جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم؛ جدید

جنس جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم برای گردشگران، عموما از نوع بازارگردی و مکان‌های تاریخی قدیمی مثل آرامگاه، خانه و موزه است. در این میان، پارک‌ها نیز به چشم می‌خورند که برای تفریح کودکان، نوجوان و خانواده‌ها، مکان مناسبی اند. در ادامه، لیست و توضیحات کاملی برای «تمامی نقاط دیدنی نزدیک حرم» آورده شده تا بعد از زیارت، برنامه گشت و گذارتان را تا آخر شب داشته باشید.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم کجا بریم خوبه؟

1 جاهای دیدنی نزدیک به حرم

اسم جای دیدنی

بهترین زمان بازدید و تماشا

بازار الغدیر

صبح تا شب

بازار رضا

صبح تا شب

باغ موزه نادری

صبح تا عصر

آرامگاه پیر پالاندوز

صبح تا شب

موزه مردم شناسی

صبح تا ظهر

مدرسه تاریخی عباسقلی خان

صبح تا عصر

خانه تاریخی داروغه

صبح تا عصر

خانه تاریخی توکلی

صبح‌ها و ظهرها

هتل 5 ستاره درویشی

فقط صبح‌ها

هتل 5 ستاره قصر طلایی

فقط صبح‌ها

شهربازی کودکان در مجتمع امید

فقط عصرها

پارک گردشگری میرزا کوچک خان

صبح، ظهر، عصر و شب

مسجد 72 تن

شبانه روزی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با داشتن یک لیست کامل از «دیدنی‌های نزدیک به حرم امام رضا» می‌توانید برای گردش نیم‌روزه خیابان‌های همان محدوده برنامه‌ریزی کنید و هم از فعالیت تفریحی مثل عکاسی لذت ببرید.

  • خیابان‌های شیرازی، طبرسی، شهید نواب صفوی و امام رضا از اصلی‌ترین خیابانهای منتهی به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) هستند.
  • بعد از آن، خیابان‌های اندرزگو، نواب صفوی و آیت الله بهجت جزو نزدیک‌ترین خیابان‌ها به حرم به شمار می‌روند.

عموم جاذبه‌های گردشگری در این خیابان‌ها و یا در حوالی‌شان مثل محله بزرگ نوغان، عیدگاه، بالا خیابان، شهید هاشمی نژاد، چهنو، هفده شهریور و محله گاز قرار دارند. در اکثر مواقع برای حرکت به سمت آن‌ها، نیازی به خودروی شخصی یا تاکسی ندارید.

اگر هم قرار باشد مسیر نسبتا زیادی را طی کنید، با مترو یا اتوبوس‌های عمومی می‌توانید تردد آسانی داشته باشید.

بازار الغدیر

  • آدرس: مشهد، ابتدای آیت الله بهجت
  • ساعت دسترسی: 8:30 تا 22:30 و همه روزه

بازار الغدیر از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به حرم امام رضا (ع) بوده و در محله بالا خیابان و خیابان آیت الله بهجت قرار دارد. این مرکز خرید از نوع بازارهای لاکچری مشهد است؛ زیرا باکیفیت‌ترین لباس‌های زنانه، مردانه و کودکانه در این مرکز به فروش می‌رسند.

همچنین اگر به دنبال جاهای دیدنی مشهد و خرید سوغاتی هستید، این مرکز خرید را انتخاب کنید. فروشگاه‌های خشکبار، زرشک اعلا، شکلات‌های تازه با بسته‌بندی‌های لوکس و نبات‌های زعفرانی در این مجموعه، پیشنهادات خوبی برای خرید هستند.

به طور معمول، مسافرانی که در هتل آپارتمان‌هایی مثل هتل آپارتمان صبا و هتل آپارتمان خراسانی اقامت دارند، به این مرکز خرید نزدیک‌تر هستند.

حالا که بحث اقامتگاه‌های قیمت‌مناسب برای سفر به مشهد پیش آمد، خوب است بدانید که با همین هزینه و یا شاید بیشتر از آن هم می‌توانید هتل‌های باکیفیتی را به همراه پرواز رفت و برگشت رزرو کنید.

