شماره تماس 24 ساعته پلیس فتا

پلیس فتا همان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران یا پلیس سایبری ایران است که وظیفه آن جلوگیری و مبارزه با ایجاد فیشینگ (کلاهبرداری اینترنتی) و جعل، سرقت اینترنتی،  هک و نفوذ، جرائم سازمان یافته رایانه‌ای،  پورنوگرافی (موارد سوء اخلاقی) و مخصوصاً تجاوز به حریم خصوصی افراد است.

 افرادی که از آن‌ها در فضای مجازی کلاهبرداری به‌ویژه کلاهبرداری مالی شده است، می‌توانند بلافاصله با این شماره (۹۶۳۸۰) تماس بگیرند

تاریخچه پلیس فتا

به گزارش افکارنیوز، پلیس فتا  که در گذشته تحت عنوان اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا فعالیت می‌کرد، در ۳ بهمن ۱۳۸۹ (۲۳ ژانویه ۲۰۱۱) به فرمان اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران به عنوان یک فرماندهی مستقل آغاز به فعالیت کرد.

در اواخر سال ۱۳۸۷ دبیرخانه پلیس فتا در ستاد ناجا راه‌اندازی شد که شامل کمیته‌های مطالعات تطبیقی، کمیته تجهیزات و منابع انسانی، مالی، کمیته خسارت و سازمان بود و ریاست آن نیز به سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدکمال هادیانفر واگذار شد. در نهایت سند راهبردی این نیرو در ۱ اسفند ۱۳۸۷ به تصویب هیئت وزیران رسید و این یگان شکل گرفت. هم‌اکنون رئیس پلیس فتا سردار سرتیپ دوم وحید مجید است.

اهداف پلیس فتا

انگیزه این اقدام را می‌توان واکنش پلیس به انتشار کرم رایانه‌ای استاکس نت و همچنین مقابله با کنترل فضای سایبر توسط مخالفان حکومت ایران (بعد از ناآرامی ایران پس از اعلام نتایج انتخابات ۱۳۸۸) دانست.

ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه اطلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات برای پیش‌گیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگی‌ها و عملیات برای انجام و تحقق فعالیت‌های غیرقانونی و ممانعت از تعرض به ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه در فتا از جمله وظایف و مأموریت‌های پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.

وظایف پلیس فتا

پلیس فتا همچنین دسترسی غیرمجاز، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص، شنود غیرمجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، استفاده غیرمجاز از پهنای باند بین‌المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی، تولید و آموزش بدافزار‌ها یا نرم‌افزار‌های ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران را مورد پیگیری قرار می دهد.

شماره تماس پلیس فتا

شماره تماس ۲۴ ساعته پلیس فتا وجود ندارد. 

پلیس فتا همچنین دارای سایت رسمی است که در آن می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد جرایم سایبری و نحوه گزارش آن‌ها کسب کنید. آدرس سایت پلیس فتا cyberpolice.ir است.

در اینجا برخی از جرایم سایبری که می‌توانید با پلیس فتا گزارش دهید آورده شده است:

کلاهبرداری اینترنتی

انتشار محتوای مجرمانه

مزاحمت تلفنی

هک

فیشینگ

بدافزاری

هتک حیثیت

جعل

سرقت اطلاعات شخصی

اگر مورد جرایم سایبری قرار گرفتید، بهتر است در اسرع وقت با پلیس فتا تماس بگیرید تا اقدامات لازم برای پیگیری شکایت شما انجام شود.

تلفن 24 ساعته پلیس فتا

توصیه پلیس فتا به این آنتی ویروس

پلیس فتا از آنتی ویروس موبایلی بومی به نام «فارز» رونمایی کرده و از شورای عالی فضای مجازی خواسته است استفاده از آن را اجباری کند.

در همایش روسای پلیس فتا استان‌ها و حوزه‌های مرکزی سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور، از چند محصول بومی جدید در پلیس فتا رونمایی کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها یک آنتی ویروس موبایلی بومی است.

این آنتی‌ویروس که جانشین فرمانده کل انتظامی کشور به آن «پویشگر امنیتی» می‌گوید «فارز» نام دارد. رضایی در معرفی این محصول گفت: سامانه فارز که امروز رونمایی شد آنتی ویروس ایرانی (پویشگر امنیتی) است که هر اپلیکیشن موبایلی را می‌تواند بررسی و مخرب بودن یا نبودن آن را اعلام کند در واقع این سامانه می‌تواند بیش از ۶۰ درصد از بدافزارها را در فضای مجازی شناسایی کند.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور علاوه بر معرفی آنتی‌ویروس فارز، اعلام کرد که پلیس به دنبال الزامی کردن نصب و استفاده از این سامانه امنیتی روی تمام گوشی‌های موبایل فعال در کشور است.

رضایی در این خصوص گفت: «پیشنهاد استفاده از سامانه فارز از سوی پلیس به شورای عالی فضای مجازی داده شده است تا این شورا استفاده از آن را الزامی کند که به دنبال آن شاهد کاهش نصب بدافزارها بر روی تلفن‌های همراه باشیم.»

علاوه بر این، پایگاه خبری پلیس از آغاز چهارمین مرحله پویش کودکان سایبری و رونمایی از میز بومی‌سازی‌شده فارنزیک خبر داده که از دیگر موارد مطرح‌شده در همایش روز گذشته پلیس بوده است.