نقش تغذیه در سلامت پوست و مو

 رضا همایونفر، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، گفت: برخلاف تصور عامه، تأثیر تغذیه سالم بر سلامت پوست و مو بسیار مهم‌تر از اثرات محصولات آرایشی و بهداشتی بر این اعضاست زیرا کیفیت خونی که به این اندام‌ها می‌رسد، تعیین کننده سلامت این دو عضو است. همچنین تغذیه مناسب می‌تواند سرعت ریزش مو را در افرادی که به صورت ژنتیکی مبتلا به ریزش مو هستند، کم کند و در افرادی که استعداد ژنتیکی ریزش مو را ندارند، متوقف کند.

این متخصص تغذیه افزود: پوست و مو بعد از گلبول‌های قرمز خون سریع‌ترین سرعت تکثیر را در بین قسمت‌های مختلف بدن دارا هستند و تغذیه مهم‌ترین عامل مؤثر بر روی سرعت رشد این دو عضو محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای داشتن پوست و موی سالم نیاز به مصرف مکمل‌هاست؟، گفت: مصرف کافی و مناسب از مواد غذایی چون: گوشت، مرغ، سویا، میوه‌ها و سبزیجات برای تضمین سلامت پوست و مو کافی است و نیازی به استفاده خودسرانه از مکمل‌ها و ویتامین‌های موجود در بازار نیست.

این متخصص تغذیه توضیح داد: نیمی از هر وعده غذایی باید متشکل از: سبزیجات، یک چهارم غلات و لبنیات و یک چهارم از انواع گوشت‌ها باشد. همچنین بهتر است مصرف محصولات بسیار شیرین مانند: انواع مربا و یا نوشابه را محدود کنیم. وی از شربت زرشک و زغال اخته به عنوان جایگزینی سالم در فصل گرم تابستان نام برد و یادآور شد: میوه و سبزیجات قرمز رنگ حاوی مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان‌ها هستند.

این استاد دانشگاه گفت: قسمت عمده‌ای از ساختمان پوست و مو از کراتین و پروتئین‌های مختلف ساخته شده است، به همین دلیل مصرف به اندازه کافی از پروتئین‌های گیاهی و حیوانی برای حفظ سلامت پوست و مو از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تکثیر سلول‌های پوست و مو از اولویت‌های اول بدن محسوب نمی‌شود، تغذیه نامناسب و ناکافی به راحتی باعث می‌شود بدن منابع غذایی خود را صرف حمایت از سیستم‌های حیاتی خود کرده و پوست و مو را از مواد لازم برای رشد خود محروم کند (بخصوص زمانی که قند کافی در بدن نباشد) به همین دلیل: رژیم‌های غذایی که قند و نشاسته را از بشقاب فرد حذف می‌کند، رژیم استاندارد و علمی محسوب نمی‌شوند.

نقش تغذیه در سلامت پوست و مو

همایونفر گفت: اسیدهای چرب امگا ۳ نقش انکار ناپذیری در حفظ سلامت پوست دارند و مردم مناطقی که مقدار بسیار زیادی ماهی مصرف می‌کنند تقریباً هیچ وقت به آکنه مبتلا نمی‌شوند. یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳، روغن کانولا است همچنین انواع آبزیان و مغز گردو از منابع غنی امگا ۳ محسوب می‌شوند.