عواقب غیرقابل انتظار تمیز نکردن صفحه کلید کامپیوتر

صفحه کلید یکی از اجزای کامپیوتر است که غالبا به خوبی مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرد. تمیز نکردن کیبورد می‌تواند اثرات منفی بر طول عمر آن و شاید بر سلامت کاربر نیز داشته باشد.

خطرات سلامتی

کارشناسان اغلب می‌گویند که سطوحی مانند میز، صفحه کلید، صفحه نمایش گوشی های هوشمند و هر سطح دیگری که مرتباً آن را لمس می‌کنیم، می‌تواند حاوی میکروب‌های زیادی باشد. در یک ویدیوی بهداشتی اولیه در سال ۲۰۱۴، دکتر لیزا آکرلی از انجمن سلطنتی بهداشت عمومی انگلیس اظهار داشت که "۳۰۰۰ موجود زنده در هر اینچ مربع از صفحه کلید شما یافت می‌شود" و آن‌ها مهمان دوستانه‌ای نیستند.

در اکتبر ۲۰۱۸، مطالعه‌ای با عنوان "درجه آلودگی باکتریایی سطوح صفحه کلید تلفن همراه و کامپیوتر و اثربخشی ضد عفونی با استفاده از کلرهگزیدین دی گلوکونات و تریکلوزان برای کاهش آنها" توسط Jana Koskova و همکاران او انجام شد.

محققان اظهار داشتند که پس از اسکن ۲۵ صفحه کلید برای مطالعه، مشخص شد که ۹۶ درصد از آن‌ها آلوده بودند. استافیلوکوک‌ها و باسیل‌ها شایع‌ترین باکتری‌های موجود در این صفحات بودند، اگرچه باکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی نیز وجود داشتتد.

خطراتی که صفحه کلید را تهدید می‌کند

 ممکن است زیاد به تمیز کردن صفحه کلید خود فکر نکنید، زیرا کثیف به نظر نمی‌رسد. اگر می‌توانستیم همه میکروارگانیسم‌های موجود در آن‌ها را ببینیم، احتمال داشت که در حذف آن‌ها از کلید خود دقیق‌تر عمل کنیم. با این حال، گاهی اوقات، کثیفی بسیار قابل مشاهده می‌تواند انباشته شود و نوع دیگری از خطر را ایجاد کند.

اگر عادت دارید پشت میزتان غذا بخورید، تقریباً اجتناب ناپذیر است که یک ذره کوچک غذا روی صفحه کلیدتان راه پیدا کند و اگر این مقدار زیاد شود، می‌تواند شروع به ایجاد یک مشکل کند.

شکاف‌های بین کلید‌های میانی به اندازه‌ای بزرگ است که اجازه ورود انواع زباله‌ها را می‌دهد و در برخی موارد ثبت ضربه‌های کلید را دشوار می‌کند. برخی از کلید‌ها را می‌توان به راحتی و به صورت جداگانه حذف کرد، اما برخی دیگر نه، و مورد دوم به این معنی است که ممکن است بیرون راندن ارتش مهاجم از کلید‌ها دشوار باشد.

چه زمانی باید صفحه کلید را تمیز کنید؟

شرکت اچ پی توصیه می‌کند هر هفته زمانی را برای تمیز کردن صفحه کلید خود اختصاص دهید، و پایان یک هفته کاری سخت پنجره‌ای عالی برای انجام این کار به نظر می‌رسد. تمیز کردن می‌تواند شامل جدا کردن صفحه کلید، چرخاندن و تکان دادن آن، پاک کردن دقیق گرد و غبار باقی مانده و در خاتمه مسواک کشیدن یا تمیزکردن با جاروبرقی باشد.