استارت رقابت میلیونی کنکوری‌ها از صبح فردا

به گزارش افکارنیوز، دكتر ابراهيم خدايي مشاور عالي سازمان سنجش در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به برگزاري كنكور سراسري ۹۱ براي دورههاي روزانه، نوبت دوم، نيمه حضوري دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، پيام نور، غيرانتفاعي و غيردولتي و دانشگاههاي ويژه فرهنگيان از فردا پنجشنبه ۸ تير ماه، گفت: براي شركت در اين آزمون يك ميليون و ۶۶ هزار و ۱۴۱ نفر ثبتنام كردهاند كه از اين تعداد ۶۳۹ هزار و ۹۸۲ داوطلب زن و ۴۲۶ هزار و ۱۵۹ داوطلب مرد هستند.



تعداد داوطلبان کنکور ۹۱ به تفکیک گروه‌های آزمایشی مختلف


خدایی در خصوص تعداد داوطلبان کنکور ۹۱ به تفکیک گروه‌های آزمایشی مختلف، گفت: در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۲۶۰ هزار و ۵۵ نفر، گروه آزمایشی علوم تجربی ۴۴۹ هزار و ۹۵۵ داوطلب، گروه آزمایشی علوم انسانی ۳۲۵ هزار و ۱۳۵ داوطلب، گروه آزمایشی هنر ۱۷ هزار و ۸۵۸ داوطلب و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ۱۳ هزار و ۱۳۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: همچنین ۲۸ هزار و ۹۲۲ داوطلب علاقمندی خود را برای شرکت در گروه هنر علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کرده‌اند. بر این اساس برای ۴۶ هزار و ۷۶۰ داوطلب گروه آزمایشی هنر کارت ورود به جلسه صادر می‌شود و حدود ۹۷ هزار و ۲۳۰ داوطلب علاقمندی خود را برای شرکت در آزمون گروه زبان علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود اعلام کردند. بنابراین با توجه به تعداد داوطلبان واقعی آزمون زبان، برای ۱۱۰ هزار و ۳۶۸ داوطلب کارت ورود به جلسه صادر می‌شود.



افزایش ۱۰۰ هزار نفری ظرفیت پذیرش کنکور۹۱


وی با اشاره به ظرفیت پذیرش کنکور ۹۱، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش کنکور امسال بر اساس ظرفیت‌هایی که تا کنون توسط دانشگاه‌ها اعلام شده است، ۶۶۰ هزار نفر است که ممکن است این میزان تغییر کند ولی با این وجود مطمئنا نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دفترچه‌ سوالات و پاسخنامه گروه‌های آزمایشی پنجگانه در بسته‌های رنگی نایلونی متفاوت بسته‌بندی شده‌اند، به ایسنا اظهارکرد: دفترچه‌های آزمایشی گروه آزمایشی ریاضی و فنی در بسته‌های قرمز، هنر در بسته‌های نارنجی، علوم تجربی در بسته‌های سبز، زبان‌ در بسته‌های صورتی و علوم انسانی در بسته‌های آبی رنگ بسته‌بندی شده‌اند.



طراحی سوالات از کتب دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید


وی با تاکید بر برگزاری کنکور ۹۱ به صورت تستی و چهار گزینه‌ای گفت: سوالات این آزمون از کتب اعلام شده دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی طراحی می‌شود.

سرپرست سازمان سنجش با تاکید بر اینکه از بخش، قسمت، مبحثو موضوعی که بر اساس اعلام منابع حذف شده است سوالی طراحی نخواهد شد، تصریح کرد: سوالات آزمون کنکور امسال همانند سال گذشته به صورت مفهومی است البته مفهومی بودن سوالات به منزله دشوار بودن آنان نیست. مفهومی بودن سوالات کنکور نشانگر این است کسانی که کتب درسی را به خوبی مطالعه کرده باشند می‌توانند به سوالات مختلف پاسخ دهند.



زمان برگزاری کنکور گروه‌های آزمایشی پنجگانه


وی با اشاره به برگزاری آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در صبح روز پنج شنبه ۸ تیرماه، گفت: گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر روز پنجشنبه هشتم تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه ۹ تیرماه، آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعد از ظهر روز جمعه ۹ تیرماه و گروه آزمایشی علوم انسانی در روز صبح شنبه ۱۰ تیرماه در سراسر کشور به صورت متمرکز برگزار می‌شود.

خدایی با بیان اینکه برای هر یک از داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج گانه یک پاسخ نامه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: کلیه سوالات آزمون عمومی و اختصاصی در هر یک از گروه‌ها به صورت شخصی سازی طراحی شده است بنابراین شماره داوطلبی، نام و نام خانوادگی داوطلب بر روی آن درج شده است.

وی از تنوع سوالات کنکور ۹۱ خبر داد و افزود: سوالات آزمون گروه‌های مختلف دارای چهار تنوع A, B, C, D است.



اعلام نتایج اولیه کنکور از نیمه مرداد


خدایی با بیان اینکه پس از قرائت پاسخنامه‌ها در قرنطینه و محاسبه نمرات خام و تراز شده هر داوطلب نتایج آنان به صورت کارنامه از ۱۵ مردادماه اعلام می‌شود، به ایسنا اظهار کرد: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته میتوانند از ۱۷ تا ۲۳ مردادماه نسبت به انجام انتخاب رشته به ترتیب تقدم علاقه اقدام کنند.



اعلام نتایج نهایی در نیمه شهریور


وی از اعلام نتایج نهایی کنکور از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه در طریق سایت سازمان سنجش خبر داد و افزود: همچنین فهرست اسامی معرفی شدگان رشته‌های نیمه متمرکز در نیمه اول مهرماه به منظور شرکت داوطلبان در مرحله دوم تا چند برابر ظرفیت اعلام می‌شود.

سرپرست سازمان سنجش در خاتمه با بیان اینکه دفترچه سوالات کنکور ساعاتی پس از برگزاری آزمون هر گروه آزمایشی از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش قابل مشاهده و دریافت خواهد بود، گفت: همچنین کلید اولیه سوالات کنکور یکشنبه ۱۱ تیر ماه منتشر می‌شود.