وضعیت قرمز آلودگی هوای تبریز امروز چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲

چند روزی است که هوای شهر تبریز مانند دیگر شهرهای صنعتی کشور به دلیل پدیده وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌های جوی آلوده است.

روز گذشته با تشدید آلودگی هوا ، تنها مدارس ابتدایی و پیش دبستان در شهر تبریز و شهرستان اسکو تعطیل بودند. اما این روزها با افزایش آلاینده‌ها، مدارس تمام مقاطع تحصیلی در دو شهر تبریز و اسکو تعطیل شده‌اند.

بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای استان آذربایجان شرقی، شاخص آلودگی هوای تبریز 13 آذر ماه روی عدد ۱۵۵ قرار داشت و کیفیت هوا در وضعیت قرمز و ناسالم برای تمام گروه‌ها بود. این وضعیت برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه شد که از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در فضای باز خودداری کنند.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد که تا سه روز آینده، با توجه به سکون و پایداری نسبی جو، انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت استان، به ویژه تبریز، ادامه خواهد داشت. این وضعیت منجر به بروز غبار محلی و کاهش کیفیت هوا در این شهرها می‌شود. از روز چهارشنبه به بعد، با ورود امواج تراز میانی جو، افزایش ابر، وزش باد، و در برخی نواحی بارش باران می‌تواند رخ دهد.

آلودگی هوا

این شرایط آلایندگی هوا منجر به تعطیلی فعالیت‌های عمرانی کلانشهر تبریز، متوقف شدن واحدهای معدنی و کارخانه‌های آسفالت در شعاع ۳۰ کیلومتری این شهر و همچنین تعطیلی تمام مدارس تحصیلی در دو شهر تبریز و اسکو شده است.

با توجه به افزایش آلاینده‌های جوی در شهر تبریز، احتمال تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات نیز وجود دارد. شهروندان نیز به خصوص گروه‌های حساس باید از تردد در فضای باز خودداری کرده و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود که در صورت امکان، از فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری شود.

در آینده نیز باید برنامه‌ریزی صحیحی از سوی مسئولان انجام شود تا مشکلات آلودگی هوا بهبود یابد.