خدمات توانبخشی و روانشناسی، تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ضمن اشاره به روز نکوداشت بیمه سلامت، درباره تعداد افرادی که تحت پوشش این بیمه هستند، گفت: پوشش بیمه‌ای ما بین ۳۸ تا ۴۴ میلیون نفر در کشور است که این بر‌اساس اعتبار بیمه نامه متغیر است. معمولا پوشش‌ها طوری است که اگر کسی هم بیمه‌اش منقضی بشود و مشکل بیماری یا بستری پیدا کند، در اولین فرصت با مراجعه به مراکز درمانی تحت پوشش قرار می‌گیرد. ۴۴ میلیون نفر بیمه شده بالقوه داریم. درباره بیمه نشده‌ها براساس انقضای بیمه نامه آمار متفاوت است. 

چه کسانی تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند؟

او درباره کسانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند توضیح داد: کسانی که تحت هیچ پوشش بیمه ای نیستند معمولا از دهک‌های بالا به خصوص دهک ده هستند. معمولا بین یک تا یک و نیم میلیون نفر در کشور هستند که خودشان جهت بیمه مراجعه نمی‌کنند. سایر دهک‌ها مخصوصا پنج دهک پایین جامعه بدون مراجعه و روستاییان به طور خودکار و کارکنان هم به شکل مرسوم بیمه می‌شوند.

تخصیص بودجه به صندوق بیماران سخت درمان 

ناصحی با اشاره به اینکه در یک سالگی تاسیس صندوق بیماران صعب العلاج مزمن و نادر هستیم، گفت: اکنون یک‌ میلیون و نهصد و هشتاد هزار نفر، نشان دار در این صندوق شدند که عمده آن‌ها در ۱۰۷ بیماری با همکاری معاونت درمان وزارتخانه به عنوان بیماران سخت درمان تعیین شده‌اند که درمانشان هزینه‌های هنگفتی دارد و خانواده‌ها قادر به پرداخت نیستند. این صندوق در کنار بیمه پایه به کمک این بیماران آمده و به صورت‌های مختلف این کار به خوبی انجام شده و بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تاکنون در این زمینه هزینه کرده‌ایم. بیماران بیمه سلامت و بیماران تامین اجتماعی نشان دار شده‌اند و در خدمت بیماران با بیمه پایه نیروی مسلح هم هستیم.

ناصحی توضیح داد: بودجه ۱۴۰۲ ما، ۷ هزار میلیارد تومان است که به تدریج و ماهانه به سازمان تخصیص داده می شود و در همه کشور و استان ها این صندوق فراگیر است و به کمک همه مردم در بحث بیماری های صعب العلاج آمده است‌.

مراکز دانشگاهی، ارزان اما معتبر برای درمان ناباروری

او درباره اختصاص بخش‌هایی در مراکز به درمان ناباروری گفت: در بحث ناباروری هم تلا‌ش‌های زیادی شده پوشش ۹۰ درصدی در مراکز دولتی، خصوصی و سایر مراکز داریم. امیدواریم قدم‌هایی‌که برداشته می‌شود بتواند باری از هزینه‌های سنگین سلامت و درمانی را از دوش مردم بردارد.

او ادامه داد: با ۱۹۹ مرکز در سراسر کشور قرارداد داریم، چه به صورت خصوصی و چه به صورت دولتی و عمومی غیر دولتی، که خدمات را از آن‌ها می خریدیم. در بخش های خصوصی و سایر بخش‌ها ما نود درصد تعرفه عمومی غیر دولتی را پرداخت می‌کنیم، ممکن است با مراجعه به بخش خصوصی ما به التفاوتی باشد که پرداخت برای مردم را مشکل کند اما در مراکز دانشگاهی و دولتی هزینه ناچیزی را مردم پرداخت می‌کنند. مراکز دانشگاهی، مراکز معتبری از نظر علمی و درمانی هستند و مراجع هزینه ناچیزی متقبل می‌شود.

خدمات توانبخشی و روانشناسی تحت پوشش بیمه هستند؟

مدیرعامل بیمه سلامت درباره اینکه خدمات توانبخشی و روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، گفت: خوشبختانه این اتفاق به خصوص در بخش توانبخشی افتاده است.

او اضافه کرد: دولت در زمینه توانبخشی، ۵۹ خدمت را برای معلولان تحت پوشش شبکه بهزیستی و کسانی‌ که بیماری اوتیسم دارند حتی با تعرفه خصوصی قبول کرده که این مشکل را حل کند. در بحث روانشناسی تعرفه‌ها مصوب شده و ما در سامانه‌ها اعلام کردیم، مراجعان می‌توانند از این خدمت در سراسر کشور استفاده کنند.

۹۸ درصد نسخه نویسی‌ها در کشور الکترونیک است 

ناصحی درباره پرونده الکترونیک توضیح داد: نسخه الکترونیک، گام اول پرونده الکترونیک بوده که با همکاری بیمه‌ها و  وزارت بهداشت انجام شد. پوششی که در این زمینه داریم ۹۸ درصد در کشور است و پرداخت ها بر همین اساس است. مشارکت پزشکان در ایام مختلف بیش از ۱۰۰ هزار نفر است که خوشبختانه تمام الکترونیک نسخه می‌نویسند. حدود ۸ هزار نفر، نیمه الکترونیک می نویسند که در داروخانه تبدیل می شود. قانون پیش بینی کرده که بیست درصد آن هم در مواقع خاص و بحرانی می توان از نسخه کاغذی استفاده کرد.