فهرست داروهای ممنوعه در کشور عراق برای سفر اربعین | جریمه حمل مواد مخدر در عراق چیست؟

سردار ایرج کاکاوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به حبس‌های طولانی مدت و جریمه‌های سنگین نقدی حمل کنندگان دارو های ممنوعه و غیر مجاز توسط زائران به مقصد کشور عراق اشاره و اضافه کرد: حمل دارو نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین( b۲ )، داروهای بیماری صرع و سرطان و... که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضائی تشکیل و جهت تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا تاکید کرد: چنانچه ضرورت دارد فرد بیمار به دلیل وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عتبات عالیات مصرف کند، می‌تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان داروهای ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه‌های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند؛ بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می تواند برای پیگیری بیماری در عراق موثر باشد.

وی همچین افزود: به زائران توصیه می‌شود از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین بیان، قره قروت و... که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و به دلیل عدم مصرف ممکن است برای ماموران کشور عراق ناشناخته باشد، خودداری کنند.

 

فهرست داروهای ممنوعه در کشور عراق برای سفر اربعین | جریمه حمل مواد مخدر در عراق چیست؟