رتبه بندی معلمان چرا مهم است؟

منیره توکلی با بیان اینکه اجرای رتبه‌بندی معلمان یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه فرهنگیان کشور است، اظهار کرد: «برنامه‌هایی که با هدف بهبود وضعیت کارکنان طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، قطعا می‌تواند در بهبود معیشت آنها اثرگذار باشد. یکی از طرح‌هایی که در سال‌های اخیر پس از مدت‌ها وقفه اجرا شده است، طرح رتبه‌بندی معلمان است که مهم‌ترین هدف آن بهبود معیشت و حقوق جامعه فرهنگیان است.»

وی با بیان اینکه پیشرفت بخش‌های مختلف در کشور وابسته به وضعیت معیشت فرهنگیان است، گفت: «در هر جامعه‌ای اگر معلمان دغدغه معیشت نداشته باشند، کیفیت تدریس در آن جامعه از جایگاه بالایی برخوردار است. در واقع کیفیت آموزشی رابطه مستقیمی با چگونگی معیشت معلمان دارد. هر چند که شرایط اقتصادی بر کیفیت تدریس بسیاری از معلمان اثرگذار نبوده است اما بهبود معیشت فرهنگیان در ارتقای کیفیت آموزشی تاثیرگذار خواهد بود.»

رتبه بندی معلمان چرا مهم است؟

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: «نکته‌ای که در اجرای طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی نباید فراموش کرد نحوه اجرای این طرح‌هاست. در حقیقت چگونگی اجرای چنین طرح‌هایی باید به رضایت جامعه هدف منجر شود و نباید در اجرای آن سلیقه‌ای عمل کرد.»

*قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه‌بندی می‌کند. طبق شیوه نامه نطام رتبه‌بندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند در ۵ رتبه قرار می‌گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه از حق و حقوق شغلی بهره‌مند هستند. این قانون با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست.

با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شده‌اند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود.