلات حوزه سلامت شهر تهران عنوان کرد و خواستار دسترسی کارکنان به امکانات سلامت، افزایش امکانات از جمله دسترسی آسوده تر به بیمارستان و داروخانه های طرف قرار داد با شهرداری شد.
وی افزود: باید حداقل چند مرکز کلینیک و‌پلی کلینیک تخصصی در شهر تهران ایجاد شود.
وی ابراز امیدواری کرد که یک باغ شهر سلامت در شهر تهران افتتاح شود و یادآور شد: طی مکاتبه ای که با شهردار تهران داشتم ایشان قول دادند که بعد از تحویل مجموعه ساصد، یکی از قسمت های این مجموعه به موضوع ایجاد درمانگاه یا کلینیک تخصصی برای کارکنان شهرداری تهران اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه تهران از نظر سرانه های بهداشتی فقیرترین شهر در سطح کشور است، ادامه‌داد: امیدواریم ایجاد مراکز تخصصی در چند نقطه شهر محقق شود تا از این طریق ضعف و کاستی در حوزه سلامت وجود دارد رفع شود.