روغن حیوانی طبیعی وسرشار از انرژی‌های نهفته

به گزارش افکار نیوز ،"طاهره منصوریان" مصرف کننده روغن حیوانی اهل ایلام به ایسنا گفت: تا یک ماه پیش قیمت هر کیلو روغن حیوانی با کیفیت اعلا بین ۲۵۰هزار تا ۳۰۰ هزار ریال تهیه می کردم.

وی اظهارکرد: متاسفانه بدون آنکه علتش را بیان کنند امروز همین محصول در همین وزن کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار ریال هم می‌فروشند و ما به خاطر آنکه به عوان چاشنی در برخی غذاها به دوصورت پخته وخام مصرف می‌کنیم یا به عنوان سوغات ایلام از آن استفاده می‌کنیم مجبوریم تسلیم خواست فروشندگانش شویم.

این خانم خانه دار تاکید کرد: در خصوص تعیین نرخ این فرآورده هیچ دستگاهی معین نیست به همین خاطر فروشندگان آن تحت عناوینی مانند کیفیت یا اینکه محصول فلان روستاست به هر نحوی که دلشان می خواهد، بازار گرمی می‌کنند.

منصوریان گفت: هیچ تغییری در روند تهیه روغن حیوانی دیده نمی‌شود و حمل و نقل آن به خاطر نزدیکی روستاها و مسافت کم محل تولید بسیار راحت انجام می‌گیرد بنابراین جای سوال است که چرا این فرآورده را تا این اندازه گران می فروشند؟

یکی دیگر از مصرف کنندگان روغن حیوانی در ایلام گفت: معمولاً به عنوان سوغاتی هرجاکه سفر کنم با خود چند کیلو روغن حیوانی می‌برم واین بهترین بارمسافرتی برای من در طول سفر است.

احمد زاهدیان افزود: از روغن حیوانی برای بستگان خود در خارج نیز به عنوان سوغات و نوبرانه استفاده می‌کنم وهر از گاه چند کیلویی از این محصول را برای آنان می‌فرستم اما متاسفانه روز به روز شاهد افزایش قیمت این فرآورده هستیم که معلوم نیست که چرا اینگونه شد؟

وی همچنین اظهارکرد: مجبوریم برای تهیه این محصول بدون واسطه با سفر به روستا اقدام به خرید آن کنیم با این حال در بازگشت و بر اساس محاسبات سرانگشتی می بینید که هزینه همانی شده که در شهر هزینه کرده‌ایم یعنی کیلویی نزدیک به ۴۰هزار تومان.

یکی از کارشناسان صنایع غذایی نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران " ایسنا " با برشمردن برخیز مزایای مصرف خام و پخته روغن حیوانی گفت: این فرآورده که از پختگی کره بدست می‌آید یکی از بهترین محصولات طبیعی دام به حساب می آید.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام درباره چگونگی افزایش قیمت روغن حیوانی گفت: باتوجه به فرآیند چگونگی برداشت این محصول و هزینه‌ای که روستاییان جهت استحصال آن می‌پردازند تعیین نرخ واقعی آن در شرایط فعلی با گره‌هایی مواجه است.

" عبدالله شوهانی " تاکید کرد: هر کیلو روغن حیوانی از ۸ کیلوگرم کره طبیعی بدست می‌آید که در حال حاضر هر کیلو کره به ارزش ۱۲هزار تومان عرضه می شود بنابراین تولید کنندگان روغن حیوانی در کش وقوس فروش این فرآورده به صورت کره یا روغن حیوانی نرخ میانگینی را در نظر می گیرند.

همچنین یک کارشناس صنایع غذایی گفت: علاوه بر نبود کلسترول، خواصی که روغن حیوانی دارد کاملاً طبیعی و سرشار از انرژی‌های نهفته ای است که بدن به آن نیازمند است لذا مصرف آن در فصول مختلف بویژه به عنوان چاشنی در کنار برخی محصولات دیگر مانند عسل بر روی بافت بدن انسان تاثیر گذار خواهد بود.

"عفاف سارایی " از مصرف روغن حیوانی به عنوان ناشتا یا صبحانه در روستا نیز خبرداد و گفت: روستاییان به خاطر ماهیت عملشان و سختی کارشان از این فرآورده دامی به عنوان یک غذای مقوی همواره بهره مندند.