اگر طلا را بسوزانیم چه می شود؟

سوزاندن طلا و یا عبارت اینکه طلا را باید بسوزانیم یکی از درخواست ها برای تست طلا است که بعضا در طلافروشی ها دیده می شود.

در این مطلب از افکارنیوز به موضوع تشخیص طلای اصل و بدلی و اینکه اگر طلا را بسوزانیم چه می شود می پردازیم:

سوزاندن طلا

مشخصات ظاهری طلا

طلا فلزی گران است که به عنوان با ارزشترین فلز و محبوب ترین آنها در زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد.

طلا در واقع زرد رنگ است و مقاوت بسیار بالایی در خورده شدن دارد و با درخشش بی نهایت خود چشم ها را خیره می کند.

مشخصات منحصر به فرد طلا باعث شده که محبوبیت عجیبی در میان انسانها به ویژه خانم ها داشته باد.

عنصر طلا دارای عدد اتمی ۷۹ می‌باشد و جزء عناصر کمیابی است که به صورت طبیعی در طبیعت موجود می‌باشد و نگران این موضوع نیستیم که با برخورد با آب و یا هوا سریعاً اکسید شود. 

بسیاری از افراد برای کلاهبرداری سعی دارند که طلاهای قلابی را به مردم بفروشند اما اگر بدانید که روش های تشخیص طلای واقعی چیست مطمئنا سر شما کلاه نخواهد رفت.

تشخیص سریع طلا

تشخیص طلای اصل با سوزاندن

یکی از ساده ترین راهای تشخیص طلای اصل این است که آن را بسوزانیم. اگر می خواهید بدانید اگر طلا را بسوزانیم چه می شود با ما همراه باشید:

تشخیص دادن طلا با سوزاندن آن یکی از تست‌های ساده‌ای است که معمولاً توسط برخی از طلافروشان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نکته مهم این است که اگر طلا را بسوزانیم دیگر مثل روز اول نخواهد شد.

طرز سوزاندن طلا برای تست

اولین کاری که باید انجام دهید، تهیه کردن یک فندک مناسب است. فندک‌هایی که برای تست طلا به کار ‌می‌روند معمولاً مخصوص بوده و شعله ثابتی را همچون اجاق گاز تولید می‌کنند. برخی افراد از فندک‌های یک بار مصرف و معمولی استفاده می‌کنند، این فندک‌ها نمی‌توانند کارایی زیادی داشته باشند اما اگر به فندک‌های شعله ثابت دسترسی نداشتید، می‌توانید از این فندک‌ها استفاده کنید.

در قدم بعدی باید طلای خود را فیکس کنید. طلا و یا آویزی که می‌خواهید تست کنید را یا باید به یک قطعه فلزی آویزان کنید و یا باید با استفاده از یک انبر به آرامی و نرمی آن را نگه دارید. سعی کنید که هیچ آسیبی را به قطعه طلای خود وارد نکنید و با مراقبت زیادی این کار را انجام دهید.

زمانی که از ثابت بودن فلز خود مطمئن شدید، می‌توانید فندکی که شعله ثابت تولید می‌کند را تنظیم کرده و به مدت یک دقیقه بر روی قطعه طلای خود نگه دارید. در صورتی که پس از یک دقیقه قطعه طلای شما شروع به سیاه شدن کرد، طلایی که در دست دارید تقلبی می‌باشد زیرا طلای اصلی سیاه نمی‌شود.

برای تشخیص طلا با سوزاندن می‌توانید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید که به شما کمک می‌کند هرچه بهتر این آزمایش را انجام دهید.

اولین نکته آن است که طلای اصلی با سوزاندن به رنگ سیاه در نمی‌آید، بلکه این مدل از طلا‌هایی که سیاه می‌شوند، دارای آلیاژ فلزات دیگری همچون پیریت و سولفید آهن در خود هستند. وجود این دو فلز در جواهرات و طلا‌ها سبب می‌شود تا وزن آن‌ها سنگین‌تر باشد. 

دومین مورد ان است که اگر طلا اصلی باشد، زمانی که در معرض آتش قرار می‌گیرد داغ‌تر می‌شود، اما سیاه نشده و حتی نمی‌سوزد.

نکته مهم بعدی آن است که اگر عیار طلا از ۱۸ پایین‌تر باشد، نتایج متفاوت‌تری را خواهید گرفت. به همین خاطر بهتر است ابتدا از عیار طلای خود مطمئن شوید.

سعی کنید جواهرات خود را در معرض شعله‌های شدید قرار ندهید زیرا طلا به راحتی آب می‌شود و دیگر امکان استفاده از آن را نخواهید داشت.

طلا در آتش چه رنگی می شود؟

طلا در آتش چه رنگی می شود

سوزاندن طلا یکی از بهترین روش های تشخیص طلای اصل از بدل می باشد. اگر طلا در معرض شعله آتش قرار بگیرد به تدریج داغ تر شده و روشن تر می شود، اما تیره نمی شود. اگر اخیرا یک گردنبند مردانه یا زنانه طلا خریداری کرده اید و شک دارید که طلای واقعی است یا خیر، این روش تا حدودی کاربردی خواهد بود.

لازم است بدانید از آنجایی که نقطه ذوب طلا به نسبت سایر فلزات کمتر است بنابراین زودتر ذوب می شود. اگر شعله آتش خیلی قوی باشد و یا برای مدت طولانی طلا در معرض آتش قرار بگیرد شروع به ذوب شدن می کند.

آلیاژهای فلزاتی نظیر برنج، مس و آهن و طلای تقلبی به علت وجود پیریت و سولفید آهن در آن با قرار گرفتن در معرض آتش به رنگ تیره یا رنگی دیگر تغییر رنگ می دهند.

اگر جواهر تنها آبکاری طلا شده باشد یعنی روی جواهر با یک لایه نازک از طلا پوشانده شده باشد، طلای روی جواهر با حرارت دیدن ذوب شده و فلز اصلی از زیر کار مشخص خواهد شد.

روش های دیگر به جای سوزاندن طلا برای شناختن طلای اصل

 

خواندن ارقام حک شده در قسمت داخلی طلا

یکی از شیوه های تشخیص طلای اصل از بدل، مشاهده ارقامی است که در قسمت داخلی طلا درج شده است. این شناسه ها اگر جزو این اعداد باشند شک نکنید که با طلا روبرو هستید و از تقلب خبری نیست. این اعداد عبارتند از : ۵۸۳، ۳۷۵، ۵۰۰، ۹۹۹، ۹۵۸، ۹۱۶، ۷۵۰، ۵۸۵ و ۵۸۳. این اعداد تنها بر روی برخی از طلاهای قدیمی قابل رویت نیست.

تست طلای اصل

بررسی رنگ وسیله ای برای تشخیص طلای اصل از بدل

برای تشخیص طلای اصل از بدل خوب است رنگ آن را نیز بررسی کنید. معمولا مصنوعات تقلبی پس از چند بار استفاده تغییر رنگ داده و دیگر جلوه سابق را نخواهند داشت. شما می توانید برای پی بردن طلای اصل از بدل، شی زینتی خود را روی سرامیک یا سطحی زبر بکشید. اگر طلا باشد، با وجود خش افتادن همچنان رنگ طلایی آن حفظ خواهد شد و گرنه با برداشتن رنگ طلایی فلز اصلی آن شی نمایان خواهد شد. گاهی ممکن است شی مورد نظر شما از جنس برنج باشد. در این صورت توجه داشته باشید که طلای اصل چون فلزی نرم است، ردی از خود روی سرامیک بر جا می گذارد که در برنج این گونه نیست.

تشخیص طلای اصل از بدل بوسیله آهنربا

بوسیله آهنربا نیز تشخیص طلای اصل از بدل امکان پذیر است. گاهی اوقات شی ء تزئینی را با ورقی از طلا می پوشانند. دیگر خش انداخت و کمک گرفتن از سرامیک خیلی راه چاره نیست. در این جا اگر شیء مورد نظر از جنس آهن ساخته شده باشد، خیلی راحت با یک قطعه آهن ربا می توان به اصل مطلب رسید.

تشخیص طلای اصل از بدل با کمک سرکه

سرکه نیز میتواند به خوبی عیار فلز طلا را نشان دهد. برای تشخیص طلای اصل از بدل کافی است ظرفی را از سرکه پر کنید و شیء مورد نظر را درون آن قرار دهید. اگر شیء تغییر رنگ داد آن را دور بیندازید . چون طلا تحت هیچ شرایطی تغییر رنگ نمی دهد.

طلا را گاز بگیرید

مثل خیلی از کاراکترهای فیلم های سینمایی طلا را لای دندان بگذارید و فشار بدهید. این هم روشی برای تشخیص طلای اصل از بدل است. طلای اصل چون بافت نرمی دارد، جای دندان روی طلا می ماند.

تست طلا با آمونیاک

یک روش دیگر برای تشخیص طلای اصل از بدل، استفاده از آمونیاک است. البته اگر طلای شما طلای سفید است.  آمونیاک همه فلزات را تحت تاثیر قرار می دهد مگر طلای سفید یا پلاتین را. طلای سفید در برابر آمونیاک مقاوم بوده و دچار تغییر رنگ نمی شود.

وایتکس را هم آزمایش کنید

یک شیوه خانگی و دم دستی برای تشخیص طلای اصل از بدل استفاده از مایع وایتکس است. طلا در برابر این ماده به رنگهای قرمز و سبز تغییر رنگ می دهد اما هرگز سیاه نمی شود. در حالی که دیگر فلزات در برابر این مایع واکنش نشان می دهند و دچار سیاهی و کبودی میشوند. البته تذکر می دهیم که هیچ وقت این راه را امتحان نکنید. چون وایتکس می تواند باعث خوردگی در طلای اصل شود و از وزن آن بکاهد.

آب یک راه خوب برای تشخیص طلای اصل از بدل

آب یک راه حل ساده و مطمئن برای تشخیص طلای اصل از بدل است. طلا را اگر در درون ظرف پر از آب بگذارید، ته نشین می شود. اما برخی دیگر از فلزات شناور می شوند و این نشان بدل بودن آن است.

تشخیص طلا بوسیله ید

ید را نیز می توان در تشخیص طلای اصل از بدل بکار برد. اگر کمی ید را روی سطح بکشید. ید روی طلا اثرش از بین می رود. اما روی فلزات اثر ید باقی می ماند . یک قطره ید را اگر روی طلای سفید بریزید می تواند ردی تیره از خود به جا بگذارد. هر چه پلاتین ناب تر و عیارش بالاتر باشد، رد ید تیره تر خواهد بود.