ثبت‌نام قطعی یک میلیون و 150 هزار نفر برای اربعین

سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما،‌ در پاسخ به سوالی درباره میزان افراد ثبت‌نام شده در سامانه سماح، گفت:‌ حدود یک میلیون و 150 هزار نفر ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند و بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر نیز ثبت نام غیر قطعی.

وی افزود: روند ثبت نام‌ها همچون سال گذشته است. اما، چون امسال یک مرحله‌ای است نمی‌توان آن را با سال گذشته مقایسه کرد ولی روند آن بر مبنای محاسباتی که داریم همچون سال گذشته است.

 ثبت‌نام قطعی یک میلیون و 150 هزار نفر برای اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی در این باره که اگر زائرانی فراموش کرده باشند که خود را بیمه کنند باید چه کنند، گفت: این افراد باید مجدداً به سامانه مراجعه کرده و خود را بیمه کنند. فرق ثبت نام قطعی و غیر قطعی در پرداخت بیمه است. اگر فردی بدون پرداخت بیمه، ثبت نام کرده باید حتماً هزینه بیمه را پرداخت کند تا ثبت‌نام او قطعی شود.

میراحمدی گفت: امسال بیش از ۳ هزار  موکب ایرانی را ثبت کرده‌ایم و در حال انجام امور پشتیبانی و اقدامات لازم جهت عبور آن‌ها از نوار مرزی هستیم. بیش از ۸۰ درصد این موکب‌ها به داخل خاک عراق می‌روند و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آن‌ها در نوار مرزی فعالیت می‌کنند و یا در شهرهای مسیر عبوری زائران به آن‌ها خدمات می‌دهند.

وی در تشریح عملکرد موکب‌های مستقر در مسیر زائران بیان کرد: این موکب‌ها در شهرهایی همچون همدان مستقر هستند که تعداد بسیاری زائران از آن عبور می‌کنند. به همین دلیل، طبیعی است که موکب‌های مردمی این شهر به زائران عزیز در همین شهر خدمات می‌دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی در حوزه اقدامات انجام شده برای تامین پارکینگ زائران اربعین، گفت: تحولات وسیعی در همه مرزها اعم از چذابه و شلمچه در حوزه تامین پارکینگ صورت گرفته است. در حوزه پارکینگ‌ها هم از نظر توسعه و هم از نظر کیفیت اوضاع کاملاً با سال قبل متفاوت است.

وی افزود: به طور مثال، شهر مهران اکنون ظرفیت پارکینگ برای ۱۸۰ هزار نفر دستگاه خودرو را دارد و بر مبنای محاسباتی که ما داریم هر میزان خودرو شخصی که به این شهر مراجعه کند، زائران عزیزان هیچ مشکلی برای پارک خودروهای خود نخواهند داشت. البته این محاسبات بر اساس درصدی است که اکنون در سامانه سماح وجود دارد.