تولید داروی خوراکی بیماری «MS» در کشور

 عاطفه حاجی آقا بزرگی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، امروز در نشست خبری که در محل سالن جلسات مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد، در خصوص بیماری ام اس ، گفت: یک بیماری التهابی است که سلول‌های عصبی را درگیر می‌کند.

وی افزود: اطراف سلول‌های عصبی یک پوششی قرار دارد که به آن پوشش میلینگ می‌گویند و خیلی اهمیت دارد.

حاجی آقا بزرگی با اشاره به اینکه در بیماری ام اس پوشش اطراف اعصاب دچار آسیب می‌شود، ادامه داد: علت اصلی التهاب است و همچنین ژنتیک، سبک زندگی می‌تواند تاثیر گذار باشند.

وی گفت: خیلی از حرکات فرد از جمله راه رفتن، تکان دادن دست، دید آنها و.... دچار مشکل می‌شوند.

این مقام مسوُول با بیان اینکه بیماری ام اس درمان صد در صدی ندارد، تصریح کرد: درحال حاضر درمان‌های که وجود دارند فقط روند بیماری را ‌می‌کنند و امید به زندگی را در بیماران ام اس افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰درصد داروهایی که برای ام اس استفاده می‌شود داروهای تزریقی هستند و برای بیمار خیلی اذیت کننده است‌.

حاج آقا بزرگی با اشاره به اینکه بیماری ام اس متاسفانه در کشور شیوع بالایی دارد و در خاورمیانه اول هستیم، بیان کرد: رشد بیماری ام اس در کشور بسیار سریع است.

این مقام مسوُول با بیان اینکه در استان البرز حدود ۴هزار بیمار ام اس داریم، تصریح کرد: این عدد خیلی عدد بالایی است.

وی اشاره‌ای به دارویی که توسط تیم پزشکی و پژوهشی سنتز شده کرد و گفت: این دارو جز داروهای خوراکی است.

حاج آقا بزرگی با بیان اینکه دارو در کشور وجود نداشته است، بیان کرد: برای اولین دارو از اولین مرحله سنتز شده و هیچ اطلاعاتی از روش تولید دارو در بازار نیست.

وی با اشاره به اینکه ساختار دارو تایید و مجوزهای لازم برای دارو گرفته شده است، ادامه داد: دارو درحال تولید انبوه است که به فرم قرص وارد بازار خواهد شد.

تولید داروی خوراکی بیماری «MS» در کشور