چرا خرید کردن روحیه‌بخش است؟

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، داشتن حس خوب پس از خريد، يك توهم نيست؛ در واقع خريد كردن ميتواند براي اعتماد به نفس انسان مفيد باشد.

یافته‌های پژوهشی اخیر هم مهر تاییدی بر نظریه احساس خوب انسان پس از خرید کردن است.

کلودیا تاونسند دانشمند رشته بازاریابی دانشگاه میامی و سانجای سود از دانشگاه کالیفرنیا احساس مشتریان را پس از خریدن یکی از دو نوع لامپ موجود در این مطالعه مورد ارزیابی قرار دادند.

آن‌ها دریافتند افرادی که لامپ زیباتر را خریداری کردند در مقایسه با کسانی که لامپی با عملکرد بهتر را برگزیدند، از حس اعتماد به نفس بیشتری پس از خریدشان برخوردار بودند.

همچنین مصرف‌کنندگانی که لامپ زیباتر را خریداری کردند در مقابل دیدگاه‌های دیگران از جمله کسانی که معتقد بودند این افراد در خرید خود مرتکب اشتباه شده‌اند، بازتر برخورد کردند. این امر به ویژه به دلیل افزایش حس اعتماد به نفسی بود که از خریدشان ناشی می‌شد.

تاونسند در این رابطه اظهار می‌دارد که اقتصاددانان رفتاری و روانشناسان همواره بر این باور بوده‌اند که افراد تمایل دارند به سرمایه‌گذاری در یک مولفه خاص ادامه دهند حتی پس از آن‌که سرمایه‌گذاری اولیه حس مطلوب را در آن‌ها برنینگیزد.

پژوهش وی و همکارش بر این مبناست که خرید به افراد احساس بهتری در مورد خودشان می‌‌بخشد و این که " اثر مثبت " آن‌ها را از لحاظ روانی رها می‌سازد تا به اشتباهات خود اعتراف کنند.

نتیجه حاصل از این پژوهش آن است که آن‌ها دیگر نیازی به توجیه سرمایه‌گذاری بد اولیه‌شان با بودجه‌گذاری اضافی و در نتیجه اتخاذ تصمیمات بهتر ندارند.

نتيجه اين پژوهش در مجله Consumer Research انتشار يافت.