انتشار یک خبر جنجالی از پشت‌پرده رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان

 قانون رتبه‌بندی معلمان در حالی اجرایی شد که اعتراضات فرهنگیان به فرآیند اجرای رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌های صادرشده، افزایش حقوق و معوقات رتبه‌بندی معلمان همچنان ادامه دارد. فرهنگیان، بازنشستگان و کارمندان اداری وزارت آموزش و پرورش، خواستار اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان هستند. ضوابط و معیارهای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و رتبه‌های جدید معلمان و فرهنگیان، نه تنها انگیزه معلمان را تقویت نکرده، بلکه باعث کاهش انگیزه آنها نیز شده است.

پس از اعتراضات و شکواییه‌های متعدد معلمان، اصلاح فرآیند رتبه‌بندی معلمان و آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در دستورکار قرار گرفته است. جزئیات جدیدی از مشکلاتی که برای اجرای رتبه‌بندی معلمان، افزایش حقوق معلمان و فرهنگیان و اعتراضاتی که پس از اجرای رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان رخ داد، اعلام شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب که فرمودند «راهکار همه مشکلات کشور و ریشه همه آنها در سازمان برنامه است»، گفت: نباید رتبه‌بندی معلمان به چنین اتفاق بزرگی تبدیل می‌شد و سازمان برنامه به اندازه وزارت آموزش و پرورش مقصر بود.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی که با حضور معاونین مدیران استانی این سازمان برگزار شد، گفت: حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند که پایداری در زندگی چه در بعد فردی و اجتماعی، نیازمند برنامه‌ریزی شایسته است. ما باید بدانیم چه کار می‌خواهیم انجام دهیم و آن را اندازه‌گیری کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: زندگی شایسته نیازمند برنامه‌ریزی درست است. وسیله اجرای یک برنامه‌ریزی صحیح نیز مدیریت صحیح است. هرگاه بتوانیم این دو مولفه را به‌خوبی کنار یکدیگر قرار دهیم، می‌توانیم یک زندگی و معیشت مناسبی را فراهم کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، دو شان مهمی است که سازمان باید بتواند به‌خوبی انجام دهد. رهبر انقلاب فرمودند که راهکار همه مشکلات کشور در سازمان برنامه است و البته ریشه همه مشکلات نیز در سازمان برنامه و بودجه است.

بنای ما این است که بتوانیم نقش فعال و موثری را برای حل مسائل کشور به ویژه در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی و امنیتی داشته باشیم. واقعاً برای نظام جمهوری اسلامی هیچگونه بن‌بستی وجود ندارد، ما باید راه پیدا کنیم و مسائل را حل کنیم. به همان میزانی که تدبیر کنیم، مشکلات کمتر می‌شود. پدیده‌هایی مانند گرانی، کم‌رشدی و خدمات اجتماعی ضعیف در برخی حوزه‌ها نتیجه ضعف نظام اجرایی است که ما در راس آن قرار داریم. بنابراین ما باید خود را پاسخگوی مردم بدانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا راه را برای سایر دستگاه‌ها باز کنیم و موانع را از پیش پای آنها برداریم. در برخی موارد این موارد مربوط به بودجه و اعتبار نیست بلکه مربوط به شنیدن صحبت های آنها است. در شرایط کنونی کشور بیش از پول و اعتبار، فراهم کردن بستر و رفع مشکلات کشور است که می‌تواند به دستگاه‌های اجرایی کمک کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید زمینه برنامه‌های راهبردی را فراهم کنیم، گفت: در مواردی شما می‌توانید با یک برنامه درست از هزینه بزرگ جلوگیری کرد. باید به طور مداوم خود را نقد کنیم و گلایه‌های ذی‌نفعان را بشنویم. در مواردی می‌توانیم حتی از کارشناسان دستگاه‌های دیگر باد بگیریم. باید به دنبال ایده‌های نو باشیم و گفتمان‌سازی کنیم. این مسئله باید به عنوان یکی از اقدامات روزمره مدیران سازمان باشد. متاسفانه ما همه مدیران کارتابلی شده‌ایم. باید برای یادگیری و برنامه‌ریزی وقت بگذاریم.

منظور با بیان اینکه نباید رتبه‌بندی معلمان به چنین اتفاق بزرگی تبدیل می‌شد، گفت: به همان نسبتی که وزارت آموزش و پرورش کوتاهی کرد، ما نیز در سازمان برنامه کوتاهی کردیم. اگر دستگاهی مسیر اشتباهی می‌رود، باید هشدار بدهیم. در همه موضوعات باید مسائل را رصد کنیم.

امروز مسئله بهداشت مردم یکی از اولویت‌های اصلی دولت است. اگر در موردی دارو دچار مشکل شده باید سریعاً گزارش بدهید. تا امروز در این مدت حتی یک گزارش از مدیران در خصوص تحلیل وضعیت استانشان دریافت نکردم. خواهش من این است که مدیران استان دائماً وضعیت استان خود را بررسی کنند. اگر می‌توانید خودتان مداخله کنید و اگر نمی‌توانید گزارش دهید تا ما از طریق وزیر کشور و سایر راه ها موضوع را پیگیری کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در مواردی لازم است تا کارشناسان مستعد سایر دستگاه‌ها به سازمان های برنامه‌ریزی منتقل شوند، گفت: سازمان برنامه جایی نیست که بتوان از نیرویی که به تازگی از دانشگاه آمده است بتوان استفاده کرد و این نیرو باید چند سال کسب تجربه کند. بنابراین سازمان‌های برنامه باید توجه ویژه به ظرفیت و امکان انتقال نیرو استفاده کنند. نکته دیگر در خصوص شوراها است باید این شوراها فعال شوند.

سخنگوی دولت اعلام کرد: سهم منابع مالی آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، از ۹ درصد، به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت: میانگین حقوق معلمان از ۱۰.۵ میلیون پس از رتبه‌بندی به ۱۵ میلیون افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت درباره طرح رتبه‌بندی معلمان، گفت: دولت اعتقاد دارد هزینه کردن برای معلم و آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای آینده کشور است. رتبه‌بندی، امری مقطعی و پروژه‌ای نیست، بلکه مستمراً در طول خدمت معلمان به موجب قانون شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی معلمان ارزیابی می‌شود.

او افزود: میانگین حقوق معلمان از حدود ۱۰ و نیم میلیون تومان به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده است. سهم حقوق معلمان در بودجه از ۹ درصد به ۱۴ درصد رسید یعنی افزایش ۵ درصدی یافت.

سخنگوی دولت درخصوص جبران عقب ماندگی دانش آموزان در دوران کرونا گفت: البته رسالتی که دولت برای خودش تعریف کرده است، جبران عقب‌ماندگی در دوران مختلف است و یک بخشی هم آموزشی است؛ حجم تعطیلی در این دوران بسیار زیاد بود. طرحی به منظور تعمیق و تثبیت یادگیری در ۲۰درصد مدارس اجرا شد خاصه مناطق محروم که برای هزار ۱۱۵ دبیرستان و مراکز شبانه روزی اجرا شد.