تمدید مهلت کارت هوشمند ملی تا سال ۱۴۰۵

صدور کارت ملی هوشمند به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است و توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

کارت ملی هوشمند با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی، مبادله‌ خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده و دارای تراشه‌ الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از جمله اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌ صورت امن و محافظت ‌شده در حافظه‌ خود ذخیره دارد.

با توجه به مسائل فنی و امنیت خاص و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده است همچنین با در نظر داشتن کاربردهای مختلف آن، می‌توان گفت که کارت ملی هوشمند مهمترین سند احراز هویت است و دستگاه‌های مختلف با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال می‌توانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند.

برای همه ایرانیان واجد شرایط (همه افراد ۱۵ سال به بالا) کارت ملی هوشمند صادر می‌شود و این افراد می‌توانند برای دریافت این کارت به اداره‌های پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.

تمدید کارت ملی

رییس سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به روند صدور کارت هوشمند ملی اظهار داشت: مدتی رخوت در تولید کارت‌های ملی و صدور آن برای هموطنان ایجاد شده بود که مربوط به سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بود.

وی یادآور شد: با شروع دولت سیزدهم ۱۰ میلیون نفر از هموطنان درخواست کارت هوشمند ملی داده بودند و در صف انتظار بودند که بیش از دو سال بود که صادر نشده بود اما با اتفاق خوبی که افتاد و به رغم همه مشکلات در تولید بدنه و تراشه گذاری داشتیم، توانستیم این صف را کوتاه کنیم به ۱۰ میلیون کارتی در صف انتظار بودند رسیدگی کردیم امیدورایم با هماهنگی که با وزارتخانه های اقتصاد و اطلاعات انجام شده است و همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه در تامین بودجه آن بتوانیم باقی کارت‌های در انتظار هموطنان را در کمترین زمان ممکن را در اختیار آنها قرار دهیم.

کارگر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد از افرادی که تقاضای کارت هوشمند ملی کرده اند در صف انتظار دریافت کارت هستند، تصریح کرد: حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صف انتظار هستند و در مجموع از ابتدای صدورکارت هوشمند ملی تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر کارت خود را دریافت کرده اند.

پذیرش تقاضای کارت هوشمند ملی برای ایرانیان در ۲۸ نمایندگی خارج از کشور

وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی خوبی که درزمینه صدورکارت هوشمند ملی داشتیم این بود که در یک سال و نیم اخیر با هماهنگی وزارت امور خارجه توانستیم برای هموطنان خارج از کشور ما بتوانند در نمایندگی‌های ایران در مناطق خارج از کشور کارت صادر شود و آنها کارت خود را دریافت کنند.

وی افزود: هموطنان ما در خارج از کشور به نمایندگی‌ها مراجعه می کنند و درخواست به صورت الکترونیک به وزارت خارجه ارسال می‌شود و کارت برای آنها صادر می‌شود و کارت از این طریق در اختیار ایرانیان خارج از کشور قرار می گیرد.

کارگر گفت: در حال حاضر در ۲۸ نمایندگی خارج از کشور افراد برای صدئر کارت هوشمند ملی به ما معرفی می شوند اما حدود ۸۰ نمایندگی هم وجود دارد که اگر به ما افرادی را به ما معرفی کنند می‌توانیم کارت ملی را بر آنها صادر کنیم.

رییس ازمان ثبت احوال اعلام کرد:در حال حاضر ۱۵ هزار درخواست ایرانیان خارج از کشور برای ما آمده بود که اقدامات لازم برای صدور کارت برای همه آنها انجام شد و کارت به آنها تحویل داده شده است.

کارگر پاسخ به این سوال که اعتبار کارت های هوشمند ملی برخی از هموطنان رو به اتمام است، تاکید کرد: برای اینکه هم هموطنان به راحتی از این کارت‌ها استفاده کنند و هم هزینه‌های مربوط صدور دوباره کارت را نداشته باشند، قرار شد که تاریخ اعتبار همه افرادی کارتشان تا سال ۱۴۰۳ و قبل از آن است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شود.

کاربردی شدن کارت هوشمند ملی و تجمیع با کارت‌های دیگر در چه مرحله است؟

وی در مورد کابردی شدن کارت هوشمند ملی نیز گفت : یکی از کارهایی که در این چند سال قبل توفیقی برآن انجام نشد موضوع کاربردی شدن و استفاده از قابلیتهای مختلف این کارت است که بسیار مهم است و همواره مدنظر سازمان ثبت احوال بوده است و توفیقی در این خصوص انجام نشد.

کارگر ادامه داد: در مورد استفاده از قابلیت‌های کارت هوشمند در یک سال اخیر با چند دستگاه این اقدام را شروع کردیم، از جمله با سازمان ثبت اسناد که اثر انگشتی که از مردم برای کارهای حقوقی گرفته می‌شود با اثر انگشت در کارت تطبیق داده می‌شود و قبال استفاده است.

وی افزود:یکی از پیشنهادهایی که در برنامه هفتم در صحن علنی مجلس رای نیاورد که ما اعتقاد داریم که کار بسیار مهمی بود، بحث تجمیع کارت‌های گوناگون که در دست مردم است در کارت هوشمند ملی بود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: ولی ما این موضوع را ادامه دادیم و به دنبال آن با تفاهم‌نامه‌ای که با بانک ملی منعقد شد تا از قابلت ها و کاربردهای دیگر این کارت استفاده شود و در حال حاضر کارمندان ثبت احوال در داخل این زمان با استفاده از کارت هوشمند ملی خود می توانند ازبرخی از خدمات بانک ملی از طریق دستگاه های خود پرداز داخل ثبت احوال هم استفاده کنند و این طرح درسازمان به صورت آزمایش اجرا شده است.

وی تاکید کرد: اما ما اعتقاد داریم که درحوزه کارت هوشمند ملی به عنوان مثال در موضوع کارت پایان خدمت، گواهینامه‌ رانندگی و خیلی از کارت‌های دیگر که در دست مردم است با توجه به ارایه سرویس‌های الکترونیک می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

تمدید کارت ملی

برای افراد زیر ۱۵ سال هم کارت هوشمند ملی صادر می‌شود

رییس سازمان ثبت احوال در مورد دادن کارت ملی به افراد زیر ۱۵ سال نیز گفت: برای صدور کارت به این گروه منع قانونی نداریم، مطالعات آن انجام شده و تصمیماتی هم در کنار مجوزهای قانونی گرفته شده است؛ اعتقاد داریم که برای افراد زیر ۱۵ سال هم کارت هوشمند ملی صادر شود.

وی درباره چگونگی صدور کارت هوشمند ملی به افراد زیر ۱۵ سال افزود: کارت هوشمند ملی این افراد را می‌توان از بدو تولد صادر کرد که تا چند سال برای وی قابل استفاده باشد.

کارگر اظهار داشت: با توجه به اینکه پس از چند سال و تا سن ۱۵ سالگی چهره فرد تغییر می کند، می توان کارت جدید صادر کرد.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در عین حال خاطر نشان کرد که کارت هوشمند ملی افراد زیر ۱۵ سال از نظر اطلاعات گنجانده شده در آن نسبت به افراد بالای ۱۵ سال تفاوت خواهد داشت اما از نظر امنیت همچون سایر کارت‌های هوشمند ملی خواهد بود.