بازیافت پره‌های توربین بادی با روش‌های جدید

یک شرکت دانمارکی روشی را برای بازیافت پره‌های توربین‌های بادی که طبیعت را به شدت آلوده می‌کنند، ابداع کرده است.اگرچه افزایش تولید انرژی بادی به شدت سودمند است، اما پره‌های توربین بادی در پایان عمر خود در محل‌های جمع‌آوری زباله دفن می‌شوند. به تازگی یک شرکت سازنده بزرگ توربین بادی در دانمارک  راهی برای بازیافت این پره‌ها پیدا کرده است.

بر خلاف اکثریت قریب به اتفاق اجزای توربین ها که قابل بازیافت هستند، بازیافت پره‌ها یک چالش جدی است. این به دلیل وجود ماده‌ای به نام رزین اپوکسی است. تجزیه این ماده ارتجاعی به اجزای قابل استفاده مجدد مشکل ساز است.

لیزا الکستراند، معاون و رئیس بخش پایداری این شرکت گفت: تا به حال، این باور وجود داشته که مواد مورد استفاده در پره‌های توربین‌ها باید تغییر کنند و نیازمند رویکرد جدیدی برای طراحی و ساخت آن‌ها هستیم.

راه حل این شرکت توسل به یک فرآیند شیمیایی جدید است که تجزیه رزین اپوکسی را به مواد درجه یک بکر ممکن می‌کند. وستاس ادعا می‌کند این فرآیند نیازی به تغییر در طراحی یا ترکیب مواد به کار رفته در پره‌ها ندارد. علاوه بر این، روش مذکور به مواد شیمیایی کاملاً در دسترس متکی است و پتانسیل بالایی برای صنعتی شدن دارد.

بازیافت پره‌های توربین بادی با روش‌های جدید

هدف از تولید پره‌های توربین جدید، استفاده مجدد از آن‌ها در پایان کار است. در آینده، این شرکت در نظر دارد از مواد کامپوزیتی مبتنی بر اپوکسی برای صنایعی فراتر از صنایع مبتنی بر انرژی باد استفاده کند.