به گزارش افکار به نقل از امروزی هامحمدباقر قالیباف، شهردار تهران بارها به این مسئله تاکید کرده است که باید بیشترین خدمات به بیشترین شهروندان ارائه شود و دراین راستا مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها و معابر برای استفاده بهینه معلولان و جانبازان اولین قدمی بود که شهرداری تهران برداشت.



به گزارش «امروزی ها» ارائه خدمات رفاهی، تفریحی و ورزشی به این قشر از افراد جامعه و متعاقب آن امکان استفاده جانبازان و معلولان از خدمات حمل‌و نقلی تاکسیرانی و اتوبوسرانی پایتخت گام دوم مدیریت شهر تهران برای توجه ویژه به این قشر مظلوم در جامعه است. در این میان مترو تهران نیز ۷ نوع خدمات به معلولان به ویژه معلولان حرکتی و ویلچری ارائه می‌دهد. به گفته احسان مقدم، مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران؛ این شرکت تسهیلاتی را در قالب ایجاد هندریل، گیت ویلچری، علائم راهنمای نابینایان، رمپ، آسانسور، پله های برقی و مسیر برجسته ویژه نابینایان برای تردد معلولان در ایستگاه‌ها فراهم کرده است.

تجربه‌های مفیدی که می‌توان از یک حادثه تلخ به دست آورد

سه سال از حادثه دلخراش مرگ یک شهروندان نابینا در یکی از ایستگاه‌های مترو می‌گذرد و در این میان شرکت بهره‌برداری مترو تهران برای جلوگیری از وقوع حوادثاین چنینی برای نابینایان معلولان اقدام به ارائه خدمات حمل‌و نقلی به این افراد کرده است. احسان مقدم در این‌باره توضیح می‌دهد: «این شرکت در راستای تحقق اهداف مهم خدمت‌رسانی و کسب رضایت شهروندان از خدمات شبکه مترو، اقدامات ویژه‌ و گسترده ای را به منظور تسهیل تردد معلولان حرکتی و تکمیل چرخه هموارسازی معابر شهری برای تردد معلولان در ایستگاه های مختلف انجام داده است.» براساس توضیحاتی که مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران می‌دهد، در حال حاضر خط ۴ مترو تهران پیشتاز در ارائه این خدمات به این قشر از شهروندان است. در حال حاضر خط ۴ مترو به بیشترین امکانات مورد نیاز تردد معلولان، جانبازان و سالخوردگان مجهز شده است.

راه اندازی مسیر ویژه نابینایان در خطوط جدید مترو

ارائه خدمات شرکت بهره‌برداری مترو تهران به نابینایان در این خط یکی دیگر از برنامه‌های تعریف شده مدیریت شهری برای استفاده بهتر این قشر از معلولان از مترو تهران است. مقدم در این باره نیز می‌گوید: «در ایستگاه شهید کلاهدوز و میدان شهدا برای نابینایان، علائم راهنما نصب شده و در دیگر ایستگاه‌های خط ۴ نیز این خدمات اجرا خواهد شد.» مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ادامه می‌دهد: «در ایستگاه‌های پرتردد این خط همچون شهید کلاهدوز، نبرد، میدان شهدا، فردوسی، ولیعصر(عج)، میدان انقلاب اسلامی، توحید و میدان آزادی تمامی پله های برقی راه اندازی و مورد استفاده مسافران قرار گرفته و در دیگر ایستگاه‌ها تعدادی از پله های برقی راه اندازی شده و مابقی نیز در حال تکمیل است.»

نصب هندریل برای عبور آسان معلولان در ایستگاه‌های مترو

در کنار خط ۴ مترو، سایر خطوط این وسیله نقلیه پاک نیز خدمات مناسبی را برای تردد معلولان در نظر گرفته است. به گفته احسان مقدم در خطوط ۲ و ۵ شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز خدمات مناسبی برای تسهیل تردد معلولان حرکتی، جانبازان و سالخوردگان در مبادی ورودی و خروجی ایستگاه‌ها ارائه شده است. در حال حاضر در تمامی ایستگاه‌های خط ۲ مترو از ایستگاه طرشت تا ایستگاه فرهنگسرا و بالعکس، در همه ایستگاه‌ها پله های برقی، گیت ویلچری و هندریل(اکثر ایستگاه‌ها) نصب و مورد استفاده مسافران قرار می ‌گیرد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران همچنین یادآور می‌شود: «در ایستگاه های طرشت، دانشگاه شریف، امام خمینی(ره)، گلبرگ و شهید باقری آسانسور برای ورود و خروج نصب و در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد و در دیگر ایستگاه های این خط نیز این امکانات نصب و راه اندازی خواهد شد. از سوی دیگر ایستگاه‌های آزادی، دانشگاه امام علی(ع)، شهید باقری و تهرانپارس در حال حاضر مجهز به رمپ هستند و قرار است در دیگر ایستگاه‌ها نیز چنین تجهیزاتی ایجاد شود.» البته خط ۵ مترو نیز از ارائه خدمات ویژه به معلولان بی‌نصیب نیست. احسان مقدم درباره این خط نیز توضیح می‌دهد: «در خط ۵ مترو تهران و حومه نیز شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه همزمان با دیگر خطوط، تسهیلات و خدمات هفتگانه خود از جمله پله های برقی، آسانسور، گیت ویلچری، هندریل و رمپ را برای تردد معلولان حرکتی ارائه کرده است.»