۵۰ محیط بان برای یگان دریایی محیط زیست، جذب می‌شوند

سرهنگ جمشید محبت‌خانی گفت: در پی دستور علی سلاجقه - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - و تصویب شورای معاونان در دو هفته پیش قرار شد استقرار پاسگاه تالابی و دریایی را در استان‌های برخوردار از این اکوسیستم  پیگیری کنیم. تخصصی که باید یک محیط بان دریایی و تالابی به آن دست پیدا کند، به‌طور قطع با تخصص، تجربه، علم و نوع ماموریت‌های محیط بان مناطق چهار گانه به‌طور کامل متفاوت خواهد بود، یعنی محیط بان‌ها به دو دسته یگان حوزه طبیعی یا مناطق چهارگانه و یگان دریایی تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه از سه برابر ظرفیت قبول‌شدگان آزمون استخدامی که ۷۵۰ نفر هستند، ۲۵۰ نفرجذب می‌شوند. از این تعداد ۵۰ نفر را به عنوان محیط بان دریایی و تالابی تحت عنوان «یگان دریایی» زیر مجموعه یگان حفاظت محیط زیست جذب می‌شوند، اظهارکرد: در حال بررسی دروس مناسب با معاونت آموزش سازمان هستیم تا از سال آینده آنان در استان‌هایی که ساحل‌های دریایی دارند، مشغول به کار شوند که شامل سه استان شمالی و سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر می‌شوند البته با توجه به آنکه 17 استان در کشور تالاب و یا دریا دارد، به‌تدریج این یگان گسترش می‌یابد و تجهیزات متناسب با ماموریت‌های آنان خریداری می‌شود که با تجهیزات محیط بانان مناطق چهارگانه تفاوت‌هایی خواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره درس‌های در نظر گرفته شده برای یگان دریایی گفت: درس‌هایی که محیط بانان دریایی در آموزشکده محیط زیست و محیط بانی می‌گذرانند باید با  ماموریت‌هایشان تطابق داشته باشند. به عنوان نمونه آنان باید بیشتر گونه‌های آبزیان و جرایم مربوط به صید و صیادی، قاچاق، آلودگی سواحل و دریا و... را بشناسند ومحیط بانان تالاب‌ها درباره پیشگیری از جرایم مربوط به تالاب اطلاعات کافی داشته باشند این در حالیست که محیط بانان مناطق طبیعی بیشتر دروس مرتبط با حیات وحش، حریق و ویژگی‌های مناطق چهارگانه را می‌خوانند.

محبت‌خانی در پایان در مورد ویژگی‌ها و مهارت‌های خاص محیط بانان دریایی و تالابی اظهارکرد: نوع آزمون‌های جسمانی آنان با محیط بان طبیعی متفاوت خواهد بود. یکی از الزامات محیط بانان دریایی و تالابی برخورداری از مهارت‌های شنا و غواصی است.  

 ۵۰ محیط بان برای یگان دریایی محیط زیست، جذب می‌شوند