سرکه سیب خانگی رو اینطوری راحت درست کن

سرکه سیب از بهترین انواع سرکه است که کاربردهای زیادی در بین مردم از  خواص دارویی تا طعم دهی غذا دارد. در این مطلب از افکارنیوز به شکلی ساده طرز تهیه سرکه سیب را برای شما آماده کرده ایم.

بهترین روش درست کردن سرکه سیب

برای درست کردن راحت سرکه سیب اول موادی لازم دارید که عبارتند از:

سیب ۳ کیلوگرم

شکر ۳ قاشق غذاخوری

آب جوشیده شده به میزان لازم

بهترین روش درست کردن سرکه سیب

گام به گام با طرز تهیه سرکه سیب

در مرحله اول درست کردن سرکه سیب سیب‌ها را به‌خوبی بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب آن‌ها برود و به طور کامل خشک شوند.

سپس آن‌ها را به ۴ قسمت تقسیم کنید و سپس پوست، ساقه و هسته‌ی هرکدام را به کمک چاقو جدا کنید.

پس از جدا کردن قسمت‌های اضافه‌ی سیب، هر قسمت را مجددا نصف کنید.

برای ادامه دادن فرایند درست‌کردن سرکه سیب، به یک ظرف شیشه‎‌ای تمیز نیاز دارید. درون ظرف شیشه‌ای را با یک دستمال کاملا خشک کنید و سپس استریل کنید. تمیزی ظرف در این مرحله بسیار مهم است.

حالا شکر را به ظرف شیشه‌ای اضافه کنید و سپس سیب‌های برش‌زده شده را به ظرف اضافه کنید.

در یک قابلمه یا کتری در حدود یک لیتر آب بریزید و روی شعله قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش آید و در نهایت آب جوشیده را به ظرف حاوی سیب و شکر اضافه کنید.

اضافه‌کردن آب را تا جایی ادامه دهید که تا روی سطح سیب را کاملا پر کند و البته سر ظرف خالی بماند.

در نهایت روی ظرف شیشه‌ای را با استفاده از یک‌پارچه بپوشانید و آن را با استفاده از کش یا یک‌تکه نخ، خیلی محکم فیکس کنید به‌طوری‌که پارچه باز یا شل نشود. این کار را برای این باید انجام دهید که گازی که از تخمیر سرکه به دست می‌آید و در واقع عامل اصلی برای درست شدن سرکه سیب است، از ظرف خارج نشود.

حالا ظرف شیشه‌ای را در یک جای تاریک و حد الامکان دور از دسترس به مدت ۷ روز قرار دهید.

بعد از گذشت ۷ روز به ظرف سری بزنید و پارچه را از روی آن بردارید و برای جلوگیری از کپک زدن سرکه، به‌جای پارچه از یک در پلاستیکی استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا سیب‌ها روی سطح جمع نشوند و از کپک زدن جلوگیری می‌کند. همچنین بهتر است تا یک جسم سنگین را روی ظرف قرار دهید تا به سیب‌ها فشار وارد کند و پایین بروند.

در نهایت باز هم با استفاده از یک‌پارچه، درب ظرف را بپوشانید و مجددا با استفاده از یک کش فیکس کنید.

اجازه دهید تا سرکه سیب به مدت ۲۰ روز در همان مکان بماند. البته مکانی را انتخاب کنید که تا حدی گرم باشد که روند درست شدن سرکه سریع‌تر انجام شود.

بعد از گذشت ۲۰ روز، لازم بوده تا مجددا به سرکه سیب سر بزنید. اگر بعد از باز کردن درب ظرف سرکه، دیدید که روی آن لکه‌های سفیدی ایجاد شده است مورد نگران‌کننده‌ای نیست. اما اگر لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای یا سبز بود، بدین منظور است که سرکه شما کپک‌زده است.

برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر در درست‌کردن سرکه سیب با کپک زدن مواجهه شدند، باید آن را دور بریزند و سرکه خراب شده است. درصورتی‌که باید گفت که این‌طور نیست و شما می‌توانید با استفاده از یک آبکش، کپک‌ها را از روی سطح جمع کنید و در کل به سرکه‌ی شما آسیب وارد نمی‌کند.

در نهایت کاری که باید انجام دهید، این است که سرکه سیب را درون آبکش یا صافی بریزید تا حالت کاملا صاف و یکدستی پیدا کند. حالا سرکه‌ی سیب شما آماده است و باید آن را درون بطری بریزید. بهتر است به مدت ۳ تا ۶ هفته سرکه را در جای خشک و خنکی نگهداری کنید و بعد از گذشت این مدت از آن استفاده کنید.

در ادامه ویدئوی درست کردن سرکه سیب را می بینید.

نکات ضروری برای درست کردن سرکه سیب

برای درست‌کردن سرکه خوش طعم سیب بهتر است تا از سیب‌های سالم و باکیفیت استفاده کنید. اگر از سیب‌هایی استفاده کنید که کیفیت لازم را ندارند یا قسمت‌های خراب در آن‌ها وجود دارد ممکن است تا طعم سرکه شما را خراب کند و سبب ایجاد مزه‌ی بد یا تلخی در آن شود.

یکی از تکنیک‌هایی که در مورد درست‌کردن این نوع سرکه وجود دارد، این است که برای بهتر شدن مزه‌ی آن می‌توانید از ترکیب سیب‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از ترکیب سیب زرد و قرمز یا سیب سبز و زرد استفاده کنید. معمولا هرچه سیب ترش‌تر باشد، سبب ایجاد طعم تیز‌تری در سرکه خواهد شد. اما برعکس این موضوع نیز وجود دارد و اگر دوست دارید تا سرکه شما شیرین‌تر باشد، باید از سیب‌های رسیده‌تر و شیرین‌تر استفاده کنید.

بهتر است تا قبل از این که سیب‌ها را خرد کنید، آن‌ها را با آب سرد بشویید و اگر برایتان امکان دارد بگذارید تا در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب سرد باقی بمانند.

اگر فکر می‌کنید تا تهیه سرکه سیب در حجم زیاد برای شما سخت است، بهتر است در ابتدای کار از مقدار کمی سیب برای انجام این کار استفاده شود. چرا که هرچه شما از سیب بیشتری استفاده کنید، سرکه بیشتری خواهید داشت. پس برای این که مواد اولیه را هدر ندهید، یک‌بار به‌صورت امتحانی این کار را انجام دهید و اگر خوب شد در حجم زیاد، سرکه درست کنید.

اگر قصد دارید تا برای تهیه سرکه سیب، از سیب‌های ارگانیک و طبیعی استفاده کنید لازم نیست تا پوست آن را جدا کنید.

هرچه سیب‌ها را در اندازه‎ی کوچک‌تری برش دهید، سبب می‌شود تا سریع‌تر تخمیر شوند و سرکه‌ی نهایی شما سریع‌تر به عمل آید.

فراموش نکنید که برای درست‌کردن این نوع سرکه هرگز از ظرف فلزی استفاده نکنید. بهترین ظرف برای انجام این کار شیشه‌ای است که به‌صورت کامل استریل شده است.

همان‌طور که گفتیم میزان آب باید به‌اندازه‌ای باشد تا سطح سیب‌ها را بپوشاند. اگر آب سطح سیب را فرا نگیرد، ممکن است تا سیب‌ها پوسیده و خراب شوند که بروز این اتفاق سبب خراب شدن سرکه سیب شما خواهد شد. همچنین اگر آب بیش از حد باشد، سرکه رقیق خواهد شد.

میزان استفاده از شکر به‌ازای هر دانه سیب، یک قاشق‌چای‌خوری کوچک است.

پارچه‌ای که برای بستن درب شیشه استفاده می‌کنید، حتما تمیز باشد و فراموش نکنید تا بعد از استفاده از درب پلاستیکی مجددا روی آن را با پارچه بپوشانید. حتما پارچه را به‌خوبی فیکس کنید و ببندید تا گاز حاصل از تخمیر سیب‌ها از ظرف خارج نشود. اگر این اتفاق رخ دهد، فرایند به‌عمل‌آمدن سرکه سیب طولانی خواهد شد یا ممکن است که اصلا سرکه حاصل نشود و مواد اولیه هدر روند.

بعدازاین که سرکه را به بطری منتقل کردید، بلافاصله از آن استفاده نکنید و اجازه دهید تا حداقل ۳ هفته و حداکثر ۶ هفته در جای خنکی بماند.

سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب برای لاغری خوب است؟

سرکه سیب را از تخمیر سیب، در حضور باکتری به دست می‌آورند که در این حالت قند آن به اسید استیک تبدیل می‌شود. برای تهیه سرکه سیب به روش سنتی به حدود یک ماه زمان نیاز است؛ اما در فرآیندهای صنعتی می‌توانند سرعت آن را افزایش دهند و حتی به یک روز برسانند. اسید استیک همان ترکیب اصلی در سرکه سیب است که به آن خاصیت چربی سوزی می‌دهد. ۶ درصد سرکه سیب اسید استیک و باقی آن، آب و اسیدهای دیگر است. سرکه سیب هیچ کربوهیدراتی ندارد و هر قاشق غذاخوری از آن تنها ۳ کالری دارد.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری پیش از وعده غذایی است. می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در حجم مشخصی از مایعات همچون آب و یا سایر نوشیدنی‌ها حل کنید و میل نمایید. همچنین می‌توان از سرکه سیب در تهیه سس سالاد و یا در غذای خود استفاده کنید تا خاصیت چربی سوزی آن اثر بگذارد.

بسیاری از افراد خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری را موثر می دانند؛ اما در حقیقت با خوردن سرکه سیب قبل از خواب، قند خون کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه چنانچه صبح آزمایش قند بدهید، ۴ درصد قند ناشتای شما کمتر خواهد بود؛ اما نمی‌توان گفت خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری تاثیر دارد.