به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، رایتل اپراتور بسیار جوان تلفنهمراه کشور تا کنون بارها در خصوص اقدامات کلاهبرداران به مردم هشدار داده است.


با توجه به اینکه تمام اپراتورها از زمان دریافت وجه تا واگذاری سیم‌کارت، بیش از ۷۲ ساعت مهلت ندارد، ثبت نام سیم‌کارت‌های رایتل نیز همیشه دو مرحله‌ای بوده و در مرحله دوم(تکمیل پیش‌ ثبت‌ نام) مشترک وجه را پرداخت می‌کند و منتظر تماس از رایتل برای تحویل سیم‌کارت در منزل می‌شود.


دو مرحله‌‌ای بودن ثبت‌نام و امکان انتخاب شماره دلخواه، فرصت آماده‌ای برای برخی سودجویی‌ها است.


از این رو رایتل بارها در اطلاعیه‌هایی اعلام کرده که هیچ مجموعه، نهاد، موسسه، شرکت و یا فردی، دارای امتیاز واگذاری سیم‌کارت‌های رایتل نیست و پیش‌ثبت نام و پرداخت وجه برای تکمیل ثبت‌نام تنها باید از طریق سایت‌ رایتل انجام شود.


اما در زمان‌های باز شدن سایت رایتل(امکان ثبت‌‌نام سیم‌کارت) همواره دفاتر پیش خوان دولت و دفاتر خدمات ارتباطی بسیاری، ثبت‌نام سیم‌کارت رایتل در آن دفتر را تبلیغ می‌کردند.


با توجه به اینکه رایتل مکررا تاکید کرده ثبت‌نام و واگذاری سیم‌کارت اپراتور سوم، تنها از طریق سایت رسمی رایتل است، این سوال مطرح می‌شود که آیا تبلیغات متعدد دفاتر پیش‌خوان دولت برای ثبت‌نام‌ سیم‌کارت رایتل غیر مجاز است؟


*اظهارات چند دفتر پیش‌خوان



پیگیری خبرنگار فارس از چند دفتر خدمات ارتباطی و پیش خوان دولت نشان داد که رایتل هنوز برای ارائه خدمات خود، با این دفاتر قراردادی ندارد؛ اما در صدد است خدمات امور مشترکین خود را به دفاتر پیش‌خوان دولت بسپارد.


کارمند یک دفتر پیش‌خوان دولت در خیابان دماوند، در به این پرسش که آیا ثبت‌نام سیم کارت رایتل انجام می‌دهند، پاسخ مثبت داد و گفت که نمایندگی رایتل است.


دفتر دیگری در خیابان کارگر شمالی گفت که در جریان چند دوره اخیر ثبت‌نام رایتل، تاکنون ثبت‌نام انجام نداده است.


دفتر دیگری در خیابان آزادی گفت: در صورت باز شدن سایت‌ رایتل، سیم کارت ثبت‌‌نام می‌کند و پرداخت وجه برای تحویل سیم‌کارت نیز از طریق سایت رایتل خواهد بود.


این دفتردار هزینه ثبت‌نام را هزار تومان عنوان کرد.


دفتر پیش‌خوان دیگری در سعادت‌آباد، با قبول ثبت نام سیم‌کارت رایتل، گفت: در ایام اعیاد، سایت رایتل برای ثبت‌نام باز می‌شود و هزینه‌ ثبت نام را نیز ۳ هزار تومان عنوان کرد.


همچنین سایت دیگری که به صورت غیر رسمی در خصوص فعالیت‌های رایتل، اطلاع رسانی‌ می‌کند، لیستی از دفاتر پیش‌خوان مجاز ثبت‌نام رایتل ارائه کرده است.


در تماس خبرنگار فارس با این دفاتر، آنها نیز خود را نمایندگی رایتل عنوان می‌کنند.


از صحبت‌های دفتر داران مشخص شد که ثبت‌‌نام سیم کارت‌های رایتل در دفاتر پیش‌خوان دولت به صورت دلخواه و در نقش کافی‌نت‌ها انجام می‌شود؛ زیرا اگر رایتل این خدمت را به عنوان مرکز فروش به دفاتر واگذار کرده حداقل باید برای ارائه این خدمت نرخ یکسانی تعیین می‌کرد.


از آن جایی که این ثبت‌نام در زمان باز بودن سایت و از طریق سایت است و اقدام غیر مجازی از سوی دفاتر صورت نمی گیرد، از نظر رایتل مشکلی ندارد.


*رایتل و یک مرکز امور مشترکین


موضوع دیگر در خصوص رایتل، مرکز امور مشترکین است، در حالی که در سطح شهر تابلوهای امور مشترکین تلفن همراه به وفور خودنمایی می‌کنند، کمتر در سطح شهر به تابلویی با عنوان " امور مشترکین رایتل " برخورد کرده‌ایم.


پیگیری خبرنگار فارس در خصوص کجایی و بود و نبود امور مشترکین رایتل، از رگولاتوری به این نتیجه رسید که هم‌اکنون رایتل یک مرکز به رگولاتوری معرفی کرده که می‌توان نام آن را خدمات امور مشترکین گذاشت.


البته هنوز تعداد مشترکین رایتل به اندازه‌ای نیست که وجود یک یک مرکز امور مشترکین برای مشترکان‌اش دردسر ساز باشد.


اما قرار است رایتل، طی ۱۵ الی ۲۰ روز آینده، برای نمایندگی‌های فروش و مراکز خدمات مشترکین خود قرارداد امضا کند و موضوع امور مشترکین رایتل نیز بر طرف خواهد شد.


*دفاتر پیش‌خوان دولت، امور مشترکین رایتل می‌شوند


رایتل برای انجام خدمات امور مشترکین خود، با دفاتر پیش‌خوان دولت، صحبت کرده و دفاتر منتخب را نیز تعیین کرده است.


همچنان که در شهرهای شیراز و مشهد که اخیرا تحت پوشش رایتل قرار گرفتهاند، به صورت رسمی چند دفتر پیشخوان منتخب برای ثبتنام حضوری، اعلام شدهاند.