کافی است که با یکی از سایت‌های گردشگری شناخته‌شده در حوزه خدمات تورهای مسافرتی آشنا شوید.

تورگردان از مجموعه‎های فعال و شناخته‌شده برای رزرو تورهای مشهد، کیش و سایر تورهای داخلی ارزان‌قیمت در کشور است. برای دیدن قیمت تور هوایی تبریز مشهد رفت و برگشت و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد بسته‌های سفر از مبداهای تهران، شیراز و سایر شهرها می‌توانید با تیم پشتیبانی این مجموعه به شماره 02147627800 تماس بگیرید.

بازار رضا مشهد

  • آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع)
  • ساعت بازدید: 8 صبح تا 22 و همه روزه به جز جمعه‌ها

2بازار رضا مشهد در نزدیکی حرم امام رضا (ع)

اگر قیمت سوغاتی‌های بازار الغدیر گران است یا به سوغاتی‌های ارزان‌تری نیاز دارید، بازار رضا را برای تفریح و خرید در نزدیکی حرم انتخاب کنید.

از مراکز خرید اطراف محدوده بازار رضا که می‌تواند مقصد بعدی شما باشد، می‌توان به مجتمع تجاری افشار و بازار بزرگ زعفران سی نور اشاره کرد.

اکثر گردشگرانی که به این بازار می‌روند، شیفته معماری زیبا و فضای خاطره‌انگیز آن هستند. احتمالا شما هم با رد شدن از دالان‌های بازار رضا، حس قدم زدن در مشهد قدیم را داشته باشید.

قدمت آن از سال 1357 شکل گرفته و با گذر نزدیک به 40 سال از انقلاب، هنوز توانسته تا بافت سنتی خود را حفظ کند و پذیرای مسافران و همچنین، اهالی شهر مشهد باشد.

آرامگاه نادرشاه افشار

  • آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)
  • ساعت بازدید: از 9 صبح تا 17 و همه روزه

برای آن‌هایی که سر زدن به موزه‌های تاریخی در بین اماکن دیدنی محدوه حرم در اولویت است، آرامگاه نادرشاه افشار پیشنهاد می‌شود. این آرامگاه شامل باغ و موزه است و برای بازدید از آن می‌بایست هزینه ورودی را بپردازید.

حداکثر زمانی که می‌توانید از این موزه بازدید کنید، یک الی دو ساعت است.

پیشینه تاریخی موزه باغ نادری برای مسافران، زائران و حتی مجاوران مشهد، همیشه جذابیت داشته و دارد. داستان از این قرار بوده که در سال 1296 هجری قمری، بقایای جسد نادرشاه از تهران توسط فردی به نام قوام السلطنه به این باغ منتقل شد. در همان زمان از تاریخ، آرامگاهی کوچک و ساده برای نادرشاه در آن محل ساخته شد.

طی سال‌ها بعد، ساختمان و باغی بزرگ برای این فرد پایه‌گذار سلسله افشار بنا شد. در نهایت، در سال 1342 عملیات ساخت این عمارت بزرگ و خوش‌آب‌وهوا به پایان رسید.

در حال حاضر، علاوه بر آرامگاه یک موزه و فروشگاه آثار دستی و سنتی هم در فضای این باغ‌موزه وجود دارد.

آرامگاه پیر پالاندوز

  • آدرس: مشهد، شهید نواب صفوی
  • ساعت کاری: از 6 صبح تا 20 و همه روزه

در بین جاذبه‌های دیدنی نزدیک حرم امام رضا، آرامگاه پیر پالاندوز هم در لیست پیشنهادی بوده که از نمای دور هم زیبایی‌های چشم‌نواز آن برجسته است. گنبد پیازی‌شکل در کنار ایوان آجری زیبا و نقاشی‌های باقی‌مانده از دوران صفویه، این مکان تاریخی را تماشایی‌تر کرده است.

