طرح مدیریت دسترسی عادلانه بیماران سرطانی به خدمات درمانی

 علی اصغر یعقوبی ضمن اعلام این خبر، دو شاخص را در شیوع بیماری سرطان دارای اهمیت دانست و اظهار داشت: پیشگیری و تشخیص به ‌هنگام در درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت بوده و باید با اطلاع‌رسانی دقیق و آگاه‌سازی و ارتباط چهره‌به‌چهره به مردم و بیمار بتوان در درمان و کاهش التیام بیماری کمک کرد.

وی با اشاره به سابقه تشکیل شبکه ملی خیرین حوزه سرطان گفت: این شبکه از سال ۹۵ فعالیت خود را با مجوز وزارت بهداشت آغاز کرد و در ابتدا ۴۰ عضو داشت که اکنون ۶۱ خیریه حوزه سرطان در سراسر کشور به عضویت این شبکه درآمده اند و بر لزوم کمک بیشتر خیرین برای دستگیری از افرادی که علاوه بر مبارزه با بیماری، مشکل هزینه درمان را دارند، تاکید دارد.

یعقوبی افزود: در دنیا اگر خیریه ها به دانشگاه ها، نظام سلامت و انکولوژیست ها همکاری نزدیک نداشته باشند، بیمار و خانواده او نمی توانند از خدمات کافی بهره مند شوند.

بهره مندی از خدمات خیریه ها بدون مراجعه

مدیرعامل شبکه ملی خیرین حوزه سلامت نیز در بخش دیگری از این پنل با ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد تشکل‌‌های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان اظهار داشت: این شبکه با ایجاد سامانه مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان، به رفع دغدغه بیماران مبتلا به سرطان اقدام کرد تا بیماران از خدمات خیریه‌های مختلف در زمان مناسب بدون مراجعه بهره‌مند شوند.

علی مهرابی بهار اجرای آزمایشی طرح مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم نخستین دانشگاهی بود که با اجرای این مدل به نحوی از پیشگیری و غربالگری گرفته تا تشخیص زودهنگام و بهنگام و درمان سرطان را از فاز مطالعاتی و علمی وارد فاز اجرایی کرده است.

درمان عادلانه سرطان

وی اضافه کرد: با تشکیل شبکه ملی خیرین فاصله ارائه خدمت، گستره جغرافیایی و گستردگی خدمت کاهش پیدا کرده به طوری که ارائه خدمت به دورترین نقطه کشور و اتباع بیگانه تا حد زیادی برطرف شده است.

دسترسی عادلانه به خدمات تشخیص و درمان

عضو هیئت مدیره شبکه ملی خیرین نیز تلاش برای تحقق دسترسی عادلانه به خدمات و مراقبت‌های حوزه سرطان را از جمله اهداف مورد نظر است.

محمد جهانگیری با اشاره به شعار امسال «بشناسیم، همصدا شویم تا تاثیرگذار باشیم» افزود: یکپارچه سازی خدمات، سیستم سازی و بهرمندی از ظرفیت‌های موجود، وظیفه شبکه ملی خیرین سرطان است.

مدیرعامل مرکز کنترل سرطان ایران یادآور شد: سند حمایت از بیماران سرطانی حاصل ۶ ماه مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی قم و بررسی اسناد هفت کشور دنیا و ۲۰ سند ملی در حوزه سرطان است. اجرای این الگو از پیشگیری شروع شده و توجه ویژه ای به سبک زندگی و مسائل زیست محیطی دارد.

درمان عادلانه سرطان