زاکانی: شهر ما تهران فرسوده و بی هویت است، یعنی مثل اصفهان و مشهد نیست

علیرضا زاکانی در سیزدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان خوشه که برای بررسی اوضاع فرهنگی و گسترش فرهنگ کتابخوانی در گام دوم انقلاب در محل مجتمع سرچشمه تهران تشکیل شده بود، حضور یافت.

وی در این نشست ضمن سخنانی با تأکید بر جایگاه والای فرهنگ در تمدن ایرانی-اسلامی ، اظهار داشت: بر حسب نگاه دینی و اعتقادی ما برخلاف غربی‌ها همه چیز حتی اقتصاد بر پایه فرهنگ است. مقوله فرهنگ اما بعد از انقلاب دچار روزمرگی شد، چون به نگاه امام(ره) و رهبری توجه نکردند.

زاکانی با اشاره به بحران‌های فرهنگی پایتخت اضافه کرد: شهر ما تهران فرسوده و بی هویت است، یعنی مثل اصفهان و مشهد نیست و هویت آن فقط «پایتخت» بودن است. تلاش ما این است در مدت زمان مسئولیت به خطرناک‌ترین گلوگاه‌ها و مشکلات شهر بپردازیم.

شهردار تهران در ادامه به تبیین برخی تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر پرداخت و گفت: تهران بنابر آمار اعلام‌شده ۲۱ هزار معتاد متجاهر داشت. تلاش ما سازماندهی آنها و بازگرداندن این عزیزان به آغوش جامعه است. برای همین با یک کار تشکیلاتی، برای ۱۸هزار معتاد متجاهر امکان اسکان مناسب ایجاد کردیم.

وی با تأکید بر آنکه وظیفه شهرداری فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب برای رسیدگی به این قشر است، اظهار کرد: ۳ هزار کسر ظرفیت اسکان معتادان متجاهر نیز به زودی تعیین تکلیف خواهند شد. این در حالی است که در گذشته نگاهی که در مدیریت شهری حاکم بود، توجهی به این موضوع نداشته و معتادان متجاهر را به حال خود رها کرده بود.

زاکانی پدیده «کودکان کار» را از دیگر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شهر دانست و افزود: به موضوع کودکان کار و متکدی‌ها ورود کردیم و تلاش خواهیم کرد تا حل شود. تلاش کردیم به شناخت کافی در مورد شهر برسیم و برای ساخت ۱۸۰هزار واحد مسکن در تهران برنامه‌ریزی کردیم.

شهردار تهران عنوان کرد: شهرداری را در ابتدای دوره مسئولیت با تنش مالی تحویل گرفتیم. بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم. اولین گام، داشتن منابع مالی درست و مستمر و عبور از تنش‌های مالی بود. سال گذشته توانستیم ۹۹ درصد بودجه را محقق کنیم و امسال به ۱۲۰ درصد می‌رسد.

وی درباره برخی دیگر از خدمات شهرداری به اقشار فرهنگی جامعه اظهار داشت: مثلاً برای باز کردن گره‌های قدیمی از کار فرهنگیان و اساتید دانشگاه، برای دانشگاه صنعتی شریف ۵۵۰ واحد مسکن خواهیم ساخت. دنبال این هستیم که برای معلمان تهرانی هم مسکن بسازیم، چرا که معلمی که خانه نداشته باشد، نمی‌تواند دانش‌آموز تربیت کند.

زاکانی عنوان کرد: تمام پروژه‌های شهر نیز امروز فعال است؛ در حال ساخت دو بزرگراه و یک آزادراه هستیم؛ همچنین به دنبال اصلاح ۹۸ تقاطعی هستیم که ۷۸۰ کیلومتر راه به ۵۷ کیلومتر کاهش پیدا کند. حدود ۲۰ تقاطع انجام شده و بقیه آن سال آینده انجام می‌شود که در نتیجه آن روزی ۶۸۰ هزار لیتر بنزین کم‌تر در تهران مصرف می‌شود.

شهردار تهران در ادامه با بیان آنکه «مشکلات شهر جز با همراهی و مشارکت مردم حل‌شدنی نیست»، اظهار داشت: سامانه «من شهردارم» تلاشی برای همراه کردن مردم و تحقق مفهوم «بودجه‌ریزی مشارکتی» است. در این سامانه ۳۶۰هزار نفر شرکت کردند و اعلام کردند که به چه پروژه‌هایی علاقه دارند.

وی با تأکید بر آنکه تلاش کردیم بودجه سال آینده را مطابق با مطالبات مردم پایه‌ریزی کنیم، افزود: تلاش می‌کنیم سرمایه را به سمتی که مردم علاقه دارند، اختصاص دهیم؛ ۲ هزار و ۸۰۰ پروژه داشتیم که مردم هزار و ۴۰۰ پروژه انتخاب کردند و به سمت انتخاب‌های مردم خواهیم رفت.

شهردار تهران افزود: برای اینکه شهر الگو درست کنیم، یک اَبرپروژه طراحی کردیم تا شهر را بر مدار «حمل‌ونقل عمومی» و مبتنی بر طراحی محلات جدید با هویت دینی-اسلامی و بر محور مسجد بسازیم. به این ترتیب تلاش می‌کنیم تا بتوانیم هویت شهر را حفظ کنیم.

زاکانی بیان کرد: تمام تحولاتی که در شهر تهران رقم خورده ناظر به کالبد شهر بوده و بخش کوچکی از آن ناظر به روح شهر و سبک زندگی بوده است. ۱۰ پروژه تعریف کردیم و باید نتیجه آن ارتقای فرهنگ و سطح زندگی در شهر، ساماندهی مشارکت مردم و به ویژه نخبگان در شهر باشد.

بنابر اعلام سایت شهر، شهردار تهران عنوان کرد: در موضوع کتاب و کتابخوانی ظرفیت‌هایی مثل باغ کتاب و فرهنگسراها داریم که از قبل وجود دارد. از همه فعالان حوزه کتاب درخواست می‌کنم با توجه به امکاناتی که وجود دارد، در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه پیشنهادات خود را ارائه دهند، البته که از این پیشنهادات استقبال می‌کنیم.