قدمت آرامگاه پیر پالاندوز به سال 985 قمری بازمی‌گردد و برای بزرگداشت فردی به نام محمد عباس عارفی بنا شده است.

به گفته بازدیدکنندگان، برای تماشای نقاشی‌های زیبایش هم که شده، یکبار باید به آن سر زد.

حمام مهدی قلی بیک

  • آدرس: مشهد، شهید اندرزگو (محله حرم مطهر رضوی)
  • ساعت کاری: از 8 صبح الی 13:15 و همه روزه

موزه مردم شناسی مشهد که به نام حمام مهدی قلی بیک هم شهرت دارد، از مکان‌های دیدنی و تاریخی در اطراف حرم امام رضاست.

نام‎گذاری این بنای تاریخی در طی سال‌های متمادی دست‌خوش تغییرات متعددی شد.

در گذشته و سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب، به حمام رضوی معروف بود و الان هم قدیمی‌ها به همان نام می‌شناسند. با گذر زمان، این بنای تاریخی در سال 1378 بازسازی شد. در نهایت در سال 85 به نام امروزی‌اش تغییر کاربری داد.

آن چیزی که بعد از ورود به این حمام تاریخی می‌توانید ببینید و از دیدنش لذت ببرید، نقاشی‌های سقف، وسیله‌های قدیمی و گالری عکس‌هاست.

برای رسیدن به این حمام از موقعیت حرم امام رضا باید به سمت خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی بروید.

با وجود فاصله کم این مکان تاریخی تا حرم، باز هم از نگاه خیلی از مسافران ناشناخته است؛ حتی آن‌هایی که مدام گذرشان به سمت بارگاه ملکوتی می‌افتد.

مدرسه عباسقلی خان در محله عیدگاه

  • آدرس: مشهد، ابتدای خیابان نواب صفوی
  • هزینه بازدید: رایگان

جاذبه‌های فرهنگی در اطراف و محدوده حرم، کم نیستند. یک جای دیدنی مشهد نزدیک حرم، مدرسه عباسقلی خان بوده که در تاریخ 26 تیر 1357 در لیست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته است.

بنای این قدمت تاریخی و دیدنی به عهد صفویه مربوط می‌شود و شامل 100 حجره برای تحصیل طلاب و علاقه‎‌مندان به مدارس علوم دینی است.

مدرسه تاریخی و فرهنگی عباسقلی خان را با رسیدن به خیابان نواب صفوی می‌توانید ببینید؛ چون در ابتدای این خیابان و در کنار حرم مطهر رضوی واقع شده است.

سازنده این بنا، عباسقلی خان بیگلربیگی بوده که در دوران صفویه و سال 1077 قمری اقدام به ساخت آن کرده است.

خانه تاریخی داروغه

  • آدرس: مشهد، محله بزرگ نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه
  • ساعت بازدید: از 8 صبح تا 17 و همه روزه

خانه تاریخی داروغه از مناطق دیدنی مشهد بوده که به حرم امام رضا نزدیک است. از آنجایی که تعداد خانه‌های قدیمی و تاریخی در مرکز شهر مشهد خیلی زیاد نبوده، دیدن خانه داروغه را بهتر است از دست ندهید.

به گفته تعداد زیادی از بازدیدکنندکان، کوچه‌ای که خانه درون آن قرار دارد، به دلیل بافت قدیمی و سنتی‌اش بسیار خاطره‌انگیز بوده و دیدنش غنیمت گران‌بهایی است.

خانه داروغه تحت تاثیر معماری روس طراحی شده و از همین حیث میز خیلی به چشم گردشگران و توریست‌ها آمده است.

این بنا در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و با مرمت‌سازی که جدیدا داشته، بسیار دیدنی‌تر شده است. از بخش‌های تماشایی آن می‌توان به سرداب و نانوایی اختصاصی اشاره کرد.

