عدم وجود بیمارستان در منطقه ۱۹ معضل جدی است/ گود ناایمن یاس تعیین تکلیف شود / کمبود اتوبوس در منطقه ۱۹ تهران
پیرهادی با بیان اینکه منطقه 19 شهرداری تهران در منتهی الیه جنوبی شهر تهران واقع شده است، گفت: منطقه 19 دارای 5 ناحیه و 13 محله است و مجموعا بالغ بر 92 کیلومتر مربع وسعت دارد.

وی افزود:  نواحی 1 تا 3 به وسعت 20 کیلومتر مربع و در داخل محدوده شهری می باشند. این منطقه که با مناطق 16 و 17 و 18 و 20 همجوار است، 296 هزار نفر سکنه دارد که طبق آخرین آمارها در 64 هزار خانوار زندگی می‌کنند. 

به گفته وی ، نواحی 4 و 5 دارای 13 روستا و وسعتی قریب به 72 کیلومترمربع می باشد و روستاهای این نواحی به لحاظ تقسیمات وزارت کشور در بخش آفتاب قرار دارند.

وی با اشاره به مشخصات این منطقه اظهار داشت: این منطقه از سمت شمال و شمال غرب با مناطق 17 و 18 همجوار است

، از سمت جنوب به بزرگراه آزادگان و حریم جنوب شهر تهران، از سمت شرق، خیابان بهمنیار و بزرگراه تندگویان، در حد فاصل بین این منطقه و منطقه 16 و از سمت غرب به تقاطع آزادگان و ساوه محدود می گردد.

وی افزود: محلات بهمنیار ، خانی آباد شمالی ، خانی آباد جنوبی و خانی آباد نو،  عبدل آباد، شکوفه ، شریعتی شمالی و شریعتی جنوبی، نعمت آباد ، دولتخواه شمالی، دولتخواه جنوبی، شهید کاظمی و اسماعیل آباد در این منطقه واقع شده است.

پیرهادی با اشاره به ظرفیت های منطقه 19 نیز گفت: منطقه 19 شامل 70 بوستان ، 4 ایستگاه مترو، 3 باب کتابخانه، 102 مسجد، 4 عدد میدان تره بار، 1 ایستگاه پسماند، 14 غرفه بازیافت، 43 درمانگاه، فاقد بیمارستان، 8 ایستگاه آتش نشانی، 6 سوله مدیریت بحران، 7 ساختمان بسیار پرخطر 359 ساختمان پرخطر و 275 ساختمان میان خطر می باشد.

عضو‌ شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر منطقه دارای 75 اتوبوس می باشد که در حالت مطلوب می بایست دارای 160 دستگاه اتوبوس باشد و 85 دستگاه اتوبوس کمبود دارد.

وی با اشاره به سرانه فضای سبز منطقه 19 نیز اظهار داشت: سرانه فضای سبز منطقه 29.8 متر مربع می باشد که در جایگاه سوم در سطح شهر تهران قرار دارد (سرانه فضای سبز شهر تهران در حال حاضر 16.78 متر مربع می باشد). کمترین سرانه فضای سبز در بین نواحی منطقه 19 متعلق به ناحیه 2 با 10.15 متر مربع می باشد.

وی افزود: محله شهید کاظمی یکی از محله های ناحیه 3 می باشد که از لحاظ فضای سبز و بوستان کم برخوردار است، همچنین محله نعمت آباد از کمبود سرانه فضای سبز رنج می برد و شهرک سید احمد خمینی نیز فاقد هرگونه بوستان است.

وی یکی از چالش های ایمنی این منطقه را متعلق به ریسک خطر آتش سوزی در انبارهای سازمان اموال تملیکیِ تحت مالکیت وزارت صمت عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال می توان به آتش سوزی وسیع یکی از این انبارها در سال 1399 اشاره نمود.

مهدی پیرهادی

پیرهادی، یکی دیگر از چالش های موجود در این منطقه وجود گودهای رها شده و پر خطر دانست و افزود: یکی از گودهای مهم مربوط به گود تعاونی مسکن یاس است که در مالکیت شهرداری تهران بوده و قرار بوده است تا سال 1401 تعیین تکلیف گردد، اما همچنان در وضعیت بلاتکلیف باقی مانده است. 

پیرهادی، تعداد مراکز درمانی ناایمن در سطح این منطقه را 11 مورد عنوان کرد و گفت: متولی رفع خطر در این مراکز وزارت بهداشت می باشد.

رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، تعداد مدارس ناایمن در سطح این منطقه 16 مورد عنوان کرد و گفت: متولی رفع خطر در این مراکز وزارت آموزش و پرورش می باشد.

وی افزود: ضایعات فروشان محدوده خلازیر به عنوان یکی از مهمترین معضلات موجود در سطح منطقه قابل ذکر است که برخی از دلایل عدم امکان ساماندهی آنها عبارتند از نداشتن محدوده صنفی مشخص و متغیر بودن تعداد واحدها، اغلب زمین های محدوده خلازیر در مالکیت سازمان اوقاف می باشند که بدون همکاری سازمان فوق، شهرداری توفیق زیادی در اجرای رای های صادره نخواهد داشت.

وی ادامه‌داد: عدم وجود کدنوسازی و قواره بندی مشخص از دیگر مشکلات است که راهکار حل این معضل همکاری بین بخشی با سازمان های خارج شهرداری از جمله شورای تامین استان، سازمان اوقاف، دادستانی، نیروی انتظامی و سازمان های داخل شهرداری از جمله سازمان مدیریت پسماند و اداره حقوقی شهرداری برای اجرای احکام قضایی می باشد.

پیرهادی، آلودگی هوا ناشی از سوزاندن ضایعات در خلازیر و کوره‌های آجرپزی، وفور موش و حیوانات موذی و سگ‌های ولگرد در سطح معابر منطقه، عدم اتصال شبکه فاضلاب ناحیه ۳ به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری به جهت شیب موجود، وجود مراکز غیرمجاز دپو وتفکیک زباله به ویژه در محدوه خلازیر جنوبی را از دیگر موارد این منطقه عنوان کرد.

پیرهادی با اشاره به تصفیه خانه منطقه 19، افزود: با توجه به نیاز منطقه به تصفیه خانه جهت بهره برداری از پساب مقرر گردیده تا تصفیه خانه ای در زمینی به مساحت ده هزار متر مربع احداث گردد، طراحی این تصفیه خانه به روش هوا دهی عمقی و بر اساس تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و با ظرفیت اولیه دو هزار متر مکعب بوده است. 

وی ادامه داد: در خصوص اجرای خط انتقال فاضلاب به تصفیه خانه میدان مرکزی میوه و تره بار نیز ظرفیت اولیه تصفیه خانه دو هزار متر مکعب بوده که با بررسی کارشناسی به پنج هزار متر مکعب افزایش یافته است. 

وی افزود: عملیات اجرای دیوار محوطه به طول تقریبی ششصد متر، محوطه سازی، احداث سازه آشغالگیر و دانه گیر و چربی گیر و تکمیل ایستگاه پمپاژ، تکمیل سیستم فیلتراسیون، تکمیل سیستم هوادهی مخزن پساب، تکمیل لوله گذاری هشتصد میلیمتری پلی اتیلن برای برگشت خط انتقال، تهیه و نصب پمپ ها و تجهیزات ایستگاه پمپاژ و افزایش عمق حفاری جهت لوله گذاری بر اساس گزارش منطقه در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به احداث مخازن آب ذخیره در سطح منطقه گفت: با توجه به سرانه فضای سبز موجود بخشی از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز، از طریق چاه-های آب و بخش دیگر با احداث و تکمیل تصفیه خانه میدان مرکزی میوه تره بار واقع در صالح آباد غربی، با ظرفیت دو هزار مترمکعب پساب تامین می شود.

وی ادامه‌داد:  احداث 5 عدد مخزن بتنی آب شامل یک مخزن ده هزار مترمکعبی در میدان مرکزی میوه و تره بار و 4 مخزن دو هزار متر مکعبی در نواحی 1 الی 4 با هدف مصرف بهینه آب و کاهش خطرات ناشی از نفوذ پساب و فاضلاب به پی ساختمان های مسکونی محدوده غربی منطقه و احتمال آبشستگی و ریزش ساختمان بر اساس گزارش منطقه در حال انجام می باشد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، افزود: پروژه بعدی اجرای 1400 متر لوله گذاری به منظور رفع معضلات محیط زیستی فاضلاب در محدوده خیابان سهیل از میدان باران تا شقایق و معابر شهید عیسی بیگلو و شهید میرزایی در حال انجام می باشد. 

به گفته وی، دلیل اجرای این پروژه، وجود کانالی از خیابان ورامینی در تقاطع میرزایی شمالی به متراژ ۲۰۰ متر در میدان باران به خیابان سهیل مرکزی حدفاصل میدان باران تا میدان خلازیر بوده که در سال 1391 احداث شده است.

وی افزود: با توجه به محل قرارگیری کانال مذکور در عمق ۲ تا ۷ متری از سطح زمین و همچنین جنس و ابعاد نامناسب این کانال، عملیات لایروبی و بازدید از آن مستلزم وجود تعداد زیادی منهول مناسب و نزدیک به هم می باشد که متاسفانه اکثر منهول های موجود، مدفون و غیر قابل برداشت بوده است. 

وی ادامه‌داد: علی ایحال با عنایت به گذشت زمان و تغییر حالت بستر کانال و متعاقباً باز شدن درزها در نقاط مختلف، مقدار زیادی آب از لابلای درزها به خارج از شبکه نفوذ کرده که این موضوع به دلیل عدم ساخت و ساز و گودبرداری تاکنون قابل رویت نبوده است.

وی در ادامه با اشاره به خلاصه بازدید از عملیات بزرگراه آزادگان جهت رفع خطر خط لوله آب شماره 4 آزادگان منطقه 18، نیز گفت: خط لوله آب شماره 4 آزادگان به طول 2700 متر در رفیوژ میانی مابین باند تندرو و کندرو جنوبی بزرگراه آزادگان از محدوده منطقه 18 آغاز و پس از عبور از زیر پل بزرگراه آیت الله سعیدی وارد منطقه 19 شده و قبل از جاده خلازیر در رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان به کانال قطعه 3 دولتخواه تخلیه می گردد. 

وی ادامه‌داد: بدلیل آتش زدن لوله های پلی اتیلن و همچنین سرقت لوله ها در ابتدای مسیر ورودی به محدوده منطقه 19 شبکه آبهای سطحی حدود 100 متر از ابتدای مسیر کاملاً از بین رفته و بجای خط لوله، تونلی خاکی در زیر فضای سبز رفیوژ میانی باندهای جنوبی باقی مانده که بدلیل حجم بارش های انتهای سال گذشته این تونل خاکی با جریان سیلاب به وجود آمده از بین رفته و باعث آب پس زدگی رواناب در زیر پل بزرگراه آزادگان شده و باعث ایجاد مشکلات ترافیکی در محدوده شده است و به مرور احتمال آبشستگی و نشست اتوبان وجود دارد. لذا با نظر معاونت فنی و عمران، عملیات رفع خطر و پیشگیری از بروز بحران در دستور کار مهندسین مشاور قرار گرفت.

وی درباره معضلات بوستان ولایت، نیز اظهار داشت: رها شدن بخش اعظمی از عرصه بوستان و عدم استفاده از ظرفیت کامل در طی سالیان متمادی، فرسودگی تجهیزات شهری بکار رفته در رینگ پیرامونی بوستان ولایت، نیاز به بازپیرایی و اصلاح فضای سبز، عدم اجرای پروژه های عمده بوستان بر اساس مصوبات کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری از قبیل: پروژه های خدماتی و ساماندهی و همچنین پروژه های اتصال دهنده بوستان ولایت به محلات اطراف و برقراری هم پیوندی عرصه بوستان ولایت.

پیرهادی درباره احداث مجموعه شهردخت، نیز افزود: مجموعه شهردخ  در فروردین  1402 با زیربنای 1500 مترمربع و در 3 طبقه به اتمام رسیده است، هم‌چنین مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) در فروردین ماه  1402 با زیربنای 2350 مترمربع در 3 طبقه اجرا و به اتمام رسیده است.

وی ادامه‌داد: احداث میدانی واقع در انتهای اتوبان علامه عسگری بعد از پل باقرشهر با مساحتی در حدود 6500 متر مربع، با هدف کاهش حجم ترافیک و افزایش رضایت شهروندان ایجاد شده است. از دیگر پروژه های افتتاح شده در سطح منطقه احداث و بازگشایی خیابان های وصال، دانش آموز، رحمان و نیایش به منظور حذف گره ترافیکی می باشد.

وی افزود: سرای محله اسماعیل آباد در فروردین ماه 1402 به پایان رسیده است. این پروژه با زیربنایی در حدود 2500 متر مربع و در 6 طبقه افتتاح گردیده است. پروژه بعدی احداث زمین چمن با مساحتی در حدود دوهزار مترمربع با هدف افزایش سرانه های فرهنگی و ورزشی اجرا شده است.