جدیدترین خبر از تغییرات کنکور| حدف ۸۰۰ کد رشته از کنکور سال اینده

قاسم عمو عابدینی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد گفت: ما به دنبال تحول در آموزش عالی هستیم و این برنامه را در قالب مصوبه تصویب کردیم. این برنامه بخش مهم کار وزیر علوم است، در این راستا نیز باید بسیاری از برنامه‌ها در وضعیت موجود تغییر کند یا ریل گذاری شود.

وی گفت: تلاش‌های بسیار خوبی توسط محققین، اساتید و دانشجویان صورت گرفته که نتیجه آن را در رتبه بندی های بین المللی دانشگاه‌ها دیدیم به طوری که رتبه‌های ۱۵، ۱۶ و ۱۷ را در دوره‌های مختلف به دست آوردیم و این وضعیت برای حوزه‌های فناوری و نانو و تکنولوژی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به علم نافع باید ۴ چالش یعنی حکمرانی در دانشگاه، آموزش هدف مند، مباحث فرهنگی و دیپلماسی علمی را رفع کنیم که وزیر علوم برنامه ۵ محوری را در این زمینه تدوین کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: ما در معاونت آموزشی شروع کردیم اقداماتی را بکار بگیریم تا ۴ چالش فوق حل شود و ابلاغیه‌هایی را در این زمینه اعلام کردیم در این راستا آئین نامه‌ای تحت عنوان «سرآمد آموزشی» را تدوین کردیم و هفته معلم برای ما دهه سرآمدی شد. طی چند روز آینده جشنواره داریم و سرآمدان آموزشی را معرفی خواهیم کرد. ۲۰ نفر از اساتیدی که زحمت کشیدند به عنوان استاد و مربی در استان‌ها انتخاب شدند.

وی یادآور شد: ما در حوزه آموزش هدفمند نیز ورود کردیم و شورای برنامه ریزی، گسترش و هدایت استعدادهای درخشان فعال‌تر شدند و برنامه‌هایی را مصوب کردیم. یکی از بحث‌های مهم آموزش هدفمند دانشجویان هستند تا برای ورود به شغل مشکلی نداشته باشند و در کنار آموزش‌های کلاسیک آموزش‌های مهارتی خواهند داشت.

عمو عابدینی افزود: ما محتوای رشته‌های دانشگاهی را غربالگری خواهیم کرد تا در حوزه‌ها مختلف انسانی، فناوری و غیره دانشجویان را هدفمند تربیت می‌کنیم. شیوه نامه‌های آن را اعلام کردیم و در این راستا در دانشگاه یزد اعلام شد بورس صنعت پذیرش می شود یا اینکه دانشگاه می تواند در صنعت خودرو ۲۵ واحد ارائه دهد که بخشی از آن در صنعت گذرانده شود.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشجویان زیر رتبه‌های ۱۰۰۰ وارد رشته‌هایی شدند که بورس صنعت داشتند در حالی که قبلاً رتبه‌های چهار هزار وارد این رشته‌ها می شدند. به طور کلی ما برنامه‌های خود را در قالب مصوبه به دانشگاه‌ها اعلام کردیم و حدود ۱۲۰۰ نفر از استادان و دانشیاران ما در شبکه تخصصی عضو هستند و برنامه‌های آنها در حوزه ارزیابی محتوای آموزشی در شورای گسترش و آموزش بررسی و در نهایت اعلام می‌شود.

وی گفت: طرح آمایش آموزش عالی ۹ ماده دارد که ۸ ماده آن به ما، دانشگاه آزاد و بهداشت مرتبط است باید این برنامه اجرایی شود، معتقدیم رشته‌های ما باید نیاز محور شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان داد یک سری از کد رشته‌ها از نظر شغلی اشباع شده است باید روی این کد رشته محل‌ها در سطح استان‌ها، منطقه و شهرستان فکر و چاره اندیشی کنیم. مطالعات نشان می‌دهند بسیاری از کد رشته‌ها باید مورد آمایش شغل و رشته قرار بگیرد و این امر در وزارت علوم از یکسال پیش شروع شد.

شرط عدم پذیرش برای رشته های کم متقاضی

لحاظ حداکثر نمره برای داوطلبانی که در 2 کنکور شرکت می‌کنند

به گفته وی، امسال بسیاری از کد رشته‌های دفترچه‌ها نیاز محور بودند اما رشته‌هایی هم داریم که توسط دانشجو انتخاب نشدند و مجدد برای این کد رشته‌ها فراخوان دادیم که نه متقاضی داشت و نه شغل. از این رو ما مصوب کردیم رشته‌هایی که بالای ۶۰ درصد شغل و متقاضی ندارند برای ۱۴۰۲ پذیرش نداشته باشند.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: علوم پایه، علوم اجتماعی و برخی دیگر در مرحله غربالگری نیامدند چرا که ما به این رشته‌ها نیاز داریم برای سال ۱۴۰۳ و بعد کار گروهی در استان ها در زمینه این رشته‌ها تصمیم گیری خواهد کرد.

غربالگری ۲ هزار کد رشته در دوره کارشناسی

وی از غربالگری رشته‌های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ما ۲۰ هزار کد رشته در دوره کارشناسی داریم که ۲ هزار تا از این کد رشته‌ها برای سال جاری غربالگری خواهند شد. در نهایت حدود ۸۰۰ کد رشته پس از بررسی‌های لازم از نظر اشتغال و نیاز محوری از دفترچه کنکور امسال حذف خواهند شد.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: برخی رشته‌ها اصلاً در طرح آمایش قرار نگرفتند و علوم پایه، علوم اجتماعی و غیره در مرحله غربالگری نیامدند چرا که ما به این کد رشته‌ها نیاز داریم و از سال ۱۴۰۳ کار گروهی در استان‌ها تشکیل خواهیم داد تا در زمینه کد رشته‌های مربوط به خود تصمیم گیر شوند.

وی افزود: ضمن اینکه بر اساس مصوبه وزارت علوم رشته‌های نیاز محور در صورت معرفی به این وزارت خانه، ظرف سه ماه تصویب خواهند شد.

معاون وزیر علوم استاد محوری را یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم در سال جاری دانست و گفت: بر اساس این طرح که از بین دانشجویان استعداد درخشان صورت می گیرد. دانشجو با نامه یک استاد معرفی می‌شود و می‌تواند فعالیت خود را شروع کند. البته ما برای دانشجویان غیر استعداد درخشان نیز برنامه‌ای به منظور استاد محوری داریم که بر این اساس استاد با توجه به طرح دانشجو، او را به سازمان سنجش معرفی می‌کند و پس از بررسی وضعیت دانشجو، فرد برگزیده به استاد معرفی می‌شود.