آغاز طرح ۱۰ راهور برای ساماندهی موتورسواران

رئیس پلیس راهور پایتخت سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور در جمع خبرنگاران از اجرای «طرح ۱۰ » در پایتخت خبر داد و اظهار داشت: بحث انضباط بخشی به تردد موتورسواران پیشینه ای دیرینه دارد و موتورسیکلت از زمانی که وارد چرخه تولید گردید بحث ساماندهی آن وجود داشته است.

تبلیغ

با «100هزار شیبا جایزه» معامله رو شروع کن!✅

دریافت جایزه

yn-ad

وی تصریح کرد‌: از قبل برنامه‌هایی درباره ساماندهی تردد موتورسواران وجود داشته ولی در زمان های مختلف متفاوت بوده است؛ زمانی بود که حتی والو چرخ را باز می کردند و باد چرخ خالی می شد و برخوردها تا اعمال قانون و انتقال با کفی وجود داشت و در برخی از مواقع هم تشدید برخورد با تخلفات و سه تا شش ماه توقیف در پارکینگ را هم داشتیم.

سرهنگ موسوی پور افزود: البته استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران همانند بستن کمربند ایمنی در خودرو نهادینه نشده و در موضوع رفتارهای ترافیکی موتورسواران خیلی کارفرهنگی موثر صورت نگرفته و اقدامات انجام شده هم تا امروز تاثیرگذار نبوده است.

وی ادامه داد: همان طور که موضوع کمربند ایمنی را مردم پذیرفتند و در حقیقت الان این موضوع مانند یک فرهنگ نهادینه شده است پلیس هم می خواهد با اجرای طرح ۱۰ به صورت گسترده و مستمر فرهنگ موتورسواری صحیح و استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز نهادینه سازد.

سرهنگ موسوی پور افزود: مهم ترین ویژگی این طرح بحث استمرار آن بوده و باید به گونه ای عمل کنیم که استفاده از کلاه ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان و سرنشینان در خودرو ، برای موتورسواران نیز نهادینه شود چراکه بررسی‌ها حاکی از آن است که درصد زیادی از حوادث غیرقابل جبرانی که برای موتوسیکلت سواران روی می دهد بدلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکب و ترک نشین است.

وی بیان داشت: با هماهنگی خوبی که با شهرداری تهران صورت گرفته تمامی بیلبورد ها، عرشه های پل، تابلوها و محل هایی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده نیز برای این فرهنگ سازی اختصاص داده خواهد شد.

سرهنگ موسوی پور گفت: امروزه تولید روزافزون موتورسیکلت و تردد آن در معابر با خودرو ها برابری می کند ، تردد چهار میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت و چهار میلیون و پانصد هزار خودرو نشان دهنده این موضوع است که طبیعتاً به دغدغه پلیس تبدیل می گردد.

وی افزود : ما مخالف تولید موتورسیکلت نیستیم ولی الان شرایط برای تولید بیشتر فراهم نیست؛ پلیس راهورمی تواند به صورت برخط خودروها را کنترل نماید ولی موتورسیکلت وسیله ای است که قدرت مانور بالایی داشته که مدیریت آن به زیرساخت های مفصل تر نیاز دارد چراکه موتورسواران گاهی حتی با پوشاندن پلاک هر نوع تخلفی را انجام می دهند به همین دلیل قابلیت کنترل مانند خودرو را نداریم و جرم های مختلفی را می توانند انجام دهد که تخلف رانندگی تنها بخشی از آن است.

وی اظهار داشت : یکی از مشکلات و معضلاتی که الان داریم طرز تفکر و رفتارهای برخی از استفاده کنندگان از موتورسیکلت است؛ آنها فکر می کنند در حکم عابر پیاده هستند و این را نمی دانند که هر آنچه مقررات برای خودرو در نظر گرفته شده است اجرای آن هم برای موتورسیکلت نیز الزامی است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت : اگر در کارخانه های تولیدی و در شماره‌گذاری این امکان باشد که تجهیزاتی به کار گیری شود که بتوان هویت و تردد موتورسیکلت ها را مشخص کرد و بر اساس نقشه جی ای آس و جی پی اس بتوان نقاطی که تردد می کنند را بررسی کرد خیلی راحت می توان تخلفاتی که انجام می دهند را کنترل کرده و در نتیجه تخلفات و حوادثی که روی می دهند خیلی کمتر خواهد شد ولی الان موتورسواران به راحتی بسیاری از تخلفات را در سطح شهر انجام می دهند.

سرهنگ موسوی پور گفت : یکی از مواردی که پلیس امکان پاسخگویی آن را ندارد بحث آلودگی هوا در و تردد موتورسیکلت هاست؛ ۱۰/۱(ده و یک درصد) آلودگی هوا توسط وسایل نقلیه متحرک مربوط به موتورسیکلت است ولی امکان و نظارت بر آن توسط پلیس کم است چرا که معمولا موتورسواران پلاک خود را می پوشانند مگر آنکه در جایی متوقف شوند که البته بحث استفاده از موتورسیکلت های برقی بسیار می تواند در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک حال باشد.

وی با بیان اینکه عمده موتورسواران بیمه و گواهینامه و معاینه فنی ندارند و همین مساله متاسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است گفت: متاسفانه ۴۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتور سواران است و این آمار نگران کننده است. از تعداد ۴۴۰ نفری که در ۸ ماهه سال جاری بر اثر تصادف فوت کرده اند نزدیک به نیمی از آنها مربوط به موتورسواران بوده است.

وی تصریح کرد : حرکت خلاف جهت، سرعت و سبقت، نداشتن کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، باعث تصادفات موتورسواران با موتورسیکلت های دیگر یا با عابر پیاده یا خودروها و حتی واژگونی می شود که عمدتا در این حوادث خود آنها آسیب می بینند زیرا ایمنی کمتری دارند.

وی درباره طرح ۱۰ راهور گفت : در طرح جدید که به آن طرح ۱۰ می گوییم، با ۱۰ روش و راهکار با تخلفات موتورسواران برخورد خواهد شد؛ انضباط بخشی به تردد آنها که هم جنبه فرهنگی و ایجابی دارد و هم به شکل سلبی با تخلفات موتورسواران برخورد خواهیم کرد.

موسوی پور بیان داشت : همه برنامه های طرح ۱۰ از دوشنبه آغاز نمی‌شود بلکه به مرور بقیه اقدامات این طرح اضافه شده و در واقع از امروز دوشنبه ۱۸ دی ماه با ۴ موضوع ، این طرح آغاز می‌شود.

وی گفت : البته ویژگی اصلی این طرح استمرار آن است و تعطیلی بردار هم نیست، این طرح با همکاری مردم و مشارکت همگانی که هدف اصلی آن استفاده از کلاه ایمنی می باشد انجام می شود؛ البته در کنار اجرای طرح با تخلفاتی چون تردد در خطوط ویژه، تخلفات پلاک، تردد در پیاده رو، ورود ممنوع نیز برخورد می شود که در نهایت کاهش تلفات و حوادث مد نظر پلیس راهور است.

آغاز طرح ۱۰ راهور برای ساماندهی موتورسواران