از نوسازی ۲۰۰ هزار پلاک ناپایدار تا رشد ۶۲ درصدی صدور پروانه بافت فرسوده در سال ۱۴۰۱

مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده و اجرای نهضت مسکن سازی در تهران گفت: محدوده‌های بافت فرسوده شهر تهران طبق نقشه‌های قبلی حدود ۴ هزار و ۲۲۷ هکتار بوده که از این محدوده‌ها تا به امروز ۵۰ درصدش نوسازی شده است.

وی افزود: در کل محدوده شهر تهران، ۲۰۰ هزار پلاک ناپایدار داریم. البته بر اساس شاخص‌های جدید شورای عالی معماری و شهرسازی که به تازگی ابلاغ شده، محدوده‌های نیازمند نوسازی و بازسازی بازنگری و دقیق شده و محدوده هدف بازآفرینی شهر تهران به ۷ هزار هکتار رسیده است.

هدایت درباره مشوق‌های نوسازی در این مناطق توضیح داد: با سیاست‌های اتخاذ شده، در جریان نوسازی محدوده‌های هدف، پلاک‌های ناپایدار در اولویت قرار گرفته‌اند که باید حتما با کمک مشوق‌های شهرسازی و با همراهی مردم، این پلاک‌ها را نوسازی کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته ایجاد مشوق‌ها در بافت فرسوده شهر تهران متوقف شده بود و به همین دلیل شاهد کم شدن سرعت نوسازی بافت فرسوده در پایتخت بودیم، اظهار داشت: خوشبختانه مشوق‌ها را با کمک مصوبات قانونی به بافت‌های فرسوده شهر تهران برگرداندیم و به این ترتیب بعد از ۱۰ سال، آمار صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۲ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: تاکنون نیز در محدوده بافت فرسوده آمار صدور پروانه ۲.۵ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که خبر خیلی خوبی است.

هدایت با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های مهم شهر تهران در کنار ترافیک و آلودگی هوا، نوسازی بافت فرسوده است، ابراز داشت: سیاست‌های تشویقی برای رفع این چالش بوده و طی این مدت اتفاقات خوبی در بافت فرسوده رخ داده است.

از نوسازی ۲۰۰ هزار پلاک ناپایدار تا رشد ۶۲ درصدی صدور پروانه بافت فرسوده در سال ۱۴۰۱