شیر مادر؛ گنجینه پنهان رشد مغزی

محققان در مطالعه جدید دانشگاه تافتس ایالات‌متحده یک مولکول قند خاص موجود در شیر مادر را شناسایی کرده‌اند که ممکن است برای رشد مغز افراد کم‌سن و مغز افراد مسن نقش اساسی داشته باشد. این تحقیق بینش‌هایی را ارائه می‌دهد که به‌طور بالقوه می‌تواند انقلابی در تغذیه نوزادان و سلامت مغز بزرگسالان ایجاد کند.

این تحقیق در مرکز تحقیقات تغذیه انسانی ژان مایر ایالات‌متحده (USDA) در مورد پیری (HNRCA) در دانشگاه تافتس انجام شد.

متخصصان یک ریزمغذی را در شیر مادر به نام میو اینوزیتول شناسایی کردند که اثرات مثبت قابل‌توجه بر مغز در حال رشد نوزادان دارد.

این یافته ارتباط بین رژیم‌ غذایی و سلامت مغز را نشان می‌دهد و پیامدهای امیدوارکننده‌ای برای استفاده از شیر خشک در مواقعی که ممکن است شیردهی ممکن نباشد، دارد.

این مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، نقش کلیدی این ریز مغذی را در اوایل زندگی مشخص می‌کند همچنین زمینه را برای بررسی چگونگی عملکرد میو اینوزیتول در مغز در دوران پیری فراهم می‌کند.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های این تحقیق کشف این مورد بود که میو اینوزیتول به‌وفور در شیر مادر طی ماه‌های اولیه شیردهی یافت می‌شود که یک مرحله حیاتی است. زمانی که مغز نوزاد به سرعت در حال ایجاد اتصالات عصبی به نام سیناپس است.

محققان اظهار کردند که شکل‌گیری و اصلاح ارتباط مغز از بدو تولد توسط عوامل ژنتیکی و محیطی هم چنین تجربیات انسانی انجام می‌شود.

محققان افزودند که تأثیرات ریزمغذی‌ها بر مغز عمیق همچنین شگفت‌انگیز است که شیر مادر چقدر پیچیده و غنی است و می‌توان تصور کرد که ترکیب آن به صورت پویا در حال تغییر است تا مراحل مختلف رشد مغز نوزاد را پشتیبانی کند.

اهمیت حضور یکنواخت میو اینوزیتول در رشد مغز انسان به دوران نوزادی ختم نمی‌شود.

شیر مادر؛ گنجینه پنهان رشد مغزی

محققان همچنین ارتباط بین سطوح اینوزیتول مغز و وضعیت سلامت روان بزرگسالان مانند اختلالات افسردگی، بیماری دوقطبی، اسکیزوفرنی، سندرم داون و بیماری آلزایمر را کشف کردند.

محققان نسبت به تغییرات فوری در رژیم‌ غذایی بزرگسالان هشدار می‌دهند و بیان می‌کنند که هنوز خیلی زود است که افزایش مصرف میو اینوزیتول را توصیه کنیم، اگرچه این مولکول فواید بالقوه برای شیرخشک نوزادان را تصدیق می‌کند.