در شستن صورت خود این موارد را رعایت کنید

 اگر در تلاش برای مراقبت از پوست خود باشید، احتمالاً در مورد یکی از مراحل مهم هر روتین مراقبت از پوستی بسیار جدی عمل می کنید: شستشو.

این مرحله معمولاً شامل شستشوی صورت با یک شوینده مناسب برای پوست است که بتواند آرایش، چربی ها، آلودگی ها و دیگر مواد مضر را از روی پوست پاک کند.

شاید عادت دشواری به نظر نرسد اما شستشوی صورت کار ساده ای نیست و بسیاری از ما ندانسته همین کار به ظاهر ساده را اشتباه انجام می دهیم، امری که باعث وارد شدن آسیب به پوست مان می شود.

در ادامه از اشتباهات رایج در رابطه با شستشوی صورت خواهیم گفت.

۱- صورتتان را بیش از حد می‌شویید

اگر با جوش یا چربی پوست دست به گریبان باشید، احتمالش هست که وسوسه شوید پوست تان را بیشتر بشویید تا احساس تمیزی کنید.

اما این کار منجر به افزایش جوش، چربی و تحریک پوست می شود.

کارشناسان توصیه می کنند صورت خود را تنها ۲ بار در روز، یک بار صبح و یک بار شب بشویید. تنها استثناء این امر در صورتی است که ورزش کرده باشید یا دلیل بخصوص دیگری برای شستشوی بیشتر صورت خود داشته باشید.

شستشوی شبانه به ویژه از اهمیت زیادی برخوردار است چون به شما این امکان را می دهد که آرایش، آلودگی ها، چربی، سلول های مرده  پوست و هر چیز دیگری که طی روز پوست تان را پوشانده را از روی آن پاک کنید.

۲- همزمان از چندین ماده «فعال» استفاده می‌کنید

لزوماً همیشه هر چه بیشتر بهتر نیست. و در اغلب مواقع در مورد هم برخی مواد مرتبط با مراقبت پوستی هم همین گونه است.

این به ویژه در مورد مواد فعالی صدق می کند که مخصوص مشکلات پوستی مشخصی هستند، مثل رتینوئید برای چین و چروک ا سالیسیک اسید برای جوش.

گرچه رتینوئید، ویتامین C، اسیدها و اسکراب ها همگی در روتین مراقبت از پوست وجود دارند، اما استفاده ی همزمان از همگی آن ها معمولاً بیشتر مشکل ساز می شود تا برطرف کننده ی مشکل.

استفاده  همزمان از چندین ماده ی فعال به طور همزمان یا استفاده  زیاد از این مواد می تواند پوست را تحریک کند، باعث التهاب آن شود و در نهایت به سد دفاعی پوست آسیب بزند، امری که باعث حساس شدن پوست می شود.

کارشناسان توصیه می کنند برای شروع از یک ماده  فعال برای دست کم یک ماه استفاده کنید و سپس اگر پوست تان نیاز یا تحمل داشت، ماده  فعال دیگری را اضافه کنید.

۳- تنها یک بار در روز صورتتان را می‌شویید

همانطور که شستشوی زیاد مشکل ساز است، عدم شستشوی کافی هم به پوست صدمه می زند.

طی روز لایه ای از چربی، عرق، آلودگی و سلول های مرده روی پوست را می گیرد. به همین دلیل بهتر است یک بار صبح و یک بار هم شب صورت خود را بشویید.

اگر نگران خشک شدن پوست تان هستید، از شوینده ی ملایم استفاده کنید که پوست را تحریک نکند.

اگر هم به طور طبیعی پوست بسیار خشکی دارید، می توانید به یک بار شستشو در روز اکتفا کنید، اما بهتر است که این کار را شب ها، پیش از استفاده از محصولات پوستی شبانه انجام دهید.

۴- از شوینده‌های اسکراب‌دار استفاده می‌کنید

لایه برداری یکی از مراحل مهم روتین مراقبت از پوست است. این کار به از میان رفتن سلول های مرده ی پوست کمک می کند و راه را برای سلول های پوستی جوان تر و روشن تری که در زیر قرار دارند، باز می کند.

اما نباید هر روز از شوینده های اسکراب دار استفاده کنید چون این شوینده ها می توانند صدمات میکروسکوپیک به پوست وارد کنند و منجر به درد، قرمزی و حتی عفونت در پوست شوند.

به جای آن می توانید از شوینده های دارای لایه بردار شیمیایی استفاده کنید، از جمله آلفا هیدروکسی اسیدهایی ماننند گلیکولیک اسید که سلول های مرده ی پوست را از میان می برند و بدون تحریک کردن پوست، آن را روشن می کنند.

به خاطر داشته باشید که لایه برداری واقعی باید تنها یک بار در هفته برای پوست های خشک، یا نهایتاً ۲ تا ۳ بار در هفته انجام شود. در باقی مواقع بهتر است از یک شوینده ی معمولی و ملایم برای شستشوی صورت خود استفاده کنید.

۵- صورتتان را با صابون می‌شویید

صابون شاید شوینده ی مناسبی برای شستشوی بدن باشد اما نه برای صورت که از سلول های پوستی حساس تری تشکیل شده که به pH مشخصی برای تحریک نشدن آن نیاز است.

صابون می تواند pH پوست صورت را قلیایی تر کند، امری که به سد دفاعی پوست را آسیب می زند و آن را بیشتر مستعد خشکی و تحریک شدن می کند.

۶- بعد از ورزش صورتتان را نمی‌شویید

حتی اگر صبح بعد از بیدار شدن از خواب صورت تان را شسته باشید، بعد از ورزش کردن باید باز هم صورت خود را بشویید.

از استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن صورت خودداری کنید. این دستمال ها برای استفاده ی مداوم مناسب نیستند چون می توانند پوست را درگیر مشکلاتی مانند روزاسه و اگزما کنند و اگر مستعد جوش باشید، می توانند مشکل تان را تشدید کنند.

دستمال های مرطوب برای پاک کردن بدن هم گزینه ی مناسبی نیستند. بهتر است بعد از ورزش، ابتدا یک حوله ی مرطوب و سپس یک حوله ی خشک به بدن تان بکشید. و در نهایت دوش گرفتن بعد از ورزش را فراموش نکنید.

۷- استفاده از کرم مرطوب‌کننده را فراموش می‌کنید

استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از شستشوی صورت از اهمیت زیادی برخوردار است، چون چربی های طبیعی پوست هنگام شستشو از میان می روند و پوست خشک می ماند.

استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از شستشوی صورت یا حمام، چربی طبیعی از دست رفته در فرآیند شستشو را جبران می کند.

موادی مانند سرامید که نوعی لیپید است که به طور طبیعی در پوست وجود دارد، به حفظ انسجام سد دفاعی پوست کمک می کنند.

روش شستن صورت