خانه تاریخی توکلی

  • آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۷
  • ساعت بازدید: از 8 صبح تا 9 شب و همه روزه

خانه توکلی از آثار تاریخی مربوط به دوران قاجار بوده که الان به «جای دیدنی نزدیک حرم» تبدیل شده است. فاصله 550 متری آن با حرم امام رضا باعث شده تا در دسترس همه گردشگران و زائران مشهدالرضا باشد.

این مکان همانند خانه داروغه به ثبت آثار ملی رسیده است.

در روزگاران قبل، محل سکونت یک تاجر معروف به نام کشمشیان بوده است. بعدها فردی به نام توکلی، این مکان را خریداری کرده و از آن به بعد نیز به خانه توکلی شهرت پیدا می‌کند.

بخش‌های متعدد خانه توکلی با هنر فردی به نام احسان خان قرایی طراحی شده و بعد از دو قرن، هنوز هم ماندگار و پابرجاست.

بازدید از این مکان رایگان نبوده و برای ورود به این بنای قدیمی و پرجاذبه لازم است هزینه بپردازید.

 اگر زمان کمی دارید و از بین خانه تاریخی توکلی و خانه داروغه می‌خواهید به یکی از آن‌ها سر بزنید، بهتر است خانه داروغه را انتخاب کنید.

هتل درویشی مشهد

  • آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، بین امام رضا ۲۴ و ۲۶

در بین مناطق دیدنی مشهد نزدیک به حرم، هتل‌های مجلل و معروف 5 ستاره جایگاه ویژه‌ای دارند. حتی برای دیدن فضای باشکوه‌شان هم که شده، فرصت سرو صبحانه در بوفه‌های متنوع آن را نباید از دست داد.

مثلا هتل درویشی در خیابان امام رضا 24 و 26، جزو مکان‌های ایده‌آل برای صرف صبحانه است؛ حتی اگر این اقامتگاه را برای سفرتان رزرو نکرده باشید!

وقتی که دوست داشته باشید در یکی از بهترین‌ هتل‌های لوکس مشهد اقامت داشته باشید، با تور هتل درویشی با نهار و شام می‌توانید از شایسته‌ترین بسته‌های سفر به همراه خدمات این هتل مجلل استفاده کنید.

برای آن‌هایی که مسافر این هتل هستند، سرو صبحانه رایگان بوده؛ اما کسانی که فقط برای صبحانه می‌خواهند به این اقامتگاه مراجعه کنند، می‌بایست بوفه صبحانه را از قبل رزرو کرده باشند.

منوی صبحانه این هتل شامل املت بار، شیرینی و دسر، مرباها، میوه، لبنیات، تنقلات، شربت‌ها و انواع غذاهای گرم است.

هتل قصر طلایی مشهد

  • آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، بین امام رضا ۳۴ و ۳۶

هتل‌ 5 ستاره و لوکس قصر طلایی در نزدیکی حرم بوده و برای صرف صبحانه در یکی از روزهای سفرتان، پیشنهاد خیلی خوبی است.

از نظر موقعیت مکانی، هتل درویشی به حرم نزدیک‌تر بوده تا هتل قصر طلایی. ساعت رزرو بوفه صبحانه برای آن از 7 صبح الی 10 صبح است.

برای رزرو میز صبحانه می‌توانید یکی از انواع منوهای صبحانه را انتخاب کنید و محدود به یک نوع وعده غذایی خاص نیستید. صبحانه کانتیننتال، صبحانه انگلیسی و صبحانه آمریکایی از انواع منوهای این هتل هستند که به تمامی گردشگران پیشنهاد می‌شود.

شهربازی کودکان در مجتمع امید

  • آدرس: مشهد، آیت الله شیرازی (بالا خیابان)، خیابان آستانه پرست، شیرازی 3، مجتمع امید
  • ساعت کاری: از 10 صبح تا 23 و همه روزه

در میان جاهای گردشگری و دیدنی مشهد نزدیک حرم امام رضا خیلی کمتر، اسمی از شهربازی‌های مناسب برای کودکان آورده می‌شود.

