پیشنهاد‌های غذایی برای مبتلایان به زخم معده

برخی از مواد خوراکی قلیایی و ضد التهابی می‌تواند به بهبود سلامت مبتلایان به زخم معده کمک کند. مصرف این غذا‌ها در واقع یک مکمل عالی برای درمان زخم معده است. زخم معده خود را با درد و سوزش در ناحیه شکم، ریفلاکس اسید، احساس سنگینی و ... نشان می‌دهد. با این حال انواع مختلفی از غذا‌ها وجود دارند که می‌توانند با تنظیم pH معده، این عارضه را تسکین دهند. این مواد غذایی عبارتند از:

_ هویج: یکی از سبزیجات توصیه شده برای بیماران مبتلا به زخم معده است. هویج خواص قلیایی دارد و اسید معده را از بین می‌برد. هویج را می‌توانید به صورت آب هویج، پوره هویج و یا سالاد هویج مصرف کنید. این سبزی فوق العاده سوزش و ریفلاکس اسید را کنترل می‌کند.

_ سیب: سرشار از مواد مغذی ضروری با خاصیت دارویی است. سیب دارای اسید‌های آلی است که تنظیم کننده سیستم گوارش هستند. مصرف سیب برای تسکین زخم معده، گاستریت، یبوست و اسهال توصیه می‌شود.

_ آلوئه ورا: کریستال‌های موجود در آلوئه‌ورا خواص ضد میکروبی دارند. مصرف آلوئه‌ورا منجر به مهار رشد بیش از حد باکتری‌های «هلیکوباکترپیلوری» می‌شود و اجزای آسیب دیده بافت معده را ترمیم می‌کند.

_ موز: غنی از نشاسته و ترکیبات قلیایی است که پس از جذب در بدن، به تنظیم pH معده می‌روند. خوردن موز سبب توقف زخم مخاطی معده شده و بافت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند. مصرف این میوه ریفلاکس اسید و گاستریت را نیز کاهش می‌دهد.

_ سیب زمینی: سرشار از نشاسته، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها برای بهبود فرایند هضم است. خاصیت قلیایی این گزینه غذایی التهاب را کاهش داده و به بهبود بافت‌های تحریک شده توسط اسید کمک می‌کند. مصرف سیب زمینی سوزش شکمی را نیز کاهش داده و تورم و ریفلاکس را متوقف می‌کند.

_ دانه کتان: وقتی این دانه‌ها با آب آغشته می‌شوند، یک ماده ژلاتینی دور آن‌ها تشکیل می‌شود که یک درمان موثر برای زخم معده است. مصرف دانه‌های کتان باعث کاهش التهاب و سوزش معده شده و اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در آن‌ها به ترمیم بافت آسیب دیده معده می‌روند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت غذا‌های اسیدی زیادی وجود دارد که می‌تواند وضعیت بیماران مبتلا به زخم معده را وخیم‌تر کند. مهم‌ترین این غذا‌ها عبارتند از:

_ قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین

_ شیرینی و محصولات با شکر تصفیه شده

_ نوشیدنی‌های گازدار

_ غذا‌های ادویه دار

_ مشروبات الکلی

_ غذا‌های سرخ شده و فست فود

_‌نان و شیرینی‌های مصنوعی

پیشنهاد‌های غذایی برای مبتلایان به زخم معده