بیماری‌های غیرواگیر بیشترین علت مرگ و میر در کشور

محمدرضا مسجدی، مدیرعامل شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کشور بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی، مصرف دخانیات و الکل، دیابت و اختلالات اعصاب و روان را از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور برشمرد و گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی شامل سکته قلبی، مغزی و فشارخون بالا ۵۵ درصد این مرگ و میر‌ها را تشکیل می‌دهند.

محمدرضا مسجدی روز سه شنبه در حاشیه افتتاح کلینیک شفای انجمن حمایت از بیماران کلیوی در سخنانی افزود: توجه به اهمیت پیشگیری در بروز بیماری‌های غیرواگیر مهم است و هر قدر امکانات درمانی را در کشور فراهم کنیم، تاثیر چندانی در کاهش میزان مبتلایان و مرگ و میر ندارد. اقدامات پیشگیرانه ارزان و کم هزینه است که می‌تواند با آموزش و اطلاع رسانی وسیع مردم را نسبت به عواقب مصرف مواد دخانی، الکل و رژیم غذایی نامناسب آگاه کند.

وی اظهار کرئ: ضروریست در هر سفره ایرانی مصرف شکر و نمک به حداقل برسد و روغن سالم استفاده شود. فعالیت بدنی مناسب که بهترین آن پیاده روی ۴۵ دقیقه‌ای سه مرتبه در هفته است، کمک زیادی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌کند.

مسجدی تصریح کرد: نتایج مطالعات کشوری (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) نشان می‌دهد مصرف قلیان در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال کشور، ۱۳۳ درصد افزایش یافته و این موضوع یک بحران بوده که زمینه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را فراهم می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، کمتر از چهار درصد زنان کشور سیگار مصرف می‌کنند و مواد دخانی زمینه ورود به سمت اعتیاد به مخدر را فراهم می‌کند.

وی با اظهار تاسف از استعمال قلیان در جوانان و خانواده‌ها بصورت جمعی، اظهار کرد: ایران بالاترین میزان جوانان معتاد در منطقه را دارد و افزایش مصرف مواد دخانی یک بحران بوده که با این اوضاع به اهمیت اجرای قانون جامع کنترل دخانیات توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا نیز در مرگ و میر‌ها بسیار موثر است، تصریح کرد: ۲۱۲ کارخانه در کشور موتورسیکلت غیراستاندارد تولید می‌کنند و ۹۲ درصد آن‌ها در تهران غیراستاندارد است که در ایجاد هوای آلوده و بروز بیماری‌ها و مرگ و میر بی تاثیر نیست.

مسجدی در ادامه به اهمیت فعالیت انجمن حمایت از بیماران کلیوی اشاره کرد و گفت: این انجمن خدمات درمانی مناسب به بیماران دیالیزی و نیاز به پیوندکلیه ارائه می‌دهد و لازم است در کنار آن به بحث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی بیشتر بپردازد.

 آمار‌های رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ ایرانی‌ها ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کردند که این تعداد تا سال ۱۴۰۱ به ۷۳ میلیارد نخ رسیده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد در ایران ۹ میلیون نفر سیگاری هستند.

همچنین آمار‌های وزارت صمت از میزان مصرف سیگار در کشور نشان می‌دهد تعداد سالانه مصرف داخل در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۵ میلیارد نخ بوده که این تعداد تا سال ۱۳۹۹ به ۶۵ میلیارد نخ و در سال ۱۴۰۰ به ۷۳ میلیارد نخ رسیده و طبق آمار‌های وزارت صمت، در سال ۱۴۰۰ مجموع تولید سیگار کشورمان ۶۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون نخ بوده و حدود ۱۱ میلیارد نخ از نیاز کشور نیز از طریق قاچاق تهیه شده و واردات رسمی سیگار صفر بوده است.

بیماری‌های غیرواگیر بیشترین علت مرگ و میر در کشور