واقعیت این بوده که سایر جاذبه‎های اصلی در محدوده حرم برای تمامی رده‌های سنی خوب است و همزمان، هم خانواده‌ها و هم کودکان و نوجوانان می‌توانند از حضورشان در مجموعه‌های گردشگری لذت ببرند. با این حال، معرفی یک یا چند جای دیدنی برای کودکان نیز پاسخگوی دغدغه بسیاری از مسافران است.

شهربازی کودکان در مجتمع امید از نوع سرپوشیده بوده و با امکاناتی که دارد، برای مراجعه در تمامی فصل‌های سال و حتی زمستان هم مناسب است.

 پارک میرزا کوچک خان

  • آدرس: مشهد، میدان هفده شهریور، خیابان دانش، بین دانش ۱۲ و ۱۴
  • ساعت دسترسی: شبانه روزی
  • هزینه ورودی: رایگان

اگر خانه‌های قدیمی و تاریخی نزدیک به حرم را دیده‌اید یا به بازار رضا سر زدید و دنبال جایی برای پیاده‌روی و بازی کودکان در فضای باز هستید، به سمت پارک میرزا کوچک خان حرکت کنید.

تردد داشتن در داخل این بوستان به دلیل خیابان‌کشی‌های با فاصله، آن را به یکی از پررفت‌وآمدترین جاذبه‌های گردشگری و کم‌فاصله تا حرم تبدیل کرده است.

علاوه بر فضای بازی که این پارک گردشگرپذیر دارد، شامل بخش‌های دیگری است مثل زمین‌های ورزشی، استخر شنا، شهربازی و کتاب خانه کودک و نوجوان.

مسجد هفتاد و دو تن

  • آدرس: مشهد، بزرگراه میرزایی، محله گاز
  • ساعت دسترسی: شبانه روزی

3مسجد 72 تن از بهترین اماکن دیدنی اطراف حرم امام رضا در مشهد

محله گاز جزو مناطق اطراف حرم امام رضا (ع) محسوب شده و مسجد 72 تن نیز از دیدنی‌های همین محدوده است.

درباره قدمت تاریخی این مسجد، اطلاعات متفاوتی وجود دارد. از بین آن‌ها، اطلاعات مربوط به دوره میرزا شاهرخ، تایید شده است. این بنای تاریخی در ابتدا، مقبره امیر غیاث‌الدین ملک شاه بود که بعد از گذشت 5 سال از تاریخ فوتش، احداث شد.

سرانجام با گذر زمان و در تاریخ 18 تیر سال 1311 شمسی، مسجد 72 تن به ثبت آثار ملی ایران رسید.

این مسجد با کاشی‌کاری‌های خاص، معماری ویژه و گنبد آبی رنگی که دارد، آرامش وصف‌نشدنی را به شما هدیه می‌دهد. از گذشته تا اکنون، بخشی از معماری‌های این بنای تاریخی از بین رفته اند مثل مناره‌ها، غرفه‌ها و ایوان و همچنین، بخشی از کاشی‎های معرق.

برای دسترسی به این جای دیدنی و تاریخی از مبدا حرم با استفاده از اتوبوس‌های عمومی، ابتدا پیاده به سمت میدان طبرسی بروید. سوار اتوبوس 1034 شده و بعد از 18 ایستگاه در تقاطع امام حسین (ع) پیاده شوید. در نهایت، 286 متر تا مسجد پیاده روی کنید.

سخن پایانی

مناطق دیدنی مشهد نزدیک حرم، بیشتر شامل جاذبه‌های تاریخی بوده که به ثبت آثار ملی ایران رسیده اند. در این میان، بعضی از آن‌ها جزو جاذبه‌های تجاری بوده و برای خرید مناسب اند مثل بازار الغدیر و بازار رضا. در دسته سوم، هتل‌های معروف و مجلل برای دید و بازدید گردشگران قرار گرفته اند که در همین مطلب اشاره شده و به هیچ وجه نباید از دست داد. دسته چهارم اماکن نزدیک به حرم، پارک‌های گردشگری اند مثل پارک میرزا کوچک خان.