نمک آیا سرطان زا است؟

نمک یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن انسان است. این ماده معدنی برای حفظ تعادل مایعات در بدن، عملکرد صحیح عضلات و اعصاب، و هضم غذا ضروری است. 

با این حال، مصرف بیش از حد نمک می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها، از جمله سرطان را افزایش دهد.مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف زیاد نمک با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ، و مثانه مرتبط است.

به عنوان مثال، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۸ در مجله Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه بیش از ۵ گرم نمک خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۶۸ درصد افزایش می دهد.مکانیسم دقیق ارتباط بین مصرف نمک و سرطان هنوز به طور کامل مشخص نیست.

با این حال، برخی از محققان معتقدند که نمک می تواند با افزایش التهاب در بدن، خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. التهاب یک پاسخ طبیعی بدن به آسیب یا عفونت است، اما اگر به طور مداوم ادامه داشته باشد، می تواند به سلول های سالم آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

نمک سرطان زا

علاوه بر این، نمک می‌تواند با تحریک تولید سلول های جدید در روده بزرگ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. همچنین، نمک می تواند با افزایش اسیدیته ادرار، خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد.مصرف زیاد نمک می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها، از جمله سرطان را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می شود که مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از ۵ گرم محدود کنید. این مقدار معادل یک قاشق چایخوری نمک است.