بودجه پرورشی آموزش و پرورش روزانه ۱۶۵ هزار تومان است

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تهران بیست با موضوع احیای معاونت پرورشی ، اظهار کرد: یکی از دلایل به حاشیه کشیده شدن معاونت پرورشی این بود که وظایف و انتظارات از معاونت پرورشی کم کم رنگ باخت و به جای اینکه معاونت پرورشی به پرورش فضایل اخلاقی روی بیاورد، به وسیله ای برای برگزاری مراسم و همایش‌ها تبدیل شد. 

وی ادامه داد: وظیفه این معاونت، ارتباط تک به تک و شناخت تمام دانش‌آموزان و استعدادهای آنها بود ولی این وظیفه به حاشیه رفت و مسائلی مطرح شد که وظیفه تربیت بر عهده تمام عوامل حاضر در مدرسه است پس نیازی به معاونت پرورشی نداریم. 

باقرزاده خاطرنشان کرد: در مقابل این استدلال، کارشناسان این حوزه اعلام کردند که معاونت پرورشی نقش تنظیم‌گری، مدیریت و هدایت دانش‌آموزان را بر عهده دارد و نباید این مسؤولیت زمین گذاشته شود و با همین استدلال مقرر شد دوباره معاونت پرورشی احیا شود.

وی اضافه کرد: بعد از تصویب قانون احیا در سال ۸۶ اهتمامی بر جذب نیروی انسانی متخصص پرورشی وجود نداشته است و استدلال این بوده که کمبود نیروی انسانی باعث شده تمام ظرفیت‌ها به حوزه آموزش داده شود. در ۱۰ سال گذشته در بین ۲۰ هزار دانشجو معلمی که جذب شده‌اند، کمتر از ۵ درصد آنها برای معاونت پرورشی بوده است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پروش نیاز را اعلام می‌کند و سازمان اداری و استخدامی با توجه به شرایط، ظرفیت جذب را اعلام می‌کند و در حال حاضر مجوز جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی در حال صادر شدن است ولی این موضوع به این زودی‌ها عملیاتی نمی‌شود. 

وی بیان کرد: آموزش و پرورش نیاز نقطه به نقطه خودش را اعلام کرده است و از بین ۱۱۸ هزار مدرسه‌ای که داریم ۴۷ هزار مدرسه مربی پرورشی  دارند و در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار نفر بازنشسته می‌شوند و به ۶۰ هزار نیروی انسانی پرورشی نیاز داریم که اعلام کرده‌ایم. 

باقرزاده اضافه کرد: اینکه این نیاز چطور برطرف شود، مشخص نیست و هنوز سازمان اداری و استخدامی در حال فراهم کردن مقدمات آن است. اگر همین امروز استخدام ۵ هزار نفری که سازمان امور اداری و استخدامی با آن موافقت کرده، انجام شود ۵ سال بعد این نیرو به بدنه ما تزریق می‌شود. 

وی با بیان اینکه هنوز هیچ چشم‌اندازی برای برگزاری آزمون استخدامی وجود ندارد، گفت: برنامه فراگیر پرورشی مدارس را تدوین کرده‌ایم و در این برنامه وظایف مربیان پرورشی و اولیایی که می‌خواهند به ما کمک کنند، به مدارس ابلاغ  می‌شود و ۵ هدف ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی پیش‌بینی شده است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این ۵ هدف، ۵ فعالیت پایه اعم از اقامه نماز، اجرای اردوهای آموزشی، جشنواره‌ها، سرودها، فعالیت‌های ورزشی، پرسش و پاسخ  و تشکل‌های دانش‌آموزی دارد.

وی با بیان اینکه کل بودجه پرورشی برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز زیر ۹۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تقریبا بودجه ما روزی ۱۶۵ هزار تومان می شود که خیلی کم و خنده‌دار است. 

باقرزاده اضافه کرد: وقتی سالانه به آموزش و پرورش اعلام می‌شود که سقف افزایش بودجه این وزارتخانه ۲۰ درصد است قطعا افزایش بودجه حوزه پرورشی هم به همین نسبت باید بالا برود. درخواست ۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه امور پرورشی کردیم که با آن موافقت نشد و اعلام شد که سقف بودجه هر نهادی میزان مشخصی است.