اعزام ۵ هزار زائر اولی به مشهد مقدس تا پایان سال

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه و ولادت امام حسین(ع) اظهار کرد: ۱۴ فروردین امسال، وزارت آموزش و پرورش بعد از ۸۰۰ روز تعطیلی اجباری، مجوز بازگشایی مجدد مدارس را اخذ کرد؛ زمانی که دانش‌آموزان به مدرسه‌ها بازگشتند، همگی متوجه این امر شدند که تعطیلی‌های طولانی تا چه میزان به آموزش و تربیت دانش‌آموزان لطمه وارد کرده است.

وی ادامه داد: پس از بازگشایی مجدد مدارس دوباره شاهد تعطیلی‌هایی به دلیل آلودگی هوا بودیم، اما آموزش و پرورش باز هم بر آموزش حضوری تأکید داشت؛ از آغاز سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان به کمترین میزان ممکن در کلاس‌های درس حاضر شده بودند، اما پافشاری‌های وزارتخانه نتیجه داد و بچه‌ها توانستند دوباره در محیط تربیتی مدارس و در کلاس‌های درس حضور داشته باشند.

* برنامه‌های فرهنگی آموزش و پرورش در 3 بخش دنبال می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه فرهنگی آموزش و پرورش در سه بخش قرآن، عترت و نماز، برنامه‌های فرهنگی- هنری و اردوها و مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دنبال می شود.

وی افزود: عقب ماندگی‌ها در این حوزه بسیار است اما با توجه این عقب‌ماندگی‌ها بازهم توانسته‌ایم فعالیت‌های خوبی داشته باشیم. در بخش قرآن، عترت و نماز، بسته تربیتی و فرهنگی «نور چشم» را داشتیم که در روز ولادت با سعادت رسول مکرم اسلام (ص) آغاز شد. در این بسته بر برپایی نماز جماعت در همه مدارس تأکید شده بود و این برنامه به صورت همگانی در روز ولادت حضرت رسول(ص) در مدارس سراسر کشور برگزار شد.

باقرزاده ادامه داد: همچنین برنامه آموزش نماز در پایه سوم ابتدایی را برای دختران دانش‌آموز به مرحله اجرا رساندیم. برگزاری مراسم جشن تکلیف برای دانش‌آموزان دختر نیز از دیگر برنامه‌های معاونت پرورشی بود که منجر به برگزاری جشن فرشتگان شد؛ جشنی که در نهایت در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد و همگان شاهد بودیم که چه تصاویر زیبایی خلق و به چه میزان موجب خوشحالی خانواده‌ها شد. آن جشن بزرگ بعد از برگزاری جشن‌های تکلیف خانوادگی، جشن‌های مدارس، استانی و کشوری بود.

* مشارکت ۵ میلیون دانش‌آموز در مسابقات قرآن مدرسه‌ای

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نزدیک به ۵ میلیون دانش‌آموز در مسابقات قرآن مدرسه‌ای شرکت کرده‌اند، گفت: این دانش‌آموزان در وهله اول در مسابقات مدرسه‌ای شرکت کردند و سپس در مسابقات استانی و کشوری شرکت خواهند کرد. همچنین در مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، رئیس‌جمهور اجازه‌های لازم را در جهت فراهم کردن مقدمات برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی دادند.

باقرزاده با اشاره به وجود ۸۵۰ مرکز دارالقرآن کریم در کشور، عنوان کرد: تمامی این مراکز فعال نیستند اما توانستیم تعدادی از آنها را به کمک مؤسسات قرآنی فعال کنیم.

* وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم، اظهار کرد: طرح اتقان را برای آموزگاران مقطع ابتدایی آغاز کرده‌ایم که در این طرح، آموزش قرآن به معلمان این مقطع ارائه می‌شود و همچنین روی تسلط معلمانی که آموزش‌هایی را از گذشته فرا گرفته‌اند، کار می‌شود.

* جشنواره سرود دانش‌آموزی؛ یکی از برنامه‌های اصلی

باقرزاده به فعالیت‌های فرهنگی و هنری آموزش و پرورش پرداخت و تصریح کرد: جشنواره سرود یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما بود که مورد توجه بسیاری از دانش‌آموزان قرار گرفت. جشنواره‌ای که داری محتوای معرفتی، انقلاب، مهدوی و... است.

وی تأکید کرد: اگر در موارد اندکی مشاهده می‌شود که معلمی محتوای نامناسبی را با دانش‌آموزان تمرین می‌کند، به‌جای آن بسیاری از مدارس ما مجوز دارند تا سرودهایی را با محتوای خوب برای دانش‌آموزان اجرا کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هم‌اکنون چهل و یکمین دوره سرود رضوی در حال برگزاری است. همچنین جشنواره تئاتر درسی نیز درحال برگزاری است، جشنواره‌ای که طی آن، دانش‌آموزان محتوای کتاب درسی خود را تبدیل به تئاتر می‌کنند و آن را در کلاس‌های خود اجرا می‌کنند.

* اهمیت سفرهای تربیتی و معنوی

باقرزاده درباره سفرهای تربیتی آموزش و پرورش نیز خاطرنشان کرد: این نوع از سفرها بسیار مورد علاقه دانش‌آموزان است. اردو یک موقعیت شگرف تربیتی است و اگر مربی خوبی نیز داشته باشیم قطعا اثرات خوبی از خود به‌جای خواهد گذاشت. در این زمینه بسیج دانش‌آموزی اردوهای راهیان نور را برگزار می‌کند که با بازدید دانش‌آموزان از یادمان شهدا و مناطق عملیاتی همراه است‌؛ همچنین اردوهای راهیان پیشرفت را شاهد هستیم که دانش‌آموزان به تناسب سن و سال از دستاوردهای و فضاهای صنعتی، علمی، فرهنگی و حتی پدافندی کشور بازدید به عمل می‌آورند تا دستاوردهای ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی را ببینید و نگاهی وسیعی را به آینده کشور داشته باشند. در حال حاضر حدود ۱۰۰هزار دانش‌آموز به این اردوها اعزام شده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سفر تربیتی زیارت‌ اولی‌ها گفت: بسیاری از خیرین پای کار آمدند تا پس از چند سال مجددا اردوی زیارت اولی‌ها راه اندازی شود. در این اردوها دانش‌آموزانی که تا به حال توفیق زیارت حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) را نداشته‌اند، توسط سازمان دانش‌آموزی شناسایی می‌شوند تا راهی این اردوها شوند. در حال حاضر گروه پنجم از این دانش‌اموزان به زیارت این اماکن متبرکه اعزام شده‌اند. ان‌شاءالله تا پایان امسال ۵ هزار نفر اعزام خواهند شد و پس از آن در سه ماهه اول سال آینده نیز ۵ هزار دانش‌آموز دیگر راهی این اردوی تربیتی می‌شوند. امیدواریم خیران همراه ما باشند تا بتوانیم سفرهای معنوی و تربیتی را ادامه دهیم.

باقرزاده با بیان اینکه ۳۴۸ اردوگاه دانش‌آموزی در کشور وجود دارد، یادآور شد: سال‌های گذشته شاهد بی‌توجهی زیادی نسبت به این اردوگاه‌ها بودیم اما در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش، به لطف خدا، کمک دولت و همت مقام عالی وزارت، وضعیت ۶۸ اردوگاه بهبود بخشیده شد. همچنین ۲۲۰ کانون فرهنگی مجددا فعال شدند که ان‌شاءالله اثرات و ثمرات آن به مرور مشاهده می‌شود و کم توجهی‌های گذشته جبران خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که ۶۰ هزار دانش‌آموز در حال حاضر عضو باشگاه خبرنگاران خبرگزاری دانش‌آموزی پانا شده‌اند، گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی نیز پرورش دانش‌آموزان خبرنگار است. همچنین در شبکه شاد کانالی راه اندازی شده است تا دانش‌آموزان سؤالات و شبهات خود را ارسال کنند. خوشبختانه تا این‌لحظه به بیش از ۶ هزار سؤال دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف پاسخ داده شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حضور ۲۵ هزار روحانی در مدارس کشور، گفت: این عزیزان در حوزه فرهنگی و پرورشی به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند، اما کافی نیست چون ما نزدیک به ۱۱۴ هزار مدرسه داریم که بخشی از نیاز آنها با حضور روحانیون و مربیان پرورشی رفع شده است اما ۳۰ تا ۴۰ هزار مدرسه دیگر نیاز به کمک در این حوزه دارند.

* تلاش آموزش و پرورش برای کنترل آسیب‌های اجتماعی

باقرزاده با تأکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی به دلیل فضای اجتماعی و برخی روابط خانوادگی پیشرفت کرده است، اظهار کرد: ما خط ۱۵۷۰ را راه‌اندازی کردیم که افراد می‌توانند سؤالات خود را در زمینه آسیب‌های اجتماعی با کارشناسان این سامانه مطرح و پاسخ‌ خود را دریافت کنند. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند نحوه ارتباط با والدین خود را از ما بپرسند و تا این لحظه مکالمات تلفنی بسیاری در این زمینه‌ها انجام شده است.

وی یادآور شد: آموزش و پروش نیاز مبرم به کمک خانواده‌ها دارد و لازم است خانواده‌ها به نقش تربیتی خود توجه داشته باشند و ان‌شاءالله برای تدارک برنامه‌های ویژه‌ای که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم یار و یاور ما باشند.