افزایش حقوق بازنشستگان با همسان سازی چقدر می شود؟

درحالیکه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گویند مخالف حذف همسان‌سازی از برنامه هفتم هستند، بازنشستگان کارگری معتقدند بود یا نبود همسان‌سازی چندان فرقی به حالشان نمی‌کند.

این در حالیست که این مقوله در متن برنامه‌های پنجم و ششم توسعه هم وجود داشت، اما هیچ زمان برای بازنشستگان کارگری آورده‌ی خاصی به همراه نیاورد.

مروتی (بازنشسته‌ی کارگری) با اشاره به مناقشه‌ی اخیر همسان‌سازی می‌کند: حتی اگر همسان‌سازی را در برنامه هفتم بگنجانند، چون برنامه توسعه راهبرد است نه تکلیف، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ باید اعتبار همسان‌سازی برای همه‌ی صندوق‌ها و به طور مشخص تامین اجتماعی در بودجه‌های سنواتی منظور شود وگرنه قراردادن همسان‌سازی در برنامه‌ی هفتم هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

افزایش حقوق بازنشستگان با همسان سازی چقدر می شود؟

به گفته وی، تا پیش از این نیز دولت به تکالیف برنامه‌های توسعه در مورد بازنشستگان عمل نکرده است؛ بعد از بحث‌های زیاد در سال ۹۹ حاضر به اجرای همسان‌سازی شدند، اما آنچه نصیب کارگران بازنشسته شد، یک متناسب‌سازی پر از ایراد بود.

مروتی تاکید می‌کند: به جای همسان‌سازی، بدهی دولت به تامین اجتماعی را بپردازند؛ به جای آن، به قانون و به طور مشخص مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل کنند؛ قانون رعایت شود، نیازی به همسان‌سازی و جنجال بر سر آن نیست.

در روز‌های اخیر، کیومرث سرمدی یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اهمیت تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه، از مخالفت کمیسیون اجتماعی با حذف آن از این برنامه خبر داد.