چطوری تاثیرگذاری اولیه بیشتری داشته باشیم؟

دکتر امید امانی، روان‌شناس بالینی نوشت: از جدیدترین و جالب‌ترین مطالعاتی که اخیرا خوندم مقاله مارک تراورز(Travers) از دانشگاه کرنل بود. تراورز دنبال این بود ببینه “چطور میشه تاثیرگذاری اولیه بیشتری داشت؟ و آدم جذاب‌تر ی شد!” و تو برخوردهای اول مدلی بود که سرها یه کوچولو به سمت ما برگرده و قلب‌ها یه ریزه واسه ما بلرزه!…

واسه رسیدن به جواب، جناب تراورز مرور قشنگی رو “آخرین یافته‌های حوزه جذابیت ” داشت و به سه تا یافته جدید رسید که جمع این یافته‌ها رو در قالب یه مقاله قشنگ سه روز پیش تو مجله psychology today منتشر کرده و موافق باشید بریم با هم ببینیم به چی رسیده!

از میکاپ‌های سنگین فاصله بگیر، لایت جذاب‌تره

بررسی کردن دیدن آرایش‌های سنگین با قضاوت‌های بیشتر همراهه و این گروه از افراد از نظر دیگران مصنوعی و غیرقابل اعتماد به نظر می‌رسن و در نقطه مقابل میکاپ‌های لایت با جذابیت، قابل اعتماد بودن و حس مثبت بیشتری همراه.

روشهای تاثیر گذاری

‌کی گفته دست نیافتنی بودن جذاب‌ترت می‌کنه!؟

بررسی‌ها نشون میدن برخلاف گفته‌های روان‌شناسی زرد و مثال‌هایی مثل “رو نده!؛ دیر جواب بده!؛ دست یافتنی نباش!” تو روابط سالم و سازنده این موارد اصلا جواب نیست و اتفاقا آدم‌ها وقتی بتونن به راحتی احساسات شخص دیگه‌ای رو درک کنن و از حضورش مبهمش کمتر اضطراب بگیرن، تمایل بیشتری به رابطه با اون دارن.

در نقطه مقابل هرچی سخت‌تر بازی کنیم و پیچیده‌تر به نظر برسیم و ابهامات بیشتری تو سر مخاطب بکاریم، با بالا آوردن ترس و بی‌اعتمادی، ناخواسته سیگنال‌هایی می‌فرستیم که باعث سردرگمی و بی‌علاقگی بیشتر مخاطب میشه و وجود یه رابطه واقعی و صادقانه رو از ما دور می‌کنه.

‌از کسی خوشت اومد، معادله رو نپیچون، معمولی و مستقیم در حرکت باش

رفتن گروه‌های زیادی از زنان و مردان رو مورد بررسی قرار دادن تا ببینن تو مسیر شروع یه رابطه، کدوم آدم جذاب‌تر به نظر می‌رسه!

اونی که محترمانه و سر راست میاد حرف دل‌ش رو میزنه

 “شما خیلی قشنگید”و “امکانش هست شماره‌تون رو داشته باشم!

شروعی با پرحرفی و گستاخی

“میگم من که دائم تو رو اینجا می‌بینم، پس چرا کنار هم نمیشینیم!؛”به نظرم واجب شد که با هم بحرفیم” و…

روشهای تاثیر گذاری

شروعی خنثی و بی‌ضرر

“هوا چه خوبه امروز!”؛ هییی روزگار… و مثال‌هایی از این دست که نشون میده که فرد تمایل به شروع مکالمه و برقراری رابطه رو داره اما به جای شروع مستقیم و گفتن نیاز؛ فعلا داره سر صحبت رو باز می‌کنه… خروجی این مطالعه نشون میداده که گویا واسه خارجی‌ها مورد یک یعنی “اونی که محترمانه حرف دل‌ش رو میزنه” جذاب‌تره و نتیجه‌گیری میکنه که اگر جایی فرد مورد علاقه‌ت رو دیدی، خیلی از روش‌های عجیب و غریب واسه شروع مکالمه استفاده نکن. مستقیم برو حرف دلت رو بزن.

اما واسه ما ایرانی‌ها چطور!؟