روح مردمی راهپیمایی اربعین حفظ شود

درس آموخته‌های عملیات امدادی و درمانی در اربعین سال‌های گذشته محور صحبت‌های پیمان صابریان در نوبت بعدازظهر بخش علمی‌کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین بود. صابریان توجه به «مردمی» بودن این تجمع بزرگ مذهبی را کلیدی‌ترین نتیجه مطالعه و بررسی همکاران خود در بررسی درس آموخته‌های اربعین در سال‌های گذشته دانست و گفت: مردمی‌بودن کلیدی‌ترین درس‌اموخته است.

برگزاری مراسم اربعین حسینی یک رویداد کاملا مردمی است و نیازی نیست که نهادها و سازمان‌ها با دادن آپشن‌ها یا خدماتی ویژه سعی در ایجاد اشتیاق اضافه برای مردم داشته باشند. او جلب مشارکت مردمی در پوشش امدادی راهپیمایی اربعین را ضروری دانست و گفت: برای آنکه از خود مردم برای کمک به مردم استفاده کنیم در سال گذشته آموزش کمک‌های اولیه و آمادگی در مخاطرات به موکب‌داران را انجام دادیم. این کار بسیار موثر بود.

در اربعین امسال این آموزش‌ها را بسیار فراگیر کرده و به شکل گسترده‌ای در سراسر کشور آغاز کردیم. صابریان افزود: امسال موکب‌داران در ۳ زمینه آموزش می‌بینند. این محورها شامل رعایت مسائل بهداشتی، آشنایی با کمک‌های اولیه و آشنایی با پاسخ سریع و مناسب به حوادث احتمالی است. معاون اموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: بر اساس درس آموخته‌ها از بررسی مراسم اربعین در سال‌های گذشته، تلاش کردیم سطح دسترسی به منابع آموزشی را برای همه مردم در سراسر کشور سهل و آسان کنیم و سطح آگاهی زائران در خصوص مخاطرات احتمالی را افزایش دهیم. صابریان افزود: رفتار مناسب بهداشتی از سوی راهپیمایان در حفظ سلامت این تجمع انبوه بسیار اهمیت دارد.

خوشبختانه تجربه زیسته ما از دوران همه‌گیری کووید ۱۹ در نهادینه شدن رفتار مناسب بهداشتی بسیار موثر بود. او در مقایسه تدابیر اتخاذ شده در عملیات اربعین ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته گفت: خدا را شکر اکنون ساختار تشکیلاتی تقویت شده، منابع لجستیکی لازم تامین و پوشش امداد هوایی افزایش یافته است. صابریان ادامه داد: بروز شدن مراکز هدایت و کنترل عملیات، ارتباط بین بخشی بسیار بهتر با طرف عراقی و هماهنگی خوب بین دستگاه‌های داخل کشور در موضوع اتباع غیرایرانی که برای رسیدن به عراق از خاک کشور ایران عبور می‌کنند؛ آمادگی مواجهه با مخاطرات در اربعین امسال را افزایش داده است.