آخرین وضعیت استخدام معلمان و آزمون آموزگاری| کدام افراد جذب آموزش و پرورش می شوند؟

آزمون دبیری آموزش و پرورش یکی از مراحل مهم در استخدام دبیران در سیستم آموزشی کشور به شمار می رود. این آزمون شامل سه مرحله نوشتاری، عملی و مصاحبه است. در نهایت، نمرات این سه مرحله برای هر داوطلب محاسبه می‌شود و افراد با بالاترین نمرات در این آزمون‌ها به عنوان دبیر در سیستم آموزشی کشور استخدام می‌شوند.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره ابهاماتی که در نحوه جذب پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگاری مطرح می‌شود، گفت: متقاضیان جذب در وزارت آموزش  و پرورش که در آزمون آموزگاری شرکت کرده بودند، این روزها سوالاتی متعددی نحوه جذب معلم دارند.

وی در تشریح روند گزینش داوطلبان آزمون آموزگاری عنوان کرد: در مرحله اول آزمون آموزگاری از حدود بیش از ۲۸ هزار نفر، حدود ۱۷ هزار نفر در آزمون علمی و مصاحبه قبول شدند و  نزدیک به ۱۰ هزار نفر نیز به مرحله تکمیل ظرفیت راه پیدا کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: زمانی که وزارت آموزش و پرورش فراخوان جذب از میان افراد تکمیل ظرفیت را اعلام کرد قرار بر این شد که جذب معلم از همین افرادی که به قول متقاضیان کارنامه سبز بودند اما در مصاحبه حائز نمره قبولی نشده بودند، صورت گیرد اما دیوان عدالت اداری مانع اجرای این سازوکار از سوی وزارت آموزش و پرورش شد.

فلاحی تصریح کرد: نظر دیوان عدالت اداری این بود که  شاید داوطلبان آزمون استخدامی سالهای قبل نیز اگر مناطق دیگری را انتخاب می‌کردند حائز نمره قبولی می‌شدند. بر همین اساس دیوان عدالت، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد تا تکمیل ظرفیت برای تمامی داوطلبان اعمال کند. پس از این کار حدود ۹ هزار نفری که توانستند به عنوان تکمیل ظرفیت انتخاب شوند و ۱۷۰۰ نفر کسانی هستند که در مصاحبه رد شده‌اند اما نمره بالایی در آزمون علمی امتیاز بالایی آورده بودند از این تکمیل ظرفیت جا مانده‌اند.

وی افزود: مسئله‌ای که الان وجود دارد این است که آن  ۹ هزار نفر هنوز مراحل استخدامی‌شان به پایان نرسیده که نوبت به ۱۷۰۰ نفر مابقی برسد و این افراد در روند ادامه کار و پس از اتمام مراحل جذب آن ۹ هزار نفر دعوت به کار می‌شوند. بنابراین اگر وزارت آموزش و پرورش در برهه فعلی از این ۱۷۰۰ نفر در قالب نیروهای خرید خدمتی استفاده می‌کند به این معنا نیست که این افراد برای همیشه قرار است با این حکم با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: طبق کسب اطلاعی که بنده از معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش کردم قطعا وزارتخانه نسبت به این ۱۷۰۰ نفری که در آزمون کتبی حائز رتبه بالا شده بودند بی‌تفاوت نیست ولی از آنجا که رای دیوان عدالت اداری، وزارت آموزش و پرورش را ملزم به دعوت به کار تمامی داوطلبان کرده بود، کمی در برنامه‌ریزی مسئولان آموزش و پرورش در جذب معلم تغییرات ایجاد شد.

فلاحی در پایان گفت: امیدواریم با تدابیر وزارت آموزش و پرورش در مراحل بعدی فراخوان جذب برای ۱۷۰۰ نفری که در آزمون کتبی نمره بالایی کسب کرده بودند نیز اعلام شود.

آخرین وضعیت استخدام معلمان و آزمون آموزگاری