افسردگی چیست؟

نسترن کاظمیان طرحان روانشناس گفت: افسردگی یا دپرشن یک اختلال روان‌شناختی شایع است که از جمله علائم آن می توان به خلق افسرده ، کاهش یا افزایش افراطی اشتها،مشکلات خواب( برای مثال چندین بار در طول شب از خواب بیدار می شوند و نشخوار فکری دارند)، احساسات غم و ناامیدی و بی ارزشی در فرد، خستگی جسمانی و عدم لذت از فعالیت هایی که قبلا به آن علاقمند بوده اند اشاره کرد.

وی افزود: افراد افسرده معمولا قوز می کنند و از نگاه کردن به چشم دیگران اجتناب می کنند و اغلب به پایین خیره می شوند. کندی روانی حرکتی در بین بیماران افسرده شایع است به طوری که که فرد در عکس العمل ها با تردید و تأمل روبرو می شود. تقریبا ۹۷ درصد بیماران افسرده از کاهش انرژی رنج می برند.

این روانشناس ادامه داد: این افراد دچار فقر تفکر و فقر کلامی می شوند که این نشان از شناخت ضعیف آنها دارد که در ادامه راهکاری برای تقویت شناخت فرد خواهیم داشت. اگر افسردگی از نوع ماژور باشد احتمال خودکشی نیز وجود دارد.

کاظمیان طرحان گفت: برای درمان افسردگی حتما به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید اما در اینجا به چند راهکار برای تقویت هیجانات مثبت اشاره می کنیم .

تکنیک سپاسگزاری : از آنجایی که افراد افسرده  معمولا نیمه خالی لیوان را می بینند ما میخواهیم با این تکنیک به آنها کمک کنیم که بر نیمه پر لیوان متمرکز شوند. از فرد افسرده بخواهید هر روز ده مورد از داشته های خود را بنویسد و خداوند را بخاطر این نعمت ها شکر کند.

تکنیک چراغ راهنمایی و رانندگی : این تکنیک برای تقویت شناخت در افراد بسیار کارآمد می باشد. قبل از انجام هر کاری به یاد چراغ راهنمایی و رانندگی بیفتید. چراغ قرمز نماد ایست است پس بایستید و چراغ زرد را نماد تفکر در نظر بگیرید و به موضوع مربوطه فکر کنید و چراغ سبز نماد حرکت است و سپس دست به عمل بزنید. سعی کنید که این تکنیک را در زمان کوتاهی انجام دهید و به آن سرعت ببخشید.

تکنیک سه ثانیه : این روش هم مشابه روش قبلی می باشد‌ . میخواهیم قبل از انجام هر کاری فکر کنیم. قبل از انجام هر کاری حتی خوردن یک لیوان آب تا سه ثانیه بشمارید .

تکنیک کودک شاد: در اینجا میخواهیم روی کودک درونمان سرمایه گذاری کنیم و کارهایی که دوست دارد را به او هدیه کنیم . سعی کنید یک تایمی را با کودکان بازی کنید و یا در فصل باران زیر باران قدم بزنید.  لباسی که دوست دارید و در آن احساس راحتی می کنید را بپوشید . در هر موقعیتی که قرار دارید یک لیست از کارهایی که دوست دارید تهیه کنید و آن را عملی کنید. ورزش کردن را فراموش نکنید .

افسردگی چیست؟