به گزارش افکار نیوز،مهرداد امیدی در گفتگو با مهر، در مورد آخرین وضعیت فعالیت شرکتهای هرمی در کشور اظهار داشت: خوشبختانه برخوردهای قاطع انجام شده طی دو سال گذشته با این شرکتها باعث شد تا فعالیت رسمی و غیررسمی آنها از سطح پایتخت و شهرهای بزرگ برچیده شود. همچنین با آگاهسازی مالکان اجاره دفتر به این شرکتها متوقف شد چرا که مالکان در صورت اجاره دادن خانههایشان به شرکتهای هرمی به عنوان معاون جرم شناخته شده و دفاتر مشاوران املاکی که این نقل و انتقالات را انجام میدادند پملپ میشدند.

وی افزود: با این اقدامات فضا برای فعالیت رسمی این شرکت‌ها تنگ شد. همچنین تمرکز این شرکتها برای جلب هوادار با تبلیغات یا پرزنت‌هایی که در گذشته انجام می‌دادند از بین رفته و دیگر مکانی برای تجمع این افراد و عضوگیری وجود ندارد.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی، بیشتر این شرکتها در گذشته از روش‌هایی مانند فروش کالا، ‌تورهای مسافرتی یا برگزاری جلسات تبلیغاتی استفاده می کردند اما امروز براساس آخرین رصدهای انجام شده شرکت‌های هرمی پولها را از افراد به بهانه پرداخت سودهای کلان دریافت می‌کنند.

امیدی ادامه داد: بعنوان مثال شرکت گاما برای یک میلیون تومان سرمایه گذاری ۶۰ هزار تومان سود پرداخت می‌کرد. چون هیچ کجا این میزان سود پرداخت نمی‌شود افراد وسوسه سرمایه گذاری می‌شدند.

وی با اعلام اینکه این شرکتها پس از دو سه ماه به علت جذب کم قادر به پرداخت سود زیرشاخه‌های خود نیستند تاکید کرد: این افراد هنگامی که با مشکل روبرو می‌شوند اقدام به کلاهبرداری و فرار می‌کنند.

فعالیت هرمی در پوشش شبکه‌های بازاریابی مجاز و فروش کالا

به گفته امیدی، امروز با توجه به کم شدن دفاتر این شرکتها برخی از آنها در پوشش شبکه‌های بازاریابی مجاز و فروش کالاها اقدام به عضوگیری می‌کنند اما در مواردی نیز مشاهده شده که عناصر گذشته شرکت‌های هرمی در شرکت‌های بازرگانی دارای مجوز نفوذ می‌کنند.

ممنوعیت‌فعالیت یک شرکت بازرگانی به دلیل بکارگیری اعضای هرمی

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی از ممنوعیت‌فعالیت یک شرکت بازرگانی به دلیل بکارگیری اعضای هرمی خبر داد و افزود: ‌ تا کنون به دو شرکت که مورد سوء‌استفاده اعضای هرمی قرار گرفته‌اند تذکر داده شده و یک شرکت نیز با لغو مجوز ممنوع الفعالیت شد.

سه میلیون نفر در سال ۸۹ درگیر شرکت‌های هرمی بودند

امیدی با اعلام اینکه میزان جذب شرکت‌های هرمی بسیار کند شده است، گفت: براساس برآوردهای سه سال گذشته بیش از سه میلیون نفر در سال ۸۹ درگیر شرکت‌های هرمی بوده و دو هزار دفتر نیز در این رابطه فعال بود اما خوشبختانه از زمانی که برخورد با شرکت‌های هرمی به پلیس آگاهی واگذار شد توانستیم ۵۶۶ دفتر شناسایی را پلمپ کنیم و دفاتر زیادی نیز پس از برخوردهای پلیس خودشان اقدام به تعطیلی فعالیت کردند. در سه ماه گذشته هفت دفتر شرکت هرمی را شناسایی و پلمپ کردیم با توجه به اینکه تمرکز فعالیت این شرکت ها در پایتخت و کلانشهرها از بین رفته است تعداد دفاتر نیز به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد. براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم میزان جذب نیز قابل توجه نیست.

فعالیت تمامی شرکت‌های هرمی به جز دو شرکت بزرگ متوقف است

وی تاکید کرد: فعالیت تمامی شرکت‌های هرمی به جز دو شرکت بزرگ متوقف و این دو شرکت نیز پس از عملیات‌های پلیس آ‌گاهی بسیار ضعیف شده‌اند. فعالیت‌های شرکت های هرمی در کشور نگران کننده نیست و ما دقت خود را روی تغییر ماهیت فعالیت این شرکت ها متمرکز کردیم.

تشدید عملیات پلیس

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی از عملیات ویژه پلیس برای شناسایی سرشاخه‌ها و افراد متواری شرکت‌های هرمی خبر داد و افزود: پلیس فعالیت خود را برای شناسایی سر شاخه‌ها و افراد متواری تشدید کرده است تا ضمن شناسایی این افراد دستگیر شوند.

ریشه شرکت گاما قطع شد

وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت فعالیت شرکت هرمی گاما گفت: با عملیات مشترکی که پلیس تهران و اصفهان انجام دادند ریشه این شرکت هرمی قطع شد. تمامی اطلاعات آنها با همکاری مشترک پلیس آگاهی و سربازان گمنام امام زمان پیاده سازی شد و توانستیم ۷ سرشاخه اصلی را در اصفهان و ۴ سرشاخه را در پایتخت شناسایی و دستگیر کنیم. هم اکنون به دنبال دستگیری عناصر دانه درشت و زیرشاخههایی که منافع زیادی به دست آوردهاند هستیم.