آیا دروس عمومی به کنکور ۱۴۰۳ برمیگردد؟

طبق مصوبه مجلس  کنکور ۱۴۰۳ تنها در یک نوبت برگزار می‌شود و در آن از دروس اختصاصی و عمومی سؤال خواهد شد. براساس طرح مجلس، تا ۲ هفته آینده تغییرات اعمال‌شده در روند کنکور ۱۴۰۲ لغو می‌شود. در یکی از این تغییرات دروس عمومی دوباره به کنکور باز خواهند گشت. البته این مصوبه نیاز به تأیید شورای نگهبان دارد.

وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌و‌گویی زنده گفته است که با پیشنهاد نمایندگان مجلس، کنکور ۱۴۰۳ به روال سال‌های گذشته، قبل از سال ۱۴۰۲، برگزار خواهد شد.

احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس هم  دراین‌باره گفته است:

طبق وعده، طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو درکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوب شد. بر اساس این طرح، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مورد کنکور ملغی و تصمیم گیری درمورد تاثیر معدل و‌… از سال ۱۴۰۳ به شورای سنجش و‌ پذیرش محول خواهد شد. مجازات عدم اجرا نیز برای مجریان در نظر گرفته شد.

ارسال پیامک به برخی کنکوری‌ها؛ رتبه آنها تغییر کرد

مطابق قانون مجلس، دروس عمومی باید به کنکور بازگردند و تأثیر سوابق تحصیلی تا پیش از برگزاری امتحانات نهاییِ ایمن و استاندارد در سه سال پایانی دوره متوسطه به صورت مثبت لحاظ شود.

این مصوبه نگرانی‌هایی را برای داوطلبان ایجاد کرده، زیرا آن‌ها معتقدند به دلیل زمان کم باقیمانده تا کنکور ۱۴۰۳ بازگشت دروس عمومی به کنکور به ضررشان خواهد بود. برخی از این داوطلبین در سایت «فارس» با ساخت دو کمپین با نام «نه به بازگشت دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۳» و «عدم بازگشت دروس عمومی به کنکور ۱۴۰۳» دلایلشان را برای رد مصوبه مجلس ذکر کرده‌اند.

اولین‌بار در سال ۱۳۸۶ حذف کنکور به دلیل آثار مخرب روحی و روانی بر دانش‌آموزان مطرح شد و قرار بر این شد که تا سال ۱۳۹۰ کنکور حذف شود و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و … جایگزین کنکور شود. اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

نخستین‌بار در سال ۱۴۰۱ تغییرات اساسی در کنکور اعمال شد. طبق این تغییرات دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف شد. همچنین قرار شد کنکور در دو نوبت دی ماه و تیرماه برگزار شود و نتایج کنکور ۱۴۰۲ تا دو سال اعتبار داشته باشد تا داوطلبان بتوانند با آن نتایج در سال آینده نیز انتخاب رشته کنند.