قرص فلوکونازول برای چیست| قرص فلوکونازول برای درمان قارچ
فلوکونازول دارویی ضدقارچ است و برای درمان عفونت های قارچی تجویز می‌شود. عفونت قارچی واژن در زنان بسیار شایع بوده و عامل آن قارچ Candida species است. به منظور درمان این بیماری داروهای مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط شما توسط پزشکتان تجویز می‌شود.

فلوکونازول  نوعی داروی ضدقارچ است که برای جلوگیری از عفونت قارچی تجویز می‌شود. اگر پزشک برای شما این دارو را تجویز کرده است تا عفونت را درمان کند، باید پیش از مصرف در مورد نحوه مصرف دارو و عوارض جانبی آن اطلاعات کافی به دست آورید. در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که برای درمان چه بیماری‌هایی فلوکونازول تجویز می‌شود؟ کدام داروها با آن تداخل دارویی دارند؟ عوارض جانبی شایع این دارو چیست؟ چگونه می‌توان این دارو را استفاده کرد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید علاوه بر مشاوره با داروساز، با دکتر عفونی یا دکتر زنان نیز مشاوره داشته باشید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

فلوکونازول (دیفلوکان) چیست؟

فلوکونازول جز داروهای ضدقارچ است که برای درمان انواع عفونت‌های قارچی در قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. این دارو در دسته داروهای ضدقارچی به نام تریازول قرار دارد. دیفلوکان رشد قارچ‌ها را در بدن کند کرده و از این طریق عفونت را درمان می‌کند. نام دیگر این دارو دیفلوکان است.

نام انگلیسی : Fluconazole

اسامی رایج در ایران :

  • کپسول فلوکونازول امین ۵۰ میلی‌گرم
  • کپسول فلوکونازول پارس دارو ۵۰ میلی‌گرم
  • قرص فلوکونازول اوه سینا ۲۰۰ میلی‌گرم
  • کپسول فلوکونازول زهراوی ۱۰۰ میلی‌گرم
  • کپسول فلوکونازول امین ۱۵۰ میلی‌گرم
  • قرص فلوکونازول اوه سینا ۱۰۰ میلی‌گرم
  • ویال فلوکونازول تهران شیمی۴۰۰ میلی‌گرم / ۲۰۰ میلی‌لیتر
  • ویال اگزوفلوکان ۲۰۰ میلی‌گرم / ۱۰۰ میلی‌لیتر

موارد مصرف فلوکونازول

فلوکونازول

برای درمان انواع عفونت قارچی مانند عفونت قارچی واژن، دهان، مری، شکم، گلو، خون، ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن می‌توان از داروی ضدقارچ دیفلوکان استفاده کرد. همچنین در رفع برفک دهان که نوعی عفونت قارچی است این دارو کاربرد دارد.

از این دارو برای درمان مننژیت نیز استفاده می‌شود. مننژیت به عفونت غشاهای پوشاننده مغز و ستون فقرات گفته می‌شود که به دلیل وجود قارچ ایجاد می‌شود.

در برخی بیماران نیز به دلایل مختلف احتمال ابتلا به عفونت قارچی وجود دارد. پزشک برای جلوگیری از عفونت‎‌های مخمری این دارو را تجویز می‌کند. به‌عنوان‌مثال قبل از پیوند مغز استخوان از داروی ضدقارچ استفاده می‌شود.

گاهی برای درمان عفونت‌های قارچی جدی ریه، چشم، پوست یا ناخن نیز این دارو تجویز می‌شود. برای جلوگیری از عفونت قارچی در بیماران مبتلا به ایدز هم این قرص ضدقارچ می‌تواند مفید باشد.

فلوکونازول برای انواع عفونت قارچی از جمله عفونت قارچی واژن تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر دیفلوکان

آنزیمی در بدن به نام لانوسترول دمیلاز وجود دارد که به سنتز دیواره سلولی قارچ کمک می‌کند. لین دارو مهارکننده این آنزیم بوده و از ین طریق باعث درمان عفونت می‌شود. این دارو از فعال‌شدن اکسیژن جلوگیری کرده و روند بیوسنتز در این آنزیم را متوقف می‌کند.

اشکال دارویی فلوکونازول

دیفلوکان به ۴ شکل دارویی عرضه می‌شود. تمامی این اشکال دارویی در رفع عفونت قارچی موثر هستند. انواع اشکال داروی فلوکونازول عبارتند از:

  • قرص فلوکونازول
  • کپسول فلوکونازول
  • شربت فلوکونازول
  • پماد فلوکونازول

دوز مصرفی فلوکونازول

داروی دیفلوکان در دوزهای مختلف عرضه می‌شود. پزشک باتوجه‌به شدت و نوع بیماری مقدار دوز مصرفی را تعیین می‌کند. به‌هیچ‌وجه بدون مشورت با پزشک دوز دارو را تغییر ندهید. دوز مصرفی این دارو به‌صورت زیر است.

  • فلوکونازول ۵۰
  • فلوکونازول ۱۰۰
  • قرص فلوکونازول ۱۵۰
  • قرص فلوکونازول ۲۰۰
  • شربت فلوکونازول ۴۰۰
  • شربت فلوکونازول ۲۰۰

۱. درمان مننژیت کریپتوکوکی

بزرگسالان برای درمان مننژیت باید در روز اول دو عدد کپسول یا قرص فلوکونازول ۲۰۰ مصرف کنند. سپس برای ۱۰ تا ۱۲ هفته روزانه یک عدد قرص فلوکونازول ۲۰۰ تجویز می‌شود. ممکن است باتوجه‌‌به شدت بیماری پزشک دوز دارو را تغییر دهد.

برای کودکان ۶ ماه تا ۱۳ سال دوز دارو بر اساس وزن تعیین می‌شود. در نوبت اول در روز اول باید به‌ازای هر کیلوگرم از وزن ۱۲ میلی‌گرم دارو تعیین شده و برای روزهای بعد ۶ میلی‌گرم در نظر گرفته شود. برای کودکان کمتر از ۶ ماه دوز مصرفی توسط پزشک تعیین می‌شود.

۲. درمان عفونت قارچی مری

برای درمان عفونت قارچی مری بزرگسالان باید در روز اول یک عدد قرص یا کپسول فلوکونازول ۲۰۰ استفاده کنند. در روزهای بعد باید به مدت ۳ هفته یک عدد قرص فلوکونازول ۱۰۰ استفاده شود.

برای کودکان ۶ ماه تا ۱۳ سال دوز دارو بر اساس وزن تعیین می‌شود. دوز مناسب برای روز اول به‌ازای هر کیلوگرم از وزن کودک ۶ میلی‌گرم و برای روزهای بعد ۳ میلی‌گرم است.

۳. درمان عفونت قارچی واژن

برای درمان عفونت قارچی واژن، خانم‌ها باید یک‌بار در روز قرص فلوکونازول ۱۵۰ مصرف کنند. مدت‌زمان مصرف دارو باتوجه‌به میزان عفونت تعیین می‌شود.

۴. درمان سایر عفونت‌ها در قسمت‌های مختلف بدن

برای درمان عفونت قارچی در قسمت‌های مختلف بدن، بزرگسالان می‌توانند حداکثر ۲ عدد کپسول یا قرص فلوکونازول ۲۰۰ را استفاده کنند. برای کودکان ۶ ماه تا ۱۳ سال دوز بر اساس وزن تعیین می‌شود. معمولا به‌ازای هر کیلوگرم از وزن ۶ تا ۱۲ میلی‌گرم دارو در روز تعیین می‌شود.

معمولا پزشک برای درمان عفونت بیش از ۲ عدد قرص یا کپسول فلوکونازول ۲۰۰ در روز تجویز نمی‌کند.

نحوه مصرف فلوکونازول

این دارو به سه شکل قرص، کپسول و شربت عرضه می‌شود. معمولا پزشک مصرف آن را یک‌بار در روز توصیه می‌کند. این دارو را می‌توانید همراه یا بدون غذا مصرف کنید. مقدار دوز دارو باتوجه‌به نوع و شدت بیماری تعیین می‌شود. گاهی این دارو تنها برای یک دوز تجویز شده و گاهی لازم است تا چندین روز یا چندین هفته مصرف آن را ادامه داد.

قبل از مصرف داروی دیفلوکان حتما دستورالعمل روی جعبه را بخوانید و دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کنید. معمولا پس از چند روز استفاده از این دارو علائم عفونت کاهش پیدا می‌کند. اما نباید مصرف دارو را خودسرانه قطع کنید. مصرف زودهنگام دارو باعث می‌شود، عفونت پس از مدت کوتاهی دوباره عود کند.

اگر پزشک نوع شربت این دارو را تجویز کرده است، قبل از مصرف آن را خوب تکان دهید و سپس استفاده کنید. قرص و کپسول آن را کامل ببلعید. از جویدن یا خردکردن قرص خودداری کنید.