جلوی خدشه‌دار شدن هویت تاریخی شهرها گرفته شود

احمد وحیدی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «شهریران» با بیان اینکه موضوع شهر نشینی امروز به مسئله روز ما تبدیل شده و با توجه به رشد روز افزون شهرها، توقعات شهروندان نیز بیشتر شده است، گفت: موضوعات شهری پیچیده‌تر و پرداختن به این موضوعات در قالب مدیریت شهری بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: مدیریت شهری بخشی به شورا و شهرداری‌ها اختصاص دارد و در ادامه کل فرآیند شهرنشینی فراتر از کاری است که در کشورمان و در بخش شوراها و شهرداری‌ها انجام می شود و ذینفع اصلی این خدمات شهروندان هستند.

170881969

وزیر کشور با بیان اینکه مسئله اصلی این است که مدیریت شهری چگونه می‌تواند بهترین و فوری‌ترین خدمات را برای شهروندان ایجاد کند؟، اظهار کرد: تعدد مشکلات شهری موضوعات متنوعی را مانند حمل و نقل، پسماند، فضای سبز، موضوع کنترل آلودگی هوا، آب برق و ... شامل می شود.

وحیدی اضافه کرد: ساختارهای اساسی شهر مانند زیرساخت‌هایی که در اختیار همگان قرار می گیرد، حوزه اقتصادی، شهر، و ... باید موتور محرکه داشته باشد.

وزیر کشور با تأکید بر اهمیت ریشه یابی مسائل اجتماعی از جمله چاره جویی برای حاشیه نشینی و همچنین هویت بخشی به حوزه فرهنگی تصریح کرد: در طراحی ها و برنامه ها بگونه ای عمل شود که جلوی خدشه دار شدن هویت تاریخی شهرها گرفته شود. 

وی افزود: باید دقت شود، ساختمان سازی‌ها در شهرها چگونه باشد؟ به حوزه فرهنگی و اجتماعی چگونه رسیدگی شود؟ معماری ایرانی و اسلامی را در شهرها چگونه شکل بدهیم تا هویت و اصالت ما حفظ شود و ضروری است برای این موضوعات زمینه سازی کنیم.

وحیدی با بیان اینکه این موارد لیستی بلند است تا به شهری هوشمند برسیم، اظهار کرد: تلاش برای تحقق شهر هوشمند حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است که مطرح شده تا به شهری هوشمند نزدیک شویم.

وزیر کشور اضافه کرد: باید مزایا و مشکلات را بررسی کنیم و تمام این موارد لیست مفصلی است که باید در قالب مدیریت شهری اتفاق بیفتد تا بتوانیم پاسخگو باشیم و افق روشنی برای زندگی در شهر را برای شهروندان ترسیم کنیم.

وی تصریح کرد: تمام موضوعات پیچیدگی‌های خود را دارد، زیرا در شهری که روزانه چند هزار تن زباله تولید می‌کند باید به مباحثی مانند اینکه چگونه زباله کمتر تولید کنیم، تفکیک، حمل و نقل و غیره بپردازیم و این در شهرها موضوع اصلی است که اگر به آن رسیدگی نشود به معضلی بزرگ تبدیل می‌شود.

وحیدی افزود: لازمه ایجاد تمام این موارد ابتدا نیازمند ایجاد جریان اندیشه ورزی قوی و دوم به اشتراک گذاشتن تجربیات است و در گام سوم باید بتوانیم در قالب مدیریت یکپارچه تمام این ظرفیت‌ها را در کنار هم قرار دهیم تا افق روشنی برای شهرها محقق شود.

وزیر کشور ادامه داد: این نمایشگاه حداقل بخشی از این اولویت‌ها را تأمین می‌کند و با نمایش ظرفیت‌های موجود شرکت‌ها می توانند نیازهای خود را دریافت و از طریق دیدن تجربیات یکدیگر  با هم ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: امروز شرکت‌ها باید بخش‌های مختلف را بررسی کرده تا به ایده‌های خلاقانه جدیدی دست پیدا کرده و ظرفیت‌های بیشتری ایجاد کنند.

وحیدی اضافه کرد: همچنین باید از ظرفیت سازی‌های جدید برای آینده‌ای بهتر در کشور استفاده کنیم و اگر توانستیم این خلاقیت‌ها را به جلو ببریم مهمترین کار را در حوزه توسعه شهرها انجام داده ایم و می توانیم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم.

وی تأکید کرد: از اثرات این نمایشگاه می‌توان به افزایش کمک به شرکت‌های بزرگ و کوچک برای ارائه خدمات، بهبود روش‌های ارائه خدمات و همچنین ایجاد خلاقیت‌های جدید برای رضایت بیشتر شهروندان اشاره کرد.

وزیر کشور عنوان کرد: ما با یکپارچه سازی مدیریت شهری و بهبود ارائه خدمات می توانیم رضایت بیشتر شهروندان را فراهم و در ادامه مفهوم مدیریت شهری را همگام با مسائل فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم.

جواد وزیری رئیس مرکز پژوهش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز در این مراسم ، در تشریح اهداف و روند برنامه ریزی برای نمایشگاه «شهریران» گفت: سازمان شهرداری و دهیاری‌ها در سه بند اساسنامه خود دارای سه مفهوم کلیدی است که ایجاد فضای آموزشی و یادگیری، فضای همنوازی و تبادل تجربیات را عهده‌دار است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته مشارکت‌هایی را در بخش‌های مختلف ایجاد کردیم، اما امسال تصمیم گرفتیم پیشنهاد جامعی را برای توسعه مدیریت شهری ارائه و برای برپایی نمایشگاهی جامع قدم برداریم.

وی ادامه داد: امسال اولین دوره، این نمایشگاه آغاز به کار کرد و سال آینده نمایشگاه حوزه مدیریت شهری را جامع‌تر و با حضور تمام دستگاه‌های دولتی برپا خواهیم کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، نمایشگاه «شهریران» ، با هدف تعالی مدیریت شهری، با حضور وزیر کشور در مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد.

در این نمایشگاه سه روزه که از اول بهمن تا سوم بهمن ماه دایر می باشد، شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو، تجهیزات حمل و نقل شهری، برون شهری، شرکت های دانش بنیان، نفت و گاز و مبلمان و طراحی ، ترافیکی، ایمنی و آتش نشانی، فضای سبز، محیط زیست و ... قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را عرضه می‌